Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

onsdag 24. februar 2010

Gjesteopptreden: Rekesalat-mas

Har du en god butikkhistorie? Har du noe du vil dele med verden? Vi tar gjerne imot gjesteopptredner! Du kan enten nå oss på Twitter @vilduhapose, legge igjen en kommentar under eller sende en mail til ingrid@prosopopeia.org.

Dagens historie kommer fra Sindre. Han har den store glede av å jobbe i samme butikkjede som Line:

Jeg jobber på Ica Nær. En relativt grei butikk, men døvhetsskalaen kan overstige 100 fra tid til annen. Butikken er en av to nærbutikker i området så det er som regel stamkunder som kommer, mange av dem er veldig hyggelige, noen er middelmådige, mens et fåtall er ufordragelige.

Jeg vil gjerne dele en historie som gjorde meg for å si det mildt, grønnjævlig amper her om dagen. Vi kan kalle kunden for Mr. Rekesalat.

Onsdager er en dag vi kan kalle Stor-vare-dag. Kommer alltid 3-4 bur med frys, kjøl og en 8 bur med tørr, som tas i den rekkefølgen.

Jeg og kollegaen min står og syssler med pizzaen som skal inn i fryseskapet når Mr. rekesalat kommer og er rimelig forbanna fordi det er tomt for Euroshopper(billig)-rekesalaten i kjøledisken.

Jeg: Tja, det har vel gått en del i løpe' av uka da.
Mr. Rekesalat: Det går da ikke an å la det være tomt for rekesalat!
Jeg: Nei, jeg beklager det, den kommer ut i løpet av kvelden, vi må ta frysen først.
Det fyrer han opp ganske kraftig
Mr. Rekesalat: I LØPET AV KVELDEN?! JEG TRENGER REKESALATEN MIN NÅ FOR FAEN!
Jeg: Ja, men det er jo både Denja og Delikat rekesalat der bo-
Mr. Rekesalat: Men i svarte da gutt, EUROSHOPPER rekesalat skal jeg ha!
Jeg: Jau jau, jeg kan løpe inn på kjøla og se om jeg kan fiske fram fra et av burene der inne.

Etter et minutt med leting finner jeg rekesalaten, i BÅNN av det ene buret, har ingen kjans til å få den ut derfra.

Jeg: Beklager, men den ligger i bånn av det ene buret, har ikke mulighet til å få den ut.
Mr. Rekesalat: Herregud 'a gutt, er du pinglete eller? Men jeg skjønner greia nå, dere vil vel ha oss til å kjøpe den dyre salaten så dere kan tjene mer!

Og før jeg fikk sagt et ord til så slang kisen fra seg melka og skjente ut av butikken i travmarsj. Etterpå måtte jeg sette meg ned for å roe meg ned litt. Har ikke sett kisen siden det.

14 kommentarer:

  1. Jaja... noen kunder er det ikke noe stort tap å la konkurrenten få. ;)

    SvarSlett
  2. Jøss, hvor er de sosiale antennene hen? Det får da være måte på også, synes jeg!

    SvarSlett
  3. Enig med første taler. Hvis du slipper å se idioten igjen så er jo det bare et pluss. Sånne Euroshopper-kunder tjener man ikke stort på uansett.

    SvarSlett
  4. Jeg skjønner ikke hva folk tenker på. Det er jo liksom ikke folka som jobber er sin skyld

    SvarSlett
  5. Noen mennesker eier ikke tålmodighet!! Men ta det med ro..vaneshoppere kommer GARANTERT tilbake..."vonde" vaner er vanskelige å vende :)

    SvarSlett
  6. "Tja, det har vel gått en del i løpe' av uka da."
    Synes du egentlig at det er en smart ting å si til en kunde? Hvis du ønsker å unngå konflikter?

    SvarSlett
  7. Er du helt idiot? Sitter du og forteller en kunde at dere skal ta frysa først? Kunden først, varer senere!? Lær deg Ica norge prinsippet!!!! Vi er nødt til å behandle kundene på en god måte for å beholde dem! Den kunden dere mistet er 60000 i omsetning mindre per år men det skjønner vel ikke du? Du er alt for lat til å jobbe på en slik butikk og burde skjærpe deg med det samme.

    SvarSlett
  8. Ang. innlegget om sure kunder:

    Jeg blir *svært* ofte flau på vegne av andre medborgere. Men jeg, som faktisk alltid sier «hei», «ja takk», «takk skal du ha», «ha det» og prøver å smile, er temmelig lei sure og uhøflige folk bak kassa også.

    SvarSlett
  9. Du burde etter alle butikkprinsipper hente ut rekesalaten til mannen. Et bur er ikke uendelig stort og dere var to personer som la varer på plass, tror det hadde gått helt fint. Dårlig kundeservice er vel egentlig bare denne historien om

    SvarSlett
  10. Ikke bra behandling av kunden...

    SvarSlett
  11. Butikker tjener mer på å selge såkalte private merkevarer(first price etc) enn merkevarer. Så Mr.Rekesalat tar feil når han tror at butikken tjener mer på å selge ham Denja:)

    ... og apropos... finn rekesalaten neste gang - selv om det tar en halvtime.

    SvarSlett
  12. Hadde det skjedd på min vakt, hadde jeg latt kunden få en annen rekesalat til samme pris som Euroshopper. Vi er jo ICA!

    SvarSlett
  13. Såvidt jeg vet, skaper ikke Euroshopper salat avhengighets-abstinenser, slik det kunne virke som denne fyren hadde.

    SvarSlett