Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

lørdag 1. mai 2010

D for dårlig

Dette skoleåret har jeg bodd i Drammen. Det sies så mangt om Drammen, men alt i alt syns jeg det en finfin by. Men én ting drammensere er veldig dårlige på: Kundeservice i dagligvareforretninger. Jeg har ikke handlet så mye at jeg har blitt stamkunde i noen av butikkene, men jeg da har prøvd ut en del.

En typisk handel i Drammen er slik:
Kassereren sitter i kassen og ser ned på båndet sitt. (Noen ganger sitter det ingen i kassen, men de kommer da etterhvert.)
Jeg legger varene mine på båndet og kassereren begynner å pipe dem inn. (Ikke noe "hei", eller et lite blikk engang.)
Om jeg er heldig spør den ansatte om jeg vil ha pose. Men ikke "vil du ha en pose?", bare "pose?" Viktig å spare på stemmen.
Jeg putter bankkortet i terminalen, betaler og går.

En gang spurte jeg om kvitteringen, og kassadamen bjeffet tilbake: "Ja, den kommer snart!" Så jeg har ikke turt å gjøre det igjen.

Det er ikke bare de unge, slappe deltidsansatte som overser meg, men også kassasjefer og godt voksne ansatte, folk som (jeg mener) burde vite bedre.

De to siste ukene har jeg tilbragt i Oslo, og ingenting er som å være i butikker hvor de ansatte ser på deg, sier hei og ønsker deg en fin dag idet du går. Selv Spar-gutten som sendte meldinger mens han ekspederte meg klarte å si hei og hadet.

1 kommentar:

  1. Ja endel kassadamer er virkelig ille! Jeg går alltid virkelig inn for å være super hyggelig med dem når jeg er i butikken, for det er ikke så rart at de er sånn, når kundene som er innom er så slemme med dem.

    En som tar jobben, og kundene seriøs, er ei som jobber på Kiwi'en i Sant Olavs gate, som bruker grønn øyenskygge når ho jobber, for å matche uniformen, og hun er superhyggelig! Mot alle kundene og verdsetter virkelig snille kunder. Det gjør meg glad. :)

    SvarSlett