På tirsdag skrev Ingrid et fabelaktig innlegg om kunder uten penger. I min butikk kommer det også slike folk på besøk av og til. Som lutfattig student er det for meg en helt normal ting å ikke ha penger på kortet, og jeg er som regel svært forståelsesfull når kundenes kjøp ikke går gjennom. Imidlertid virker det ikke som kundene synes det er spesielt festlig selv. Faktisk blir mange av dem relativt sinte. På meg.
Dame #1: Oj, det fungerer ikke! Hva er det som skjer?
Jeg: Eh, jeg vet ikke. Vi kan prøve en gang til, det hender at terminalen tuller litt.
Nytt bomforsøk. Damen blir rød i ansiktet.
Dame #1: Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke blir godkjent!
Jeg (ekstra munter): Du er sikker på at du har penger på kortet…?
Dame #1 (megasint): Herregud, selvfølgelig har jeg penger på kortet! Det er jeg brennsikker på! Kontoen min er jo aldri tom!
Jeg: Hehe, jeg beklager. I min vennekrets er det nemlig ikke så uvanlig at-
Dame #1: Det er jo åpenbart noe galt med bankterminalen her!
Jeg: Eh, jeg tror egentlig ikke det. Men du kan la varene stå her, og ta ut penger på 7-eleven?
Dame #1: Ja, noe må jeg jo gjøre! Jeg har jo handlet varer for hele helgen her! Herlighet, altså.
Damen traver snurt ut av butikken, mens jeg begynner å lempe varene hennes opp i poser. Hun kommer tilbake nesten en time seinere, enda rødere i ansiktet og enda mer hysterisk. Med seg har hun ektemannens bankkort.
Dame #1: Jeg orket rett og slett ikke å dra til 7-eleven, så jeg lånte mannens kort i stedet! Nå bør det virke!
Du orket ikke å dra til 7-eleven, men å dra hjemom er greit nok? Jeg tillater meg å tvile på den evigfulle bankkontoen din.
Jeg: OK. Det går nok fint nå!
Og det gjorde det. Damen kom seg endelig ut for godt, og forsikret meg om at hun aldri skulle besøke butikken igjen. Bankterminalen til Prix slo seg nemlig aldri vrang! Imidlertid er hun fast kunde den dag i dag, så hun er tydeligvis ikke av den langsinte typen. Nå smiler hun til meg av og til også! Jeg har nesten begynt å like henne igjen.
Dame #2: Ojsann, jeg har visst glemt lommeboka hjemme! Er det greit at jeg lar varene stå her mens jeg løper hjem og henter den? Det tar et halvt minutt!
Jeg: Jada, det går fint. Jeg kan sette dem under kassa i en pose så lenge?
Dame #2: Neida, det tar ikke så lang tid. Bare vent her, jeg løper nå!
Jeg: Eh… OK.
Damen løper avsted, og jeg sitter igjen med det ufullstendige kjøpet hennes. Imidlertid bruker kunden (ikke overraskende) mer enn et halvt minutt på å hente lommeboka, og det hoper seg opp en liten kø i kassa. De som står der blir både sure og irriterte og lei seg av all ventingen, så jeg bestemmer meg for å nulle ut damens kjøp. Hun skulle bare ha fire-fem varer uansett, og de plasserer jeg pent på gulvet nedenfor disken. Køen beveger på seg, og alle blir glade og fornøyde igjen. Bortsett fra kunden uten lommebok. Når hun kommer tilbake nesten et kvarter (!) seinere, er hun faktisk alt annet enn fornøyd.
Dame #2: Hallo! Hvor har du gjort av varene mine? Jeg ba deg jo om å vente!
Jeg: Jeg beklager, men jeg ble nødt til å nulle dem ut. Du brukte dessverre litt for lang tid, det ble kø her etterhvert. Varene står her nede, det tar ikke lang tid å-
Dame #2: Men jeg ble jo bare borte noen få minutter!
Jeg: …
Hendelser som dette gjør at jeg blir litt glad inni meg når kunder har med seg lommeboka eller et fungerende kort. Som butikkansatt lærer man seg raskt å sette pris på de små ting, tro meg!
Til slutt har jeg en liten fristelse å by på. Denne godsaken fant jeg da jeg gikk gjennom klementinhaugen i fruktavdelingen vår. Noen som har lyst på? Det har i hvert fall jeg:
(Til butikkens forsvar vil jeg gjerne si at klementinene våre svært sjelden ser slik ut. Faktisk får fruktavdelingen vår skryt stadig vekk! Æresord).
fredag 5. februar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Som butikkansatt prøver jeg å aldri antyde til at kunden ikke har penger på kortet sitt, synes det er litt nesevist, et alternativt forslag er jo å foreslå at det kanskje er banken til vedkommende som har midlertige tekniske problemer (for det kan jo skje det også).
SvarSlettBare et tips dersom du er lei av å høre historier om hvor mye penger kunden har på kortet sitt.
Anonym: Dette skjedde da jeg var ny i gamet. Nå har jeg lært leksa mi, og skylder gjerne på butikken eller terminalen dersom kjøpet ikke går gjennom. Kundene blir ofte ikke så sinte da, til tross for at det jeg forteller dem ikke er helt sant. ;)
SvarSlettJeg har også funnet flere slike herligheter... Jeg tror ikke klementinene er helt på topp akkurat nå, da, butikken der jeg jobber har også en bra fruktavdeling, men nå for tiden må vi gå og plukke vekk dårlige klementiner mange ganger om dagen.
SvarSlettJeg skylder gjerne på banken hvis kjøp ikke går gjennom, jeg. Men jeg spør alltid om de kan pakke varene sine i poser og sette dem under kassa før de drar avsted for å hente penger, for all erfaring tilsier at de blir borte i mer enn "et halvt minutt"... Men har dere ikke mellomkunde-knapp slik at dere slipper å nulle ut alt?
Vi har ikke mellomkunde-knapp. Men jeg kunne drept for å få en!
SvarSlettI en sånn arbeidsdag som dere har - har jeg all forståelse for å bli møtt med en grå løgn som gjør både din og kundens dag litt mindre svart.
SvarSlettSelv om begge nok er fullstendig klar over hva som er sannheten.
Vi har heldigvis knapp som gjør at man kan sette varene "på hold". Hadde en spesiell kunde for en stund siden som absolutt skulle ha med seg varene sine selvom de ikke var betalt siden "jeg er jo fast kunde!!!" Da var det 4 timer til vi stengte, og hun kom ikke tilbake med penger den dagen, og ikke vet jeg om hun noensinne gjorde det heller.
SvarSlettEg trudde det var ein frosk som sat i mandarinene, eg. Heilt til tanken om at dei kanskje kunne vere dårlege sjølv slo meg... He he.
SvarSlettFestleg blogg!
Ingrid: Mellomkunde-knapp er en veldig fin ting! Du får begynne på Kiwi istedet da, vet du. Hehe :)
SvarSlettNår jeg tenker over dette med betalingsproblemer; for ikke så lenge siden hadde jeg en kunde som insisterte på å prøve SYV ganger før han endelig innså at det ikke gikk. Og det var SELVFØLGELIG bankterminalen sin feil... Noe han til og med poengterte neste gang han kom - det var ikke noe galt med kortet hans, nei! Jeg tenkte for meg selv at problemet var nok aldri selve kortet, men kanskje heller det at han ikke hadde nok penger på det...
aaaahahahahahaha! Åh den klementinen... Hallo dere har blitt heftig suksessfulle da! 147 fans på facebook! Voe kan snart gå og legge seg liksom.
SvarSlettNår det gjelder betalingsproblemer hender dette meg gjerne en god del. Da er det jo ekstra hyggelig når man kjenner kassadama som er så elskelig å legge ut for mine manglende 10 kroner for å kjøpe mokkabønner (hva skjer med at mokkabønner koster typ 50 kroner?) .
Dere er digge!
Ah, memories.
SvarSlettDet er ved slike minner at jeg er glad jeg har avsluttet min karriere som kassadame.
Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt endeløse diskusjoner om hvorvidt det er greit at kunden tar med seg varene ved henting av penger.
Den aller kjekkeste synes jeg var kunder som klagde på at de ALDRI hadde problemer andre steder, det var bare på vår butikk at terminalen ikke virket. For det var jo ikke de som ikke hadde penger, må en vite!
Og det slo sjelden feil - neste dag var kunden tilbake og poengterte kjekt at "hey, nå funka visst terminalen deres endelig, ja!".
Det bildet av den lite delikate appelsinen er faktisk et godt tegn. Har vært f&g-ansvarlig i 4år, vant en konkurranse og fikk reise til en appelsinfarm i Spania. Der ble jeg fortalt at om du finner en råtten appelsin i en kasse betyr det at alle de appelsinene i den kassa ble plukket da de var på sitt aller beste, modne og gode. Modningsprossesen stopper tross alt opp når de blir plukket(unntaket er bananer, som modnes mer når de ligger i tette poser.)
SvarSlettSå ikke grøss over en innskrumpet sitrusfrukt, tenk at resten av frukta er av ypperste klasse:)