Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

torsdag 11. februar 2010

Kløneri på høyt nivå

Innlegget om Ole og hans frustrasjoner høstet mange fine kommentarer. En av dem var imidlertid ikke fullt så hyggelig. Leseren, som dessverre ønsker å være anonym, synes bloggen vår er kundefiendtlig.

”Selv om bloggen i seg selv er morsom, gir den uttrykk for en svært nedlatende holdning til oss kunder. Vi er idioter og tullinger som gjør merkelige ting, og når vi påpeker det enkle faktum at det faktisk er oss som utgjør livsgrunnlaget og betaler lønna blant annet til dem som sitter i kassen, så blir vi sett på som rariteter og duster”, skriver leseren. Både Ingrid og jeg ble litt triste da vi leste kommentaren, som forøvrig var svært saklig formulert. Vår intensjon har nemlig aldri vært å hetse eller rakke ned på kunder, verken våre egne eller kunder generelt. Faktisk er de aller fleste som handler hos oss veldig hyggelige - kun et mindretall av kundene oppfører seg ufordragelig. Vi skriver ikke om sistnevnte kundegruppe for å være slemme eller henge ut noen, men for å illustrere hvilke absurde situasjoner man kan komme opp i når man jobber som kassadame. 

Og for å vise dere hvor nedlatende enkelte oppfører seg mot mennesker i servicebransjen.

Det er imidlertid viktig å huske på at situasjoner gjerne forandrer seg når de blir nedskrevet, og enkelte av historiene er overdrevet litt for underholdningens skyld. Det er jo meningen at dere skal le av det vi skriver. I dette innlegget vil dere kanskje le litt av meg. Kassadamer kan nemlig være dumme og klønete, de også. Tro det eller ei.

I forrige uke klarte en kunde å knuse et digert yoghurtbeger utover gulvet like før stengetid. Han unnskyldte seg flere ganger og var oppriktig lei seg for uhellet, og jeg smilte tilbake. ”Det går bra”, sa jeg. Og det gjorde det forsåvidt også, selv om det var relativt kjedelig å tørke opp yoghurten. Kollegaen min kom bort til meg flere ganger kun for å le av meg, og jeg tenkte mindre pene tanker om både yoghurt og sølekunden i ti minutter. Særlig da jeg oppdaget at den superfine ICA-genseren min var full av yoghurtstriper.

Mandag denne uka var jeg tilbake på jobb. Jeg fylte på varer i flere timer, til tross for at vareburet var stappfullt av tunge ting som syltetøyglass og saftflasker. Det er ingen hemmelighet at jeg er en temmelig muskelløs og pinglete jente, og etter en stund ble jeg fryktelig sliten i armene. Så sliten at jeg mistet et brett med juicekartonger i gulvet. En av kartongene (på 1,5 liter) sprakk umiddelbart, og appelsinjuicen flommet dramatisk utover gulvet i rasende fart.

Jeg: Å NEI! FAE-
Kundevitne #1: Ojsann! Huff, da.

Kunden minnet meg på at jeg ikke akkurat var alene i butikken, og at det muligens var lurt å roe seg ned litt. Jeg fikk rettet opp den blødende juicekartongen før all væsken hadde rent ut, og ropte desperat på kollegaen min (som for øyeblikket ikke gjorde noe som helst) for å få ham til å hente papir til meg.

Kollega: HAHAHAHAHA! Var det du som gjorde det der?
Jeg: Ikke morsomt! Det kommer til å ta hundre år før dette er tørket opp!

Etter et kvarters intens tørking begynte juicehavet å trekke seg sammen. Den skadefro kollegaen min hadde kommet bort til meg for å le minst tre ganger i løpet av tørkeseansen, og jeg hadde bestemt meg for å aldri drikke en dråpe appelsinjuice igjen. Da jeg endelig var ferdig, rettet jeg meg opp for å sjekke at gulvet var juicefritt. Tror dere ikke jeg klarte å dulte borti den sprukne kartongen, som fortsatt inneholdt omtrent fem desiliter juice? Jo da, jeg gjorde nok det.

Jeg: NEI! Ikke nå igjen!
Kundevitne #2: Håhåhå, du er glad i juice ser jeg?

I løpet av min andre tørkesjau den kvelden kom det flere kunder bort til meg for å vise sin sympati, selv om det åpenbart var min egen feil at gulvet var gulfarget. Av og til er kunder kjempesøte. Men kollegaen min? Han lo, så klart. Den frekkasen.

15 kommentarer:

  1. Jeg synes ikke det gjør noe om dere skriver nedlatende om kunder. For, som kunde, irriterer jeg meg daglig over andre kunder jeg også. Det er jo det som gjør bloggen deres så morsom.

    Mitt favoritt-irritasjonsmoment (blir det en selvmotsigelse..?) er de som ikke engang har funnet frem lommeboka når alle varene er pepet inn, og den kassaansatte sier hvor mye som skal betales. Jeg mener.. det er en BUTIKK. SELVFØLGELIG skal det betales før man får med seg varer ut. Hvis alle står klar med kort eller kontanter idet den kassaansatte oppgir prisen, ville vi spart mangfoldige sekunder for hver eneste lommebok-somler.

    Det hadde vel vært noe, det.

    SvarSlett
  2. Hvor morsom hadde denne bloggen vært om alle kundene var flinke og snille? Ikke veldig.

    Som kunde er det lett å kjenne igjen både situasjoner, andre kunder og seg selv og en blir nok også bevisst på hvor dum man selv kan være.

    Bloggen har også et veldig selvironisk tilsnitt og jeg synes virkelig ikke at kundene får urimelig mye kritikk her.

    Fortsett som før!

    SvarSlett
  3. Kollegaen din fortjener å bli spist av en isbjørn.

    SvarSlett
  4. Jeg var i går på Rema 1000 og tenkte at jeg skulle være mønsterkunde etter Vilduhaposes standard. Jeg la pent de tunge tingene først på båndet, inkl. liggende brusflasker, og jeg la alle med strekkoden mot scanner. Det komiske er at kassamannen av gammel vane begynte å lete etter strekkoden (jeg ble skuffet, for jeg trodde han kom til å stråle som en sol) - jeg kunne da ikke dy meg med å si at jeg allerede hadde gjort jobben - og da ble alt veldig tidi! Fortalt ham om bloggen deres og han skulle hive seg på lesingen. Mvh Ruth

    PS Kjøpte også miljøposer til avfall og hadde eget nett med:-)

    SvarSlett
  5. Jeg synes han leserdusten som ønsker å være anonym, fortjener å bli spist opp av en krokodille. Hvem tror h*n at h*n er??????

    Og det ER jo mange kunder som er duster, så enkelt er dèt ;) Jeg sier som Audun,- fortsett som før!!! Og du er min favoritt, Line!!! :D Klem!!!!

    SvarSlett
  6. Antallet duster er nok likt fordelt på begge sider av scanneren. Men dette er en tema-blog om frustrasjonene og situasjonene som kan oppstå i en butikk sett fra den ene siden av scanneren - og da må det være lov å skrive om dustekunder (og ja, jeg er sikkert en av dem - ofte).
    Hilsen fast - om ikke alltid enig - leser ;)

    SvarSlett
  7. Denne bloggen har fått meg til å legge varene på båndet med strekkoden mot den ansatte. Skjønt, jeg føler meg nerd av å gjøre det, så jeg gjør det litt i smug.

    SvarSlett
  8. De tre siste gangene jeg har vært i butikken har jeg også lagt strekkoden mot den ansatte. Men så er jo nerd fra før, så jeg føler det er helt ok. Synes ikke dere henger ut oss kunder mer enn det vi fortjener.

    Keep them coming!
    (historiene, altså!)

    SvarSlett
  9. Synes det var en sympatisk kvittering, det her :€

    SvarSlett
  10. Tommel opp for bippe-vennlig varelegging! Jeg skulle ønske dere handlet hos meg. Tusen takk for koselige kommentarer også! Historiene vil aldri ta slutt. :)

    SvarSlett
  11. Denne bloggen er jo ikke ment å reflektere hvordan alle kunder i alle butikker oppfører seg - som smgj sa, det er en temablogg. Fortsett som før! Jeg føler meg ikke tråkket på, og kan ikke se hvorfor noen andre skulle det heller :)

    SvarSlett
  12. Jeg har også begynt å legge varene med strekkoden riktig vei, og jeg ber om antall poser før jeg betaler og slik at vedkommende som sitter i kassen ikke kan misforstå.
    Satser alt på å bli en mønsterkunde og stirrer stygt på kunder som ikke har skjønt greia!

    Jeg digger denne bloggen!

    SvarSlett
  13. Enig, dette er en temablogg, og jeg synes ikke dere virker nedlatende overfor kundene. Dere beskriver jo bare ting dere havner oppi i jobbsammenheng, og dere gjør oss oppmerksomme på hvordan enkelte mennesker oppfører/ikke skal oppføre seg.

    Som butikkmedarbeider selv synes jeg bloggen er fantastisk morsom.
    Som kunde synes jeg fortsatt den er fantastisk morsom :) Om ikke annet gjør den meg til en enda bedre kunde! (Jeg prøver stadig vekk å legge strekkoden riktig vei, men det er så forskjell fra butikk til butikk hvor denne laseren er, hehe).

    Fortsett som før!

    SvarSlett
  14. Dere ruuuler! Fniste meg gjennom dette innlegget også. Det er menneskelig å feile.

    SvarSlett
  15. Hvis noen mener dette er kunde findelige burde kunden selv faktisk ta en titt på seg selv og andre når de er i butikken. Dette er realiteten hvordan vi bak kassa har det på jobb, og hvordan folk oppfører seg mot oss . Daglig opplever man folk som slenger dritt og nedlatene forde vi ikke har "bedre" jobb..anonym.. ta en titt på hvordan de i kassa blir behandla i steden..

    SvarSlett