Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

fredag 6. januar 2012

Baguetter til besvær


Jeg beklager at dette innlegget kommer ulovlig seint. Grunnen til det er, ironisk nok, at jeg har jobbet så mye i det siste at skriving har kommet i bakerste rekke. Jeg lover å være en bedre blogger i 2012. Og forresten - tusen takk for alle hyggelige kommentarer på forrige innlegg! :)


"Noen er flinke til å male, tegne og brodere. Andre er flinke til å danse, turne eller spille fotball. Noen er gode i matte, mens noen er musikalske. Jeg er ikke spesielt begavet innenfor disse områdene, tvert i mot, men én ting er jeg usedvanlig flink til. Å være kassadame er min store spesialitet. Samfunnet hadde omtrent ikke fungert uten meg og mine kolleger rundt om i landet. Alle vet at nordmenn går av skaftet dersom muligheten til å handle forsvinner. Dessuten tjener man faktisk penger på å jobbe i butikk. En liten, men særdeles viktig detalj det er overraskende enkelt å glemme."

Det er viktig å motivere seg selv til å sette pris på jobben sin. Ettersom jeg har vært gjennom en lengre "butikkdepresjon", trenger jeg ekstra hjelp til å komme meg på beina. Derfor har jeg, som dere kan se, skrevet en liten tekst for å få tilbake gløden. Det er litt sørgelig å tenke på at noe av det jeg duger best til, er å sitte i kassa og slå inn varer, men det kunne tross alt vært verre.

Med andre ord er jeg inne i en hard og krevende fase for tiden. "Dette er morsomt og utrolig givende", sier jeg til meg selv flere ganger i løpet av en arbeidsøkt - med vekslende resultater. Det er nemlig enkelte som forsøker å lage riper i lakken i mitt lille motivasjonsprosjekt.

Fredag kveld er ikke det festligste tidspunktet å være på jobb. For det første føler man at en stor prosent helgekos går tapt, og for det andre er butikken fullstappet med desperate kunder som har lyst til å komme seg hjem til NRK-gullrekka fortest mulig.

Denne fredagen er intet unntak. Jeg sitter i kassa og forsøker å bevege armene i turbofart for å gjøre kundene fornøyde. Av og til taster jeg inn feil løsvektskode, men jeg ordner raskt opp i rotet slik at det ikke blir kø. Jeg presterer å spørre en 71-årgang om å vise legitimasjon, og da han tar av seg lua og viser fram sine gråaktige hårstrå, rødmer jeg som en forelsket tenåring. Men mannen bare ler, og takker for et hyggelig kompliment. Fredagsrush og diverse klumsete handlinger tatt i betraktning, er dette en ålreit vakt. Slike trivelige stunder varer imidlertid ikke lenge når man arbeider i butikk.

En mann slenger varene sine på disken. Han skal ikke storhandle denne fredagen. To bokser tunfisk, et halvgrovt rundstykke og to baguetter. Jeg slår inn varene hans mens jeg kikker på den voksende kundekøen i øyekroken. Nå gjelder det å jobbe ekstra raskt.

Jeg: Det blir 54,50.
Herr Baguette: Eh... jeg har bare med meg femti kroner.
Jeg: Ja, OK... vil du fjerne en vare, kanskje?
Herr Baguette: Ja, jeg vil ta vekk... de to baguettene.

Jeg kikker bort på baguettene, som selvfølgelig er plassert i samme plastpose som det halvgrove rundstykket. Det sier seg selv at jeg ikke kan ta baguettene ut av posen med hendene, ettersom håndhygienen ikke er på topp etter tre timer i kassa. Da vil baguettene regnes som svinn, dvs. søppel, og jeg vil selvfølgelig unngå slike unødvendigheter. Dermed kikker jeg meg desperat rundt etter et par plasthansker, til tross for at det sjelden ligger slike nyttigheter i kasseområdet. Imidlertid finner jeg en rull plastposer. På et særdeles pent og hygienisk vis trer jeg en plastpose rundt min egen hånd, før jeg napper ut de to baguettene og legger dem i en egen pose. Deretter roper jeg på returnøkkelen, som jeg trenger for å fjerne brødvarene fra kjøpet. Kollegaen min kaster nøkkelen til meg, jeg strekker meg opp fra stolen og tar den i mot med høyre hånd - selv om jeg er veldig venstrehendt. Touché! Nå er jeg klar til å gjøre meg ferdig med Herr Baguette. Eller...?

Jeg: Ja, skal vi se. Nå blir det 41, 50.
Herr Baguette: Greit.

Han rekker meg femtilappen sin, som er av det krøllete slaget. Mens jeg strever med å lirke seddelen inn i den kranglete cashguard-maskina, kommer kollegaen min forbi og napper til seg returnøkkelen igjen. Jeg mumler til ham at han må åpne en kasse til, for køen bak Herr Baguette begynner å bli faretruende lang. Cashguarden godtar femtilappen til slutt, og jeg kan endelig sette meg opp og forberede meg på neste kunde. Herr Baguette vil det annerledes.

Herr Baguette: Vent litt! Jeg vil ta tilbake den ene baguetten! Fjern en tunfiskboks!

Mens jeg fomlet med femtilappen, har Herr Baguette åpenbart regnet ut at pengene hans kan rekke til en baguette likevel. Dessverre har jeg allerede puttet penger i cashguarden, noe som innebærer et slags "point of no return" i butikksammenheng. Nå kan jeg ikke gjøre retur på Herr Baguettes varer uten å annulere hele kjøpet og starte på nytt. Dette betyr at jeg må rope på returnøkkelen igjen. Det er lang kø i to kasser, og jeg begynner å svette på ryggen. Damen bak Herr Baguette sukker oppgitt.

Jeg: Eh... i så fall må jeg faktisk annulere hele kjøpet ditt. Det går ikke an å-
Herr Baguette: HVA?!

Jeg prøver å forklare Herr Baguette hvordan cashguarden fungerer. Note to self: Folk som ikke jobber i butikk, forstår som regel ikke noe som helst av slike forklaringer. Herr Baguette har allerede lagt varene sine ned i en Rimi-pose.

Jeg: Beklager, men du er dessverre nødt til å gi meg varene dine slik at jeg kan slå dem inn på nytt.
Herr Baguette: Nei! I så fall vil jeg ha tilbake pengene mine først!
Jeg: Selvfølgelig. De vil automatisk komme ut av cashguarden når jeg annulerer kjøpet.

Herr Baguette ser på meg med en skeptisk mine. Køen bak ham blir stadig tettere. Endelig får jeg returnøkkelen tilbake, jeg annulerer kjøpet og Herr Baguette får tilbake den krøllete femtilappen sin. Motvillig legger han varene sine tilbake på disken. Jeg slår dem inn på nytt, men passer på å hoppe over en av tunfiskboksene. Deretter fester jeg en ny plastpose rundt hånda og legger en av baguettene tilbake på disken. Jeg gjør meg klar til å dytte den superkrøllete femtilappen inn i cashguarden for andre gang, men blir igjen avbrutt av Herr Baguette.

Herr Baguette: Vent litt... jeg tror jeg vil bytte ut den andre tunfiskboksen også.
Jeg (sliten): Jaha?
Herr Baguette: Jah. Med den siste baguetten.
SURPRISE.

Det er veldig sjelden jeg tillater meg å være småfrekk mot kundene. Denne fredagen bryter jeg mitt eget prinsipp. Begeret renner over.

Jeg: Jeg håper du vet at du lager en gigantisk kø her nå?
Herr Baguette: Men du må gjøre som jeg sier likevel! DETTE ER JOBBEN DIN!

Herr Baguette har sikkert rett. Jobben min er, banalt sett, å gjøre som kundene sier. Dessverre er jeg ingen robot man kan kommandere hit og dit, særlig ikke midt i rushtiden. Det er mitt ansvar å passe på at også kundene som står i kø er fornøyde. Ingen av kundene som står i køen bak Herr Baguette er spesielt blide akkurat nå. Herr Baguette selv er heller ikke fornøyd, og han insinuerer at det hele er min feil. Jeg har lyst til å skrike til ham at han kan drite i de forbaska baguettene og komme seg ut av butikken, men holder selvfølgelig kjeft. Istedet svelger jeg stoltheten min og gjør som Herr Baguette sier. Med returnøkkelen fjerner jeg tunfiskboksen, slår inn den siste baguetten og skviser femtilappen inn i cashguarden. Herr Baguette er fortsatt sint, men tar i mot kvitteringen og forlater butikken med mørke øyne. Jeg vender blikket mot neste kunde.

Jeg: Beklager så mye, det var ikke meningen at du skulle vente i en evighet!
Dame: Det går bra. Jeg så jo at dette ikke var din feil.

Støttende kunder til tross - jeg fikk meg en skikkelig motivasjonsknekk etter ekspederingen av Herr Baguette. De siste timene på jobb gikk fryktelig sakte. Jeg er ikke kvitt butikksyken min, og det kommer nok til å ta en stund før jeg er helt frisk. Men jeg forsøker å trøste meg selv med at jeg forhåpentligvis ikke kommer til å sitte i kassa resten av livet. Og motivasjonsteksten skal jeg printe ut og legge i lomma på uniformen.

(Dessuten er det vel en viss sjanse for at jeg blir litt friskere når den neste lønningen tikker inn på kontoen min).

50 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hei, jeg er Theresa Williams Etter å ha vært i forhold med Anderson i år, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å få ham tilbake, men alt var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av den kjærligheten jeg har for ham, jeg ba ham med alt, gjorde jeg løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til min venn, og hun foreslo at jeg burde heller kontakte en spell caster som kan hjelpe meg kaste en spell å bringe ham tilbake, men jeg er den typen som aldri trodd på spell, jeg hadde ikke noe valg enn å prøve det, jeg post spell caster, og han fortalte meg at det var ikke noe problem at alt vil være i orden før tre dager, at min ex vil komme tilbake til meg før tre dager, kastet han den spell og overraskende på den andre dagen, var det rundt 16:00. Min ex ringte meg, jeg ble så overrasket, jeg besvarte anropet og alt han sa var at han var så lei meg for alt som har skjedd at han ville ha meg til å gå tilbake til ham, at han elsker meg så mye. Jeg var så glad og gikk til ham som var hvordan vi begynte å leve sammen lykkelig igjen. Siden da har jeg gjort løfte om at noen jeg kjenner som har et forhold problem, ville jeg være til hjelp for en slik person ved å henvise ham eller henne til den eneste virkelige og kraftig spell caster som hjalp meg med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan sende ham hvis du trenger hans hjelp i ditt forhold eller noen annen sak.

      1) Kjærlighet Spells
      2) tapt kjærlighet Spells
      3) Skilsmisse Spells
      4) Ekteskap Spells
      5) Binding Stave.
      6) Breakup Spells
      7) forvise en fortid Lover
      8.) Du ønsker å bli forfremmet på kontoret / Lottery spell
      9) ønsker å tilfredsstille din elsker
      Kontakt denne store mannen hvis du har noen problem for en varig løsning
      gjennom drogunduspellcaster@gmail.com

      Slett
  2. Men å spørre noen over 35 om legitimasjon, jeg skal si deg det virker til din fordel!!! Så tenkt heller på ham du gledet!

    SvarSlett
  3. Du burde få et diplom for å ikke fly på Herr Baguette. Det mener jeg. :)

    SvarSlett
  4. Herrejesus, du har tålmodigheten til en engel og det antagelig rett før Märtha slår på tråden :)

    SvarSlett
  5. Baguettemannen = møkkamann. Du har min fulle sympati.

    Jeg skulle ønske de ansatte på min nærbutikk spurte meg om leg en gang i blant, om så bare for å være hyggelige. Det hadde vært en vakker gest!

    SvarSlett
  6. Føler med deg. Et lite tips på veien: Sett på skjermspareren og før kunder med mindre sosiale antenner mekanisk gjennom. Legg de kjipe opplevelsene bak deg og fokuser utelukkende på de hyggelige.

    SvarSlett
  7. For en frustrerende kunde! Jeg blir provosert bare av å lese dette. Hvem ønsker egentlig å gjøre det vanskelig for seg selv og andre?

    Jeg har ofte hatt kunder som ikke kjenner til kassas begrensninger, og når de foreslår noe som krever mye om og men, synes de det blir så kronglete at de endrer mening, mer eller mindre fornøyde. Det er ikke meningen å ikke gi kundene det de vil ha, men det er ikke alt som lar seg gjennomføre på en praktisk og effektiv måte.

    SvarSlett
  8. For en tulling! At du hadde så mye tålmodighet fatter jeg ikke engang.

    SvarSlett
  9. Alle burde hatt en obligatorisk tid bak kassen i løpet av livet. Da hadde kanskje flere folk lært seg å være høflige kunder og skjønt at vi bak kassen ikke er magikere...

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! Jeg har alltid lyst til å svare "Ja la meg bare finne tryllestaven min her, skal vi se...." når kunder ber om helt uoppnåelige ting.

      Slett
  10. Hei, her på kiwi er det bare å presse "korr siste" så spretter lappene ut av cashguarden igjen. Prøvd det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan også gå inn der hvor du kan "veksle" i cashguarden. Der er det også en knapp som heter "Angre" og da spytter den ut pengene igjen.

      Utrolig at du gadd herr.Baguett. Jeg hadde bedt han ta en stille bolle og forlate butikken! På en pen måte selvfølgelig (;

      Slett
  11. Uff,for en drittkunde! Jobber selv på Felleskjøpet og det blir jo ikke akkurat det samme som en matbutikk, men... Noen kunder er virkelig ufordragelige. En får prøve å ta med seg de positive opplevelsene! Stå på, regner med lønninga kommer til å bli en motivasjon ;)

    SvarSlett
  12. Anonym: Det er nok dessverre ulike kassesystemer fra butikk til butikk. Vi har også en korriger-knapp, men hvis pengene er lagt i maskina er det lite som nytter. Rimi har et veldig "strengt" system, antakelig av sikkerhetsmessige grunner, men av og til er dette mer til bry enn til hjelp...

    SvarSlett
    Svar
    1. Fantastisk blogg. Leser her når jeg trenger motivasjon til å gå på jobb. Så vet jeg at det ikke bare er jeg som møter på kjipe kunder i jobben! På min jobb, som også er en Kiwi går det an å gå inn på cashguard-menyen i kassa, og trykke "angre", eller at en tar på mellomkunde..da spretter pengene ut..
      Stå på! :) A.

      Slett
    2. Line! Prøv å trykke 86 spes funk!

      Slett
  13. Uff, for en vanskelig kunde! Sånne kommer heldigvis ikke hver dag :)
    Håper butikksyken din går over snart!

    SvarSlett
  14. Endelig nytt innlegg! Jeg har selv vært borti flere vanskelige kunder, selvom jeg jobber i serveringsbransjen og ikke i matbutikk. Helt utrolig hvordan folk kan oppføre seg mot oss stakkarer som prøver å gjøre alle til lags..

    SvarSlett
  15. Jeg er så innmari glad for at mine butikkdager er bak meg. Ikke fordi jeg syns det er kjipt å jobbe i butikk (jeg stortrivdes faktisk), men jeg tror jeg hadde tacklet cashguardmaskiner like bra som Optimus Prime fikser sukker i tanken.

    SvarSlett
  16. Baguettmennesker.. Min baguett-kunde brukte 3 minutter på å si ja til pose, for å så rope NEI når han fikk og deretter slengte han alle myntene sine ned i hånden min før han gikk. Vi har cashguard.. Heldigvis var kunden bak stamkunde, så vi lo sammen av det!

    SvarSlett
  17. Hahahaha. Jeg tror jeg dauer. Oppdaget denne bloggen nå. Hysterisk moro.

    SvarSlett
  18. Du skriver så fantastisk bra! Litt sånn syrlig humor. Tenker på bloggen din rett som det er når jeg ser rare kunder i den lokale dagligvarebutikken jeg bruker. Hehe...

    SvarSlett
  19. 86 spes funk får ut lappene igjen =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Wow! Takk! Det skal jeg prøve neste gang. :)

      Slett
  20. Denne kunden må du bare glømme,det er enkelte som aldri blir fornøyd.At kunden alltid har rett,stemmer nok ikke her.
    Stå på,du fikser dette.Du har tålmodighet som en gud.

    SvarSlett
  21. Ahahahah JEG LER. Det er nesten sånn at jeg savner butikklivet jeg har forlatt, samtidig som det igrunn ikke er det....

    SvarSlett
  22. Takk for at du blogger om det som skjer med oss hver dag :)
    Som kassadame med ti års erfaring er det både irriterende og hysterisk morsomt å lese om erfaringene dine. Jeg kjenner meg igjen på alle punkter!
    Lykke til videre, og ikke vær redd for butikksyken, den kommer og går i perioder, tro meg :D
    Frossen kjøttdeig av typen i pølse, inni kontorrekvisita er det kjipeste jeg har funnet feilplassert av kunder. Ikke lenger veldig frossen og hadde nok ligget der lenger enn jeg tør å tenke meg. Jeg var sikker på at den skulle eksplodere da jeg tok i den.
    Ellers er jo frossenpizza i kosmetikken og bakevarer/frukt/grønt i fiskefrysa også en gjenganger -.-

    SvarSlett
    Svar
    1. Eller Chips(potetgull) saman med pommes frites i frysen... Nesten logisk, men likevel ikkje...

      Slett
  23. fantastisk blogg! håper dere fortsetter å skrive snart :D

    SvarSlett
  24. Lenge siden jeg har vært her. Kost meg og lest litt bakover i bloggen din. Fortsett å skrive vær så snill :-)

    SvarSlett
  25. Herreguud som jeg kjenner meg igjen i bloggen din! Utrolig bra skrevet, fortsett!! :)

    SvarSlett
  26. Jeg hadde bedt fyren ryke til helvete og aldri komme tilbake.. Makan!
    Martin

    SvarSlett
  27. Ettersom at jeg har brukt kvelden min på Mix selv var det godt å se noen andre som har det på samme måte, kunder som bare må-ha-det!! Det ga meg ett smil om munnen å lese innlegget, kommer til å lese vider. Kanskje dele egne erfaringer om jeg føler for det ;) God helg

    SvarSlett
  28. hei, har nettopp begynt på meny.. 2 dagen min idag faktisk. Opplæring har ikke vært det helt store, hehe. Og jeg jobber til vanlig i en helt annen type butikk, hvor jeg er helt trygg på det jeg gjør.
    Men her opplever jeg ofte småflauser som at pengene ikke går inn i cashguarden, og koder er det ikke snakk om å kunne.. Og kunder presterer å fortelle deg prisen på en vare, og du får lyst til å skrike "jeg driter i prisen, jeg leter etter den jævla koden!" og køene vokser. Nei fader, er ikke bare bare å sitte i kasse, må jo ta flere nettkurs også. Holder på med mitt förste nå

    SvarSlett
  29. Wow, fantasisk bra blogg :D Jeg har jobbet på Rema i fem år, så kjenner meg igjen i alt her. Kunder er en rase for seg! Sykt mange særinger. Håper du/dere fortsetter å poste innlegg, for dette var morsomt å lese :D Du skriver på en detaljert og artig måte sånn at man lever seg inn i det :)

    Og Herr Baguette....huff. Jeg hadde dødd av irritasjon. Har hatt lignende opplevelser selv, med folk som bestemmer/ombestemmer seg ETTER at man har slått inn ting eller "slått ut" bongen. Her jeg jobber ligger det ett returkort i hver kasse så vi slipper å få noen til å komme med det til oss, men der jeg jobba før var det kun leder som hadde det. Slitsomt! Rema har ikke Cashguard da, kanskje like greit i sånne situasjoner :)

    SvarSlett
  30. Har nå brukt hele lørdagskvelden til å lese gjennom hele denne bloggen. (Jeg har et liv, men ikke i kveld.) Har sjøl jobba på butikk , en slik liten-på-strada-sak som hadde 30 000 i omsettning på en god dag om sommeren og i overtant av 2000 på en god dag på vinteren. Der jobba jeg når jeg var seksten, og hadde stor glede i å nekte folk som var eldre enn meg å kjøpe øl. Vi solgte og øl til kunder på søndager (men de hadde spesial-avtale, og fikk en isboks med tre øl i, og betalte en annen dag) Ellers fungerte jeg så vel som påklederske som psykolog.

    Dere får det iallefall til å høres gøy ut å jobbe i butikk - og det er da noe..:)

    SvarSlett
  31. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=209892&st=0

    kundenharikkealltidrett@blogspot.com

    notalwaysright.com

    Flere lignende sider

    SvarSlett
  32. Jeg er såååå glad jeg ikke jobber i service yrket lengre...:P Hadde pådratt meg magesår og høyt blodtrykk:P

    SvarSlett
  33. Jeg kjenner til dette, ja... Men faen heller, han kunne jo brukt kortet. HELDIGVIS for meg, om slike ting oppstår, trenger jeg ikke sånn nøkkel for å returnere :b Er SÅ takknemmelig for det, hver dag!

    Huff, denne hendelsen minte meg allikevel om en hendelse jeg opplevde i dag og.. Begynte å kjefte ut en kunde. Han ble provosert av at jeg kjeftet han ut. men flink som jeg er; samtalen ble avsluttet med at han smilte og lo litt. :L

    SvarSlett
  34. Kan dere forklare meg hvorfor dere skal ha penger for pose, egentlig? :b På alle stedene (nesten) jeg har jobbet, har vi nektet å ta betalt for poser, man skal jo ikke betale for reklame...

    Men dere som spør folk om de skal ha det hver dag, har vel svaret på hvorfor dere må ha penger for det? xD (og ja, jeg vet det koster penger å produsere poser, men alikavel! xD )

    SvarSlett
    Svar
    1. Man betaler avgift for poser, og er pålagt å selge dem. Dessuten er det ikke sånn at man tjener noe på å selge poser, det handler mer om at man taper på å ikke selge poser.

      Slett
    2. Vel, nå er det faktisk sånn at den varen butikkene har størst profitt på er nettopp poser. I butikken jeg jobbet i, kostet poser 0,80 pr stk. I en eske med poser er det kanskje 100 stk? Og jeg kan si så mye som at en eske poser koster langt fra 80 kr i innkjøp! Skulle ønske jeg hadde en kilde å referere til, men dette er allment kjent blant butikkansatte. Det er også vanlig at butikker arrangerer "internkonkurranser" i bedriften, som går ut på at den kassereren som selger flest poser pr. kunde i løpet av måneden får en premie.

      Slett
  35. Herregud, jeg blir helt sjokkert av dere hele gjengen. Falt det ikke NOEN av dere inn å gi den stakkars mannen de to baguettene siden han tydeligvis trengte dem og ikke hadde annet enn en sliten femtilapp? Dere måtte vel kaste de baguettene etterpå uansett?

    SvarSlett
  36. Åå, dette var fornøyelig å lese. Jeg jobbet på bensinstasjon før og jeg føler din smerte og du har min FULLE sympati. Stå på! Du gjør en fortreffelig jobb. Du var tålmodigere enn jeg hadde vært og brukte å være. Folk er idioter. Jeg vet ikke om du gjorde det med vilje men du skrev feil i begynnelsen: du skrev to tusen og tolv. Det var litt morsomt så jeg velger å gå ut i fra du gjorde det med vilje. Også lo jeg høyt da jeg leste at du er "veldig venstrehendt". Takk! :-D

    SvarSlett
  37. Nå er det over et år siden forrige blogginnlegg. Jeg savner deg.

    SvarSlett
  38. Jeg tror svaret ble nei.

    SvarSlett
  39. Hei, jeg er Theresa Williams Etter å ha vært i forhold med Anderson i år, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å få ham tilbake, men alt var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av den kjærligheten jeg har for ham, jeg ba ham med alt, gjorde jeg løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til min venn, og hun foreslo at jeg burde heller kontakte en spell caster som kan hjelpe meg kaste en spell å bringe ham tilbake, men jeg er den typen som aldri trodd på spell, jeg hadde ikke noe valg enn å prøve det, jeg post spell caster, og han fortalte meg at det var ikke noe problem at alt vil være i orden før tre dager, at min ex vil komme tilbake til meg før tre dager, kastet han den spell og overraskende på den andre dagen, var det rundt 16:00. Min ex ringte meg, jeg ble så overrasket, jeg besvarte anropet og alt han sa var at han var så lei meg for alt som har skjedd at han ville ha meg til å gå tilbake til ham, at han elsker meg så mye. Jeg var så glad og gikk til ham som var hvordan vi begynte å leve sammen lykkelig igjen. Siden da har jeg gjort løfte om at noen jeg kjenner som har et forhold problem, ville jeg være til hjelp for en slik person ved å henvise ham eller henne til den eneste virkelige og kraftig spell caster som hjalp meg med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan sende ham hvis du trenger hans hjelp i ditt forhold eller noen annen sak.

    1) Kjærlighet Spells
    2) tapt kjærlighet Spells
    3) Skilsmisse Spells
    4) Ekteskap Spells
    5) Binding Stave.
    6) Breakup Spells
    7) forvise en fortid Lover
    8.) Du ønsker å bli forfremmet på kontoret / Lottery spell
    9) ønsker å tilfredsstille din elsker
    Kontakt denne store mannen hvis du har noen problem for en varig løsning
    gjennom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvarSlett