Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

tirsdag 3. november 2009

Krangel over spilt melk

I det siste har butikken min tatt inn mindre H-melk enn vanlig. Dette er fordi vi over lang tid har hatt store problemer med å selge melken før den har gått ut på dato. Faktisk har vi måttet svinne (les: helle ut) ekstremt mange liter H-melk de siste ukene. Dette taper butikken mye penger på, og sjefene mine bestemte seg dermed for å ta inn færre H-melk en periode. Personlig synes jeg dette var en god idé, da jeg ikke kan forstå hvorfor noen skulle ønske å drikke H-melk i utgangspunktet.

I går ble vi utsolgt for den ekle melken. For aller første gang. Da en kunde kom bort til meg og spurte om hvorfor vi var tomme for "vanlig melk", trodde jeg automatisk at han snakket om lettmelk. Man kan da umulig mene at H-melk er vanlig? ÆSJ. Seinere på kvelden kom det nye H-melk-kunder. (Det finnes altså flere!) Dette paret, som forøvrig var godt voksne, klarte imidlertid ikke helt å godta at vi var tomme for den elskbare drikken deres.

Fru H-melk: Er det noen spesiell grunn til at dere er utsolgt for H-melk?
Jeg: Nja. Vi har tatt inn mindre H-melk i det siste, for vi har solgt lite av det i flere måneder. Jeg antar at det er noen som har kjøpt mange kartonger på én gang tidligere i dag, for det var mye melk igjen nå i helgen.
Herr H-melk: Unnskyldning ikke godtatt!
Jeg (litt paff): Eh... neivel.
Fru H-melk: Dere kan jo ikke drive butikk på denne måten! H-melk er man nødt til å ha!
Herregud. Hvorfor tror kunder bestandig at de vet "hvordan man driver en butikk"?
Herr H-melk: Hva er dette for noe tull? Dere kan jo ikke ta inn mindre H-melk bare fordi enkelte ikke kjøper den! Når man selger lite av noe bør man kjøpe inn ekstra mye, slik at man alltid har noe til overs!
EH. Det der virker jo jævlig logisk.
Jeg: Men altså... vi har hatt store problemer med å få solgt H-melken før den går ut på dato. Vi har fått utrolig mye melkesvinn. Butikken taper mye penger på det, og da blir vi nødt til å redusere vareantallet.
Herr H-melk: Jeg blåser vel i hvor mye denne butikken tjener! Kunne ikke brydd meg mindre! Nå får du slutte å være så schtøgg i trynet.
Jeg: ...
Herr H-melk: Jeg kommer jo hit for å handle det jeg trenger! Når jeg ikke får det jeg trenger, blir jeg irritert.
ÅJA! Det har jeg ikke fått med meg.

Jeg holdt kjeft mens paret pakket sammen varene sine. Det går ikke an å diskutere rolig med noen som ber deg "slutte å være schtøgg i trynet". Da de endelig forlot butikken, kunne jeg høre at herr H-melk fortsatt mumlet sint for seg selv - blant annet oppfattet jeg ordene "jævla idioter". Jeg tror vel egentlig jeg har en viss formening om hvem som var den største idioten i dette tilfellet.

14 kommentarer:

  1. Herregud, for noen fæle mennesker. Har heldigvis til gode å møte denne typen, men har ved et tilfelle bl.a. blitt kalt "et bevis på at folk bare blir dummere" fordi jeg ikke på stående fot kunne forklare forskjell på A- og B-frimerker.

    SvarSlett
  2. Bloggen din er en fantastisk kilde til underholdning!

    SvarSlett
  3. fyfarsken, dette er seriøst den beste bloggen jeg noensinne har lest. jeg ler høyt for meg selv, det er nesten flaut. det er bare så GENIALT! du fortjener seriøst heder og ære for skrivinga di. hvertfall med tanke på at du får inspirasjon fra en....butikk!! hadde jeg sittet bak kassa på coop, ica, kiwi, you name it, hadde jeg garantert blogga kun om hvilken kjip jobb jeg har. men du gir det et helt nytt perspektiv! butikk er kult! du er kul! bloggen er kul!
    dritbra, rett og slett.

    ragnhildnilsen.blogg.no

    SvarSlett
  4. hehe, jeg jobber med utebransjen jeg da - sjeldent en dans på roser, men jammen er det ikke mange rare sjeler innom. de stamkundene veitu :) uansett, du har fått ny fast leser, og du skal linkes for å si det mildt. takk for komplimanget om designet, liker ditt og - stilrent!

    ragnhild

    SvarSlett
  5. Nå har jeg sittet å kost meg med å lese ALLE innleggene på bloggen din! Selv om jeg egentlig er suptrøtt og skulle ha lagt meg. Tusen takk for en fin fin slutt på dagen!

    SvarSlett
  6. Haha, "Schtøgg i trynet"! Takes one to know one, sier nå jeg. Nå har jeg lest ALT som står her inne og ledd meg halvt ihjel. Blir sjeleglad for hver nye oppdatering, for det er en ny latterkrampe! :D

    SvarSlett
  7. Så utrolig frekt! Man kan ikke kalle noen stygg i trynet bare fordi _butikken_ de jobber i er tom for h-melk. Det er for drøyt. Nok en støtte til min teori om at unge folk er høfligere enn eldre.

    SvarSlett
  8. du har gitt meg ny arbeidsglede! har jobbet i Rimi Sjøgata nå i et og et halvt år, og er misunnelig på at jeg ikke kom på å lage en blogg som dette, en fantastisk måte å gjøre en rutinepreget jobb mer morsom på, og ikke minst en bra måte å ventilere frustrasjonen på.

    og jeg trodde jeg hadde ille kunder, sånn som han som på lørdagen kjeftet på meg i 10 minutter fordi vi ikke har dobbepakning med lettmajones, den brunsausjevningen han liker best og paramount gold i sortimentet. det er jo selvfølgelig jeg som bestemmer hva vi skal ha eller ikke ha, så den kjeften var rett og rimelig. så fortsatte han å kjefte fordi vi ikke har de tobakksskapene som andre butikker har, og avsluttet kjeftingen med å klage på at jeg hostet. men har neda ikke blitt kalt schtøgg i trynet og heller ikke hatt to som harvet over meg samtidig. du skulle hatt premia!

    SvarSlett
  9. uff syntes utrolig synd på deg. ingen har rett til å snakke sånn til andre mennesker, og da ihvertfall ikke pga. H-mjølk!
    håper virkelig du klarte å la den kommentaren gå innover deg, for det var ekstremt dårlig!
    bæsj på han, og heia deg!

    SvarSlett
  10. Jeg fatter ikke hva han trodde han skulle oppnå med å oppføre seg slik. Jeg forstår rett og slett ikke slike mennesker. Tror han du magisk skal kunne trylle frem en H-melk?

    Som kundebehandler så har jeg fått et par dødstrusler, fordi de har gått over kredittgrensen/ noe ikke fungerer/ vi har sendt faktura- jepp, uforskammet, og jeg har alltid lurt på hvordan de kan tro at de får mer hjelp på den måten?

    SvarSlett
  11. Bare gamlinger som kjøper ekkel H-melk

    SvarSlett
  12. For en oppførsel fra kundenes side!

    Minner meg om lørdagens hendelse:
    Jeg skulle kjøpe meg litt alkoholholdigdrikke sist lørdag, jeg er godt i gang med mitt 24.leveår, men hadde glemt legitimasjonen hjemme...
    Jeg må innrømme at jeg ble veldig paff da jeg ble spurt om leg(ser jeg ut som en 17åring??), noe jeg ikke kunne vise for meg, men jeg begynner ikke å kjefte på frøkna som sitter i kassa! Det er hennes jobb og sjekke at jeg er gammel nok, om ikke jeg kan bevise det så er det mitt problem.
    Jeg kunne vært en møkkakunde og slengt dritt og nekta å hande resten av varene, eller bare godta at jeg glemte leg og la alkoholen ligge igjen.

    Bra blogg!

    SvarSlett