Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

onsdag 7. juli 2010

Gjesteopptreden: Knut er tilbake!

Har du en god butikkhistorie? Har du noe du vil dele med verden? Vi tar gjerne imot gjesteopptredner! Du kan enten nå oss på Twitter @vilduhapose, legge igjen en kommentar under eller sende en mail til ingrid@prosopopeia.org.

For en god stund siden hadde Knut et alle tiders gjestinnlegg her. Nå har jeg fått mail av ham igjen:

FIRE TING JEG ALDRI KOMMER TIL Å SI TIL KUNDER

På lunchrommet på Joker'n hvor jeg har sommerjobb henger det en plakat som skal guide kassemedarbeidere i alkohol og tobakksalg og spørsmålet om legitimasjon. Her er hva du skal si dersom vedkommende viser seg å være passert atten før muren falt.
Om jeg noen gang skulle finne på å bruke nr. 3, vil jeg lage gåseøyne med fingrene akkurat som de har skrevet det her.

13 kommentarer:

  1. Jeg er ganske dårlig til å spørre folk om legitimasjon fordi jeg er kun atten selv og synes det er litt pinlig å oppdage at kunder er faktisk flere år eldre enn meg. Det er en fryktelig dårlig uvane, men med disse tipsene blir jeg nok bedre.

    Haha, gåseøyne med fingrene. :')

    SvarSlett
  2. Det er egentlig bare å spørre.
    Hvis noen i tyveårene blir fornærmet, sier en bare
    "Beklager, men vi spør alle vi tror er rundt 23" eller noe i den duren. 90% av alle kunder tar fram legg umiddelbart, de resterende kundene har enten lagt kortet i en eller annen veske og trenger litt tid, eller har ikke legitimasjon. Har de ikke legg, får de ikke øl.

    Det du derimot aldri, aldri ALDRI! må gjøre er å diskutere på noen slags vis. Bare si nei, og hvis de skal rope, send dem til en sjef. Det er det de er der for. Dette med å sende drittunger og snobbehorer til sjefen kommer godt med dersom du er i ferskvaren. Ferskvaresjefen har en form for gudestatus som ingen helt kan forklare. Kanskje det har noe med de 14 knivene som henger i alle regnbuens farger å gjøre, jeg vet ikke.

    (Hvit = kokt kjøtt/pålegg ELLER varmmat. Varmt og kaldt skal IKKE blandes.
    Gul = ost.
    Grønn = frukt og grønt.
    Rød = kjøtt
    Blå = fisk
    )

    Og til dere der hjemme, ikke skjær grønnsaker og kjøtt med samme kniv. Vær så snill.

    SvarSlett
  3. Punkt 2 er vel det eneste som kan brukes. Jeg ville blitt veldig forundret hvis noen i kassa hadde brukt pkt 4 mot meg, i alle fall :)

    SvarSlett
  4. Dette var en helt fanastisk morsom blogg. Jeg har de to siste dagene lest gjennom så og si alle innleggene deres. Jeg har lært, og lært og lært, for ikke å snakke om ledd. Ledd høyt, og det skjer ikke så ofte når jeg leser en blogg. Dessuten har jeg blitt fryktelig provosert og håper alltid på at dere skal ta igjen med de nebbete kundene (selv om jeg vet at det ikke kan gjøres). Håper det ikke gjør noe at jeg har laget et innlegg om bloggen deres? Hvis tilfelle, så tar jeg det bort med en eneste gang!
    :)

    SvarSlett
  5. åå jeg elsker denne bloggen!
    :D

    SvarSlett
  6. Staves ikke "fresh", da. Det er et låneord fra svensk, ikke fra engelsk. Det oppdager de fleste oppegående mennesker ut fra uttalen.

    SvarSlett
  7. Under følgende innlegg har jeg noen "gode" opplevelser fra butikken jeg jobber:

    http://bberit.blogg.no/1278198628_haaalo.html
    http://bberit.blogg.no/1277584405_jadda.html
    http://bberit.blogg.no/1276981004_redhead.html

    God fornøyelse!

    SvarSlett
  8. Haha, jeg hadde aldri turt å bruke 4'ern! :')

    SvarSlett
  9. ...så kan man gjør som meg da jeg skulle "ta" en hengslete, kvisete guttunge som skulle kjøpe røyk og øl. "HAHAH" tenkte jeg "Du lurer ikke meg din jypling!!" Jeg smilte litt sleskt og ba om leg. Han kikket litt rart på meg og sa "hæh?" Da var jeg SIKKER på at jeg hadde han og godtet meg langt inni sjelen! Han viste meg leg'et og fyren var 34..... (nei det var ikke falskt leg...desverre)

    Jeg ble noen nyanser rødere, om mulig litt mindre i stolen og smilet som var så selvsikkert for ett minutt siden var raskt dalende mens jeg litt stotrende sa "...dddu får tttta det som et kompliment..."

    Jeg hørte enda latteren hans da han satte seg i bilen...

    SvarSlett
  10. Hehe, skjønner dere må spørre, men er nå i mitt 31 år, og det er s y k e l i g irriterende å bli spurt om leg for å få kjøpt øl, for så å innse at du bare tok med penger på butikken, og derfor ikke har nevnte leg og heller ikke får øl/sigg. Gaaah. Senest i kveld. Jeg må innrømme jeg krangla bittelitt. Og fikk servert nr 1. Jeg ble ikke spesielt hyggeligere.

    SvarSlett