Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

fredag 6. mai 2011

Påskerennet 2011

De tre siste årene har jeg hatt gleden av å jobbe på påskeaften. Jeg har stort sett flaks når det gjelder familien Aften. Julaften, påskeaften, pinseaften... jeg har jobbet meg gjennom dem alle, så å si hvert eneste år. Med mer eller mindre vekslende hell. Denne påsken startet jeg imidlertid friskt med å jobbe onsdag før Skjærtorsdag.

For de som av en eller annen grunn ikke har fått med seg følgende informasjon: Skjærtorsdag er en helligdag. I Norge er det sånn at ølsalget stenger klokka seks, 18.00, dagen før en helligdag. Ølkranene stengte altså klokka seks på Rimi denne onsdagen, og dette hadde vi passet på å informere kundene våre om. Noen velskrevne lapper var hengt opp, både ved inngangspartiet og enkelte av ølskapene. Informasjonen inkluderte dessuten de innskrenkrede åpningstidene våre de neste dagene. Det er åpenbart flere analfabeter i dette landet enn man skulle tro, for etter bare fem minutter i kassa...

Kunde 1: Når stenger ølsalget i dag?

Jeg: Det stenger klokka seks.



Kunde 2: Når stenger ølsalget?

Jeg: Det stenger seks.



Kunde 3: Stenger ølsalget åtte i dag, eller?

Jeg: Nei, klokka seks.



Kunde 4: Åssen er det med ølsalget i dag, stenger det åt-?

Jeg: Seks!

Det var opplagt at våre sirlige lappers informasjon ikke kom til sin fulle rett.



Kunde 5: Har dere åpent i morgen?

Jeg: Nei, vi holder stengt fram til lørdag.

Kunde 5: Åja, men har dere ølsalg den dagen?

Jeg: Ja, fra ni til tre.


Kunde 6: Åssen er det med ølsalg på lørdag, egentlig?

Jeg: Det er åpent fra ni til tre.

Kunde 6: Men når åpner dere på lørdag, da?

Jeg: Vi åpner klokka sju som vanlig.

Kunde 6: Men dere har stengt i morgen, eller?
Alt dette står på lappene vi har hengt opp, ditt fjols. Nå blir det kø her.

Jeg: Ja, vi har stengt fram til lørdag morgen.

Kunde 6: Så det er stengt fredag også?

Her må det åpenbart dyttes inn med teskje.

Jeg: Vi har stengt på Langfredag, ja.



Etter omtrent førti liknende samtaler tikker klokka mot seks, og 18.01 presis setter ølmester Line kroken på døra. Like etter ølslutt kommer det en gjeng med partysvensker. De gleder seg nok til tidenes langhelg i finværet, og har lastet opp ikke mindre enn fire kasser øl i tralla si. Jeg stålsetter meg.



Jeg: Hei! Beklager, men ølsalget er dessverre stengt.

Partysvenske 1: VADÅ?!

Jeg: Det stengte klokka seks i dag.

Partysvenske 2: Men... VARFÖR?!

(Partsvenske 3 ser ut som han skal begynne å grine).

Jeg: Altså, i morgen er det Skjærtorsdag. I Norge stenger ølsalget klokka seks dagen før en helligdag.
Partysvenske 1: Vadå Skjærtorsdag?
Partysvenske 2: Men... när öppnar ölsalet?
Jeg: Eh, ikke før lørdag morgen dessverre.
Partysvenske 3: FAN!
Partysvenske 2: Fy fan som jag hatar Norge og alla deras skitregler.

Hyggelig påskestemning i butikken, med andre ord! Mine kolleger og jeg brukte de neste timene på å lempe øl fra kasseområdet og tilbake til ølskapene. "Beklager, ølsalget er stengt" ble min mest uttalte setning i løpet av hele påsken, for å si det sånn. En trønderjypling påsto at jeg løy da jeg sa at ølsalget stenger seks dagen før en helligdag, og en annen mente at denne loven var DEN MEST IDIOTISKE han hadde hørt om i HELE SITT LIV. Det mangler ikke på følelser når det kommer til øl.



Påskeaften morgen: Mine første kunder står og venter utenfor inngangsdøra. De har åpenbart ikke avsluttet gårsdagens fest. Den ene jenta klager høylytt over at vi ikke har "fersk varmmat", noe som muligens er litt mye å forlange klokka sju på en lørdag morgen. Det er få kunder før klokka tolv, og mine kollegaer og jeg bruker mesteparten av tida vår på å luke vekk råtten frukt og grønt. Generelt ser butikken ut som en søppelhaug, det er rotete i hyllene og feilplasserte varer overalt. Varer som er feilplassert av kunder, ikke av de ansatte. For eksempel finner jeg en flaske Solo i fryseren. Det virker som det er mange der ute som ikke vet forskjellen, så la meg gjøre dette klinkende klart en gang for alle: Fryser og kjøleskap er IKKE DET SAMME.
.

Med andre ord - jeg var i halvgodt humør da jeg satte meg tilbake i kassa for å håndtere kundestrømmen som etterhvert begynte å renne inn i butikken. I køen står det en eldre mann og en ung gutt. Jeg slår inn mannens varer, men oppdager etterhvert at varene tilhører den unge gutten. Hvorfor slår jeg inn guttens varer? Fordi han ikke har hatt vett nok til å bruke den stakkars, nedprioriterte skillepinnen. Og her har jeg altså slått inn alle varene hans mens han har stått og sett på, uten at han har sagt et pip.

Jeg: Eh, slår jeg inn feil varer nå? Er dette dine?
Ung gutt: Det er mine varer, ja.

Jeg motstår fristelsen til å si noe stygt og roper på returnøkkelen. Den eldre mannen sukker oppgitt. Den unge gutten sukker oppgitt. Jeg klarer ikke å la være å si noe likevel.

Jeg: Jeg beklager altså, det er bare ikke så lett å vite hvilke varer som tilhører hvem når ingen bruker skillepinnen.
Ung gutt: Det går an å følge med!
Excuse me? Hva er det du forsøker å insinuere, om jeg tør spørre?!

Jeg (meget spiss i stemmen): Ja. Det går an.

Nok en trivelig kundeprat, for å si det sånn. Jeg ofret ikke den unge gutten så mye som et blikk da han rasket med seg varene sine og forlot butikken. Et par minutter seinere:

Kunde 147: Når er det ølsalget stenger i dag?
Jeg: ....


Ølsalget stengte ett over tre, og det gikk forholdsvis smertefritt. I hvert fall for min del. Vakta mi var ferdig samtidig som ølsalget, så mens mine kolleger måtte avvise ølkjøper etter ølkjøper kunne jeg løpe ut og nyte resten av påskedagen. Eventuelt gikk jeg hjem og la meg.

Uansett - jeg overlevde i år også. Nå teller jeg ned dagene til neste aften-vakt. Jeg gleder meg allerede.

36 kommentarer:

  1. lurer på hvordan mine kunder i københavn hadde taklet det med at ølsalget kan stenge. dansker, ass.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg er Theresa Williams Etter å ha vært i forhold med Anderson i år, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å få ham tilbake, men alt var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av den kjærligheten jeg har for ham, jeg ba ham med alt, gjorde jeg løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til min venn, og hun foreslo at jeg burde heller kontakte en spell caster som kan hjelpe meg kaste en spell å bringe ham tilbake, men jeg er den typen som aldri trodd på spell, jeg hadde ikke noe valg enn å prøve det, jeg post spell caster, og han fortalte meg at det var ikke noe problem at alt vil være i orden før tre dager, at min ex vil komme tilbake til meg før tre dager, kastet han den spell og overraskende på den andre dagen, var det rundt 16:00. Min ex ringte meg, jeg ble så overrasket, jeg besvarte anropet og alt han sa var at han var så lei meg for alt som har skjedd at han ville ha meg til å gå tilbake til ham, at han elsker meg så mye. Jeg var så glad og gikk til ham som var hvordan vi begynte å leve sammen lykkelig igjen. Siden da har jeg gjort løfte om at noen jeg kjenner som har et forhold problem, ville jeg være til hjelp for en slik person ved å henvise ham eller henne til den eneste virkelige og kraftig spell caster som hjalp meg med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan sende ham hvis du trenger hans hjelp i ditt forhold eller noen annen sak.

      1) Kjærlighet Spells
      2) tapt kjærlighet Spells
      3) Skilsmisse Spells
      4) Ekteskap Spells
      5) Binding Stave.
      6) Breakup Spells
      7) forvise en fortid Lover
      8.) Du ønsker å bli forfremmet på kontoret / Lottery spell
      9) ønsker å tilfredsstille din elsker
      Kontakt denne store mannen hvis du har noen problem for en varig løsning
      gjennom drogunduspellcaster@gmail.com

      Slett
  2. "Det går an å følge med!"??? Hva i helvete??? Jeg måper.

    SvarSlett
  3. Dumme meg, som trodde det å svare på spørsmål om ting som angikk butikken var en naturlig del av de ansattes oppgaver... Lapper og oppslag er lette å overse, ikke minst på butikkdører og -fronter som gjerne er fulle av skrikende reklameplakater designet for tiltrekke oppmerksomhet, og alle kan faktisk ikke alle detaljer i ølsalgsreglementet. Hvis det er så grusomt å svare på konkrete spøsmål, får dagligvarebransjen utgi en brosjyre med alt de forventer at kundene skal kunne før de får slippe inn og handle.

    SvarSlett
  4. Anonym: Selvfølgelig er det en del av jobben min. Det var ikke meningen å virke nebbete. Jeg forsøkte bare å illustrere hvordan det er å få de samme spørsmålene gang på gang, selv om man har prøvd å informere på ulike måter. Det var slett ikke ment som harsk kritikk til kundene, generelt synes jeg det er hyggelig å svare på spørsmålene deres. :)

    SvarSlett
  5. Jeg kjenner meg så dypt inderlig igjen. Påskeaften hadde vi "hyggelige" kunder som stod med full handlevogn og så dumt på oss da vi begynte å hinte veeldig sterkt at vi allerede hadde vært stengt i ti minutter. Respekt, mennesker. Dere mangler det.

    SvarSlett
  6. Anonym: Jeg er ikke ute etter å starte noen diskusjon. Men butikker er veldig flinke til å henge opp lapper for å informere om f.eks. stenging av ølsalg. Det henger gjerne et par lapper ved inngangen, to-tre lapper ved ølet, og gjerne også ved kassa. Mener ikke å være frekk mot noen, men det er faktisk ganske vanskelig og overse. At noen gjør det: greit nok. Men jeg har vanskelig for å tro at halvparten av kundene ikke klarer å se lappene. Problemet ligger i at mange ikke gidder å se etter, for de syns det er mye lettere å spørre. Ja, en del av jobben er å svare på spørsmål. Men kundene kan også, i mangel av et bedre ord, ha litt mer respekt for oss som jobber i butikk.

    SvarSlett
  7. Å, jeg kjenner meg sååå igjen, selv om jeg ikke jobber i butikk.

    -Hva? Går det ikke tog?
    -Hva er det du sier??!!
    -Er det fullt i dag som det er onsdag ettermiddag før påske eller 22.desember? Jammen, det går jo ikke an.
    -Sett på en jævla vogn til!
    -Fryktelig dårlig service, og drittjernbane! -Full pris? Jammen jeg skal ha minipris jeg! Får jeg ikke det samme dagen? Nei, slike må du kjøpe i god tid og seinest dagen før. Jævlig dårlig service da!

    Og så det som irriterer meg mest: "Hvilket spor går det toget fra? Spor ni. Spor ni, sa du? Ja, spor ni. Ni? JA! Spor NI! Ja, ni altså? Det er da man sukker, teller til 5, (for mer rekker man ikke), og svarer veldig tyyydeeeliiig: SPOOOR NIII!" Så får man følgende tilbake: "Ikke vær så sur'a, skaff deg en annen jobb..."

    Må kunne gå an å høre etter når man spør om noe i stedet for å spørre hundre ganger om akkurat det samme. Det går også an å lese plakater, eller tavler i mitt tilfelle. Innimellom så lurer jeg litt på om de finner veien hjem.... :)

    SvarSlett
  8. Haha :) Føler med deg, og til anonym som ikke kan lese lapper: Briller!

    SvarSlett
  9. Sjekk med kjedeledelsen om det er mulig å ta ned ALLE plakater og lapper uten priser på kvelden før xAften. Så henger/setter dere opp KUN plakater om øl og åpningstider samme kveld. Når xAftenen så rinner kan det hende dere slipper med halvparten av spørsmålene.

    Når xAftenen og påfølgende helligdager er vel er overstått tar dere ned de spesielle xAften-plakatene og lar være å sette opp reklamene. DET hadde vært deilig :-)

    SvarSlett
  10. Å herregud, ja! ;)

    Men, jeg er veldig enig med kundene som ikke forstår hvorfor ølsalget stenger kl 18 på aske-onsdag. Kunne godt vært oppe til 20 da også.

    Og til anonym som ikke leser lapper: Lyst til å prøve å sitte i kassa på dager som f.eks. askeonsdag, påskeaften, lille julaften, 30. desember... +++? Etter det hadde du ALDRI svart som du svarte her.

    SvarSlett
  11. Haha! At det går an. Når gutten har stått og sett på at hans varer blir slått inn feil, så sier han til deg at "det går an å følge med"!. Makan.

    SvarSlett
  12. Jeg ønsker meg muligheten til å åpent fortelle folk når de er idioter. Heldigvis jobber jeg ikke i en ren kundeservice-bransje, men det hender jeg føler sterkt for å bare be andre kunder som spør om, eller oppfører seg idiotisk, holde kjeft, betale og komme seg til helvete ut.

    Og ærlig talt - leseferdighetene til nordmenn virker å være nedadgående - henger man opp en plakat midt i synsfeltet til folk, så kan de gjerne stå og stirre på den som om den var skrevet på latinsk, og fremdeles spørre om akkurat det som står på plakaten.

    Og til Anonym, som kommenterte på dette med ølsalg-regler. Seriøst? ALLE butikker opplyser om det, det er som regel til og med avisoppslag om slikt dagene før. Følger folk SÅ lite med, så er det strengt tatt deres egen feil. At svensker på besøk i Norge ikke har fått det med seg, den kan jeg forstå. Og ja, reglene er fullstendig idiotiske. Men de er nå engang der, og må følges.

    SvarSlett
  13. En av dagene i påska kom det et eldre ektepar som ikke skjønte hvorfor jeg ikke ville risikere jobben min ved å "bare slå den inn og putte den raskt oppi sekken" siden de jo skulle ha fest i morgen og da MÅTTE de jo ha øl.
    Jeg hadde så lyst til å si til dem at jobben min er viktigere enn at de får drikke det stinkende skvipet. Folk altså.

    SvarSlett
  14. Haha genialt :P Blir så irritert på folk som ikke gidder å bruke skillepinne... Glad jeg var bortreist i påsken og slapp stresset med ølsalget!

    SvarSlett
  15. Gjentagende spørsmål er så klart irriterende, men jeg foretrekker det fremfor kunder som ikke spør, tar med seg alkohol til kassen og blir sure når ølsalget er stengt. Jeg jobbet en helt vanlig lørdagsvakt i går, men likevel ble flere kunder overrasket og deretter sinte og sytete da jeg forklarte at ølsalget stengte seks. Don't kill the messenger, ok?

    Å, jeg misliker sterkt når folk er utydelige på å skille varene. Hvis jeg spør "Er dette også dine varer?", bare for å være sikker, så ser alltid kunden dumt på meg og sier enten "Ja, selvfølgelig er det det! Hvem skulle det ellers være sine?" eller "Nei, det er ikke mine!" som om det skulle være det mest selvfølgelige i hele verden. Det er ikke alltid det.

    SvarSlett
  16. søndag morgen og jeg skjekker inn på bloggen din.

    skillepinne, ja. her må jeg innvende at det også finnes kassapersonale som ikke vet hvordan de skal håndtere dette fenomenet; når de fjernen skillepinnen fra båndet og plasserer den på skinna, legger de den heeeelt i enden, slik at det er ganske enkelt umulig for meg på andre siden av kassa og rekke bort til den, slik at jeg enten må spørre den foran meg om han kan hente den, eller be personen i kassa om å skyve pinnen litt lenger bort på pinna eller stå på tærne og følge med på varestrømmen slik at mien varer ikke slås inn med de til kunden før. den jævla skillepinnen.

    må nevne at jeg aldri har opplevd dette på rimi. kun på MENY MAJORSTUA (som forrøvrig er et sted man bør holde seg unna uansett).

    jaja. fin blogg som sagt. takk for i går, og ses på et senere tidspunkt.

    SvarSlett
  17. Det er selvfølgelig ikke de butikkansatt som bestemmer dette, men det er bare tull å stenge ølsalget før butikken.

    SvarSlett
  18. Jobber i butikk og kjenner meg veldig godt igjen selv. Ok, så er det dumt at ølsalget stenger klokken 18 på utvalgte dager, og jeg skjønner at svensker og 93'ere som ikke har kjøpt øl så lenge ikke vet det. Derimot kommer det ofte eldre mennesker og ikke kan skjønne disse reglene, som riktignok er de samme år etter år.

    Jeg hadde for øvrig en fyr som på gebrokkent engelsk spurte etter en flaske Whisky klokken 7 lørdag kveld. Han ble paff da prøvde å forklare at nærmeste vinmonopol ligger omlag 10 minutter unna med bil, men at han skulle vært der før klokken tre.

    SvarSlett
  19. Også har du mannen som kom hastende bort til kassen min en lørdag kveld med en six-pack øl. - Ølsalget stengte desverre klokken 18. Mannen ser uforstående på meg og sier:- Klokken er IALLEFALL IKKE 18!!
    Klokken var 20.15...

    SvarSlett
  20. Kjenner meg igjen i det med gjentagende spørsmål ja, selv om jeg ikke selger øl, men er i et annet serviceyrke. Og vi har bortimot ingen reklameplakater/skilt som kan forstyrre, bortsett fra informasjon om åpningstider og div. ekstraarrangement.

    Men det med skillepinnen, der er folk forskjellig altså! Enkelte som sitter i kassen i matbutikker virker som at de misliker skillepinnen ganske så mye, og prøver å gjemme den, og gir meg et oppgitt blikk viss de må gjøre ekstraarbeidet med å flytte den både før og etter de har hatt meg som kunde. Men det er vel likt som i alle yrker, at noen oppfinnelser liker man, mens andre ser man ikke vitsen med..

    SvarSlett
  21. Herregud. Vanligvis pleier denne bloggen å ha en artig liten brodd.

    Her var det bare klagesang fra ende til annen.

    SvarSlett
  22. At ølsalget stenger 18.00 på lørdager har jeg heldigvis fått med meg. Men det gjør det bare enda mer irriterende å komme inn i en Bunnpris-butikk lørdag ettermiddag klokken halv fire - bare for å finne ut at her stenger visst ølsalget tre timer tidligere enn i andre butikker (eventuelt kommuner).

    Eller å lete forgjeves etter et par bokser cider bare for å finne ut at nei i denne kommunen selger de ikke sånt i butikkene - da må du på ølutsalget. Som er stengt.

    Mange rare lover og regler våre politikere bestemmer seg for å lage - det være seg på nasjonalt- eller kommunenivå.. :S


    - Og for å kommentere den skillepinnen: noen ganger finnes den bare ikke. Man legger så sin ene vare en meter fra de foran - helt i enden av båndet. Mens man så finner frem lommeboken klarer personen i kassen å slå inn min ting sammen med de som lå en meter lenger framme. I sånne tilfeller er det faktisk litt fristende å be den ansatte følge litt med... selv om jeg aldri ville sagt det :)

    SvarSlett
  23. Til Apples:

    Det er vanlig for kunder å legge varene sine med store mellomrom på båndet. Jeg mistenker at de gjør dette for å bruke laaaaang tid i kassen på et travelt tidspunkt. Og om du spør om det er deres varer som kommer langt der bak, ja da ser de på deg som om du helt idiot. Konklusjonen er at så lenge du jobber i butikk så er du idiot. Uansett hvor rett du har.

    Over til salgstider for alkohol: På lørdag fikk jeg kjeft av en turist. Ene og alene for at polet var stengt og han ikke fikk kjøpt vin. Jeg beklager. Det er min feil at polet stenger tre. Det er jeg som har bestemt åpningstidene for vin- og spritutsalg i Norge. Jeg jobber også på polet, der er derfor jeg sitter på Rimi i den stygge nye uniformen min. Du kan fortsatt kjøpe øl, men ikke etter seks. Jeg vet at du bare vil ha vin. Jeg beklager at jeg prøver å løse problemet ditt. Beklager igjen...

    SvarSlett
  24. Hahah, utrolig morsomt å lese.
    At det går an altså.. =P

    SvarSlett
  25. Hei!
    Jeg synes det var utrolig morsomt å lese denne bloggen, ettersom at jeg jobber i butikk selv.
    Jeg har lest veldig mye av innleggene her, og kan si at jeg kjenner meg MYE igjen!
    Jeg jobber derimot på Kiwi hvor vi har frukt og grønt garanti, og det er jo alltid grisemorsomt å få inn kunder som har kommet BARE for å grave fram dårlig frukt og fylt opp en hel handlevogn!
    Jeg har også mange av disse sure og grinete kundene på besøk, men må alltid bare svelge irritasjonen og ta på meg "Den gode maska" eller hva jeg skal kalle det.
    Det var en kunde som kom inn til oss engang og handla hårfarge. Et par timer senere ringte hun inn til butikken og, og klagde på hårfargen sin! Hun klagde på at hun selv hadde klart å blande flaskene feil! faktisk!!!
    Han som snakket med henne i tlf ble helt forfjamset og visste ikke hva han skulle svare.
    Det jeg skal fram til her, er at det er så mange kunder innom hos meg som tror at vi faktisk lager matvarene nede i kjelleren eller noe sånt. Det var jo faktisk hennes egen feil at ho ikke hadde klart å lese bruksanvisningen..
    Uansett, jeg vil bare si at jeg elsket rett og slett og lese denne bloggen! Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg vet akkurat hvordan du har det!
    Keep up the good work!

    SvarSlett
  26. Det er vel ikke så gøy for oss kunder å vite at på Kiwi flirer betjeningen bak ryggen vår når vi forlater kassa?

    SvarSlett
  27. Neida, vi flirer ikke alltid av kunder. Vi er veldig hyggelige mot dem, men det er alltid noen som stikker ut.

    SvarSlett
  28. Du skriver kjempebra!!! Her ledd og ristet på hodeet flere ganger. Selv jeg som bare er en vanlig butikkunde kjenner igjen ting du skriver om. Hehe.... Selv passer jeg alltid på å være blid mot kassafolkene. :)
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  29. Er man for sen til ølsalget, så er man for sen. Men - på Rema'n der hvor jeg bor, går klokken i kassen 3 minutter for fort. (Ja, har dobbeltsjekket og synkronisert klokka)

    Og jeg må ærlig innrømme at da jeg sto der lørdag kl 1758, og det var min tur og jeg ikke kunne få kjøpt øl fordi "klokka i kassa gikk noen minutter for fort" - ja da var jeg vel ikke akkurat særlig hyggelig..

    SvarSlett
  30. Hahaha, å gud så GLAD jeg er for å ha funnet denne bloggen!! Jeg er rema-ansatt på andre året og kjenner SÅ godt igjen alt du skriver om. - og ler meg skakk det gjør jeg også! Folk er så j.... dumme.

    Håper for din skyld at du ikke jobbet i går, da var det i hvert fall texas i butikken vår! Vi hadde også hengt opp sirlige skrevet lapper - hos oss på inngangsdøren - for å innformere om at vi kom til å stenge klokka 16.00. Kjedelig da å fortsatt måtte minne folk på det klokka ti på halv fem! Grrr... Da hjelper det ikke om kundene er aldri så hyggelige og ønsker deg god pinse, du får aller mest lyst til å slå til dem eller i hvert fall si noen mindre hyggelig ord om at det sikkert blir en fin pinse hvis bare folk klarer å gjøre seg ferdig og pelle seg ut av butikken slik at du også kan komme deg ut i sola og finværet! ;)

    Anyway... Ble voldsomt lang kommentar dette her! Men ta det som en komplement, - jeg synes bloggen din er dritkul!

    Klem hengiven rema-ansatt :)

    SvarSlett
  31. Anonym: Jeg er slett ikke død, jeg har hatt eksamen og vært på flyttefot. Verre er det ikke. Men jeg er forsåvidt enig at bloggen virker litt gåen. Nytt innlegg kommer om få dager!

    Tolly: Tusen takk for hyggelig kommentar! :) Jeg slapp heldigvis å jobbe på pinseaften. Første gang på tre år, tror jeg. Deilig med en pinsepause, må jeg si!

    SvarSlett
  32. Skal kunden foran avslutte med skillepinne, eller skal jeg som neste kunde starte med skillepinne?? Stort hverdagsproblem ;)

    SvarSlett
  33. Hei, jeg er Theresa Williams Etter å ha vært i forhold med Anderson i år, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å få ham tilbake, men alt var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av den kjærligheten jeg har for ham, jeg ba ham med alt, gjorde jeg løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til min venn, og hun foreslo at jeg burde heller kontakte en spell caster som kan hjelpe meg kaste en spell å bringe ham tilbake, men jeg er den typen som aldri trodd på spell, jeg hadde ikke noe valg enn å prøve det, jeg post spell caster, og han fortalte meg at det var ikke noe problem at alt vil være i orden før tre dager, at min ex vil komme tilbake til meg før tre dager, kastet han den spell og overraskende på den andre dagen, var det rundt 16:00. Min ex ringte meg, jeg ble så overrasket, jeg besvarte anropet og alt han sa var at han var så lei meg for alt som har skjedd at han ville ha meg til å gå tilbake til ham, at han elsker meg så mye. Jeg var så glad og gikk til ham som var hvordan vi begynte å leve sammen lykkelig igjen. Siden da har jeg gjort løfte om at noen jeg kjenner som har et forhold problem, ville jeg være til hjelp for en slik person ved å henvise ham eller henne til den eneste virkelige og kraftig spell caster som hjalp meg med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan sende ham hvis du trenger hans hjelp i ditt forhold eller noen annen sak.

    1) Kjærlighet Spells
    2) tapt kjærlighet Spells
    3) Skilsmisse Spells
    4) Ekteskap Spells
    5) Binding Stave.
    6) Breakup Spells
    7) forvise en fortid Lover
    8.) Du ønsker å bli forfremmet på kontoret / Lottery spell
    9) ønsker å tilfredsstille din elsker
    Kontakt denne store mannen hvis du har noen problem for en varig løsning
    gjennom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvarSlett