Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

mandag 27. juli 2009

Mer om bæreposer

Scenario: Sen kveld. Middelaldrende dame kommer. Kjøper mat for typ hundre kroner.
Jeg: Vil du ha poser?
Hun: Ja, takk.
Jeg trykker på poseknappen to ganger.
Hun betaler.
Hun: Betalte jeg for to poser nå?
Jeg: Eeh, ja.
Jeg spurte om du ville ha poser, og da svarte du ja. Poser er av pose i flertall, så du svarte at du ville ha flere poser enn en. Derfor betalte du for to. Om det skal være så nøye, må du nesten presisere hvor mange poser du vil ha.
Så får hun en krone tilbake for noe hun ikke hørte etter på.

1 kommentar:

  1. Jeg er trønder på sørlandet og skjønner at folk noen ganger har vanskelig for å forstå meg. Men når jeg sier "Vil du ha nånn posA?" og får frekt tilbake "Jeg må nok ha fler enn én!" så har jeg lyst til sende de tilbake på skolebenken.
    Såvidt jeg vet, er det ingen dialekter i Norge som uttaler posa i entall. Heller ikke sier NOEN POSE? EN POSE, FLER/NÅNN POSA!:)

    SvarSlett