Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

tirsdag 4. januar 2011

Pi(n)nen i mitt liv

I butikkhverdagen er det vanlig å bruke en pinne til å skille kundenes varer fra hverandre på rullebåndet. Denne pinnen, som passende nok ble døpt "skillepinne" i høst, er nyttig for oss butikkansatte. Svært nyttig, faktisk. Jeg visste i grunnen ikke hvor viktig denne pinnen var, før jeg begynte å jobbe i min nåværende Rimi-butikk. De fleste kundene som handler hos meg her, skjønner nemlig ikke vitsen med å benytte seg av skillepinnens fantastiske funksjon. Tvert i mot, faktisk. Hvorfor bruke skillepinnen når de kan la være, liksom? Hver eneste vakt gjør jeg feil fordi kundene lar være å legge skillepinnen på båndet. Hver eneste vakt må jeg rope på returnøkkel, hver eneste vakt blir det kø, hver eneste vakt står kundene og sukker og stønner over den dumme kassedama som ikke skjønner hvilke varer som tilhører hvem. Hver eneste vakt må jeg bite meg i kinnene for å ikke dælje skillepinnen i kassa og skrike "Men dere brukte jo ikke denne her, DUSTEKUNDER! Det er faktisk ikke så lett å gjette hvem som eier hva, når dere ikke viser meg det!"

Like før jul var det selvfølgelig en god del kunder i butikken. Jeg satt i kassa i åtte timer i strekk, slo inn kalkuner og medisterkaker for harde livet og var generelt ganske sliten i hodet. I løpet av en slik kveld slår jeg inn varene til ei ung jente. Det vil si, jeg tror de tilhører henne.

Ung jente: Nei, vent litt! Det der er jo ikke mine varer! Det eneste som er mitt, er den brusen!

Det står ingen andre kunder i køen. Jeg blir forvirret.

Jeg: OK? Men... hvem er det som eier varene jeg har slått inn?
Ung jente: Aner ikke! Jeg la egentlig ikke merke til hvem som sto foran meg. Men de varene er i hvert fall ikke mine!
Jeg: Beklager. Det er ikke så lett å vite hvilke varer som tilhører hvem når nesten ingen bruker skillepinnen.

Det blir stille. Jenta sender meg et stygt blikk, jeg kikker desperat ut i butikken og håper å få øye på kunden som eier varene. Jeg kan ikke se noen. En pinlig stemning brer seg utover kasseområdet. Plutselig dukker en hattedame opp i synsfeltet mitt.

Dame med hatt: Hallo der! Er det mine varer du slår inn?
Jeg: Kanskje? Jeg vet egentlig ikke hvem de tilhører.
Dame med hatt: Joda, de er mine! Jeg skulle bare gå og hente et par ting til!
Jeg: Eh, OK.
Jeg elsker kunder som stikker av i en evighet for å hente ting når de har lagt alle de andre varene sine på båndet fra før.
Dame med hatt: Men vent nå litt! Hvor er resten av varene mine? Jeg la noen varer oppå her!

Hun peker på kjølebeholderen vår, som står inntil kassa. Den inneholder yoghurt, salater og andre varer vi håper kundene vil bli fristet til å raske med seg i siste øyeblikk. På Rimi er det alltid sukkerfri kasse, bare så det er sagt!

Jeg: Hva?
Dame med hatt: Jeg satte noen varer oppå her! Hvor er de?
Hvorfor i all verden bestemte du deg for å sette varer oppå kjølebeholderen?
Jeg (sliten nå): Hm... jeg roper på hjelp. Jeg må fjerne noen varer her uansett, det ble slått inn noen som ikke er dine.
Dame med hatt: DET skal vi jo ikke ha noe av!

Jeg roper på kollegaen min, som kommer med returnøkkelen. Jeg spør ham om han har sett noen varer som sto på kjøleren.

Kollega: Oj, jeg beklager! Jeg trodde det var varer som ingen skulle ha, siden de sto oppå der.
Dame med hatt: NEI! De var mine! Hvor har du gjort av dem?
Ung jente (til meg): Kanskje du kan ekspedere mine varer snart også? Jeg begynner å få dårlig tid!

På dette tidspunktet har jeg mest lyst til å stenge hele kassa og gå hjem og legge meg.

Kollega: Det går bra, jeg husker hvilke varer som sto der. Jeg henter dem nå!

Han sprinter avgårde, antakelig skjønner han at dette er en kunde man ikke skal spøke med. Hattedamen stiller seg opp foran meg med et meget misfornøyd uttrykk i ansiktet. Jeg nuller vekk brusen til den unge jenta, som for øyeblikket ser på meg med et minst like surmulende fjes. Gooood stemning. Heldigvis kommer kollegaen min raskt tilbake.

Dame med hatt (tar i mot varene): Veldig så lang tid det skulle ta å få handlet i dag, da!
Du har vel muligens deg selv å takke når du stikker av fra varene dine i over fem minutter?
Ung jente: M-m!

Ingen tvil om hvem som var skurken i denne saken, med andre ord! Fysj og fy for en ubrukelig kassedame jeg er.

Jeg vil gjerne oppsummere læringsmålene for denne historien: Ikke forlat varene dine på båndet, ikke dandér et personlig varelager på tilfeldige steder i butikken, og vær så snill, BRUK SKILLEPINNEN når du skal legge varene på båndet!

Takk for meg.

53 kommentarer:

  1. jeg er så glad for at kundene i min butikk er flink til å bruke den. danskene legger den alltid på båndet etter seg, og da er det liksom TO til å huske det.

    SvarSlett
  2. Vel, må innrømme at jeg selv ikke bruker skillepinnnen så mye som jeg burde, men du har et godt poeng her! Men hender iblant at jeg selv må legge skillepinnen bak mine varer, skal ikke alltid være lett når andre kunder legger varene kloss inntil varene til personen foran.

    Dog, en ting gjør jeg aldri; legge varer på båndet for å så plukke mer, skal jeg ha mer går jeg heller ut av køen (med varene jeg allerede har) og la den neste personen overta min plass :)

    SvarSlett
  3. Kunne ikke vært mer enig! Kjenner meg igjen i alt du skrev!

    SvarSlett
  4. Jeg bruker alltid skillepinnen, nettopp fordi jeg ikke vil få med meg andres varer eller at mine skal bli slått inn feil! Skjønner ikke hvor logikken til folk sitter her om dagen.

    SvarSlett
  5. Hahaha.. J
    eg må si jeg kjenner igjen situasjonene du beskriver. Fra andre siden av båndet. Det fins så mange idiotiske kunder!

    Jeg bruker ALLTID skillepinne, og sørger for en bak mine varer også, bare for å være hyggelig med den som kommer etter meg. Det syns jeg nemlig er ren høflighet.

    Uff, dere kassadamer må holde ut med mye rart. Dere har min dypeste medfølelse! :)

    SvarSlett
  6. hehe, eg har jobba på kiwi, så eg legg den alltid foran og bak mine varer just in case. det tar jo to sekunder av tida eg står i kø og venter. så det er ikkje akkurat så veldig tidsbesparande å ikkje gjer det.

    SvarSlett
  7. Så enig, så enig! Irriterer meg halvt i hjel av mennesker som "bare skal hente en ting til", helst når jeg allerede er ferdig med å slå inn alle varene deres, det er lang kø bak dem, og den ene varen blir til 10..! :(

    SvarSlett
  8. Eg blir så frustrert over folk som ikkje brukar skillepinnen og som berre hiv frå seg handlekorgene ved kassa. Bruker alltid skillepinne om det er folk foran eller bak meg i køen.

    Kanskje dette er folk sin måte å vera litt rebell på? Fuck the system lizm...

    SvarSlett
  9. Folk ser alltid dumt på meg når jeg spør "Er dette også ditt?" om det er litt mellomrom mellom varene slik at det ikke er helt entydig. Best å være helt sikker. Heldigvis er de fleste flinke til å bruke skillepinne på butikken min - takk og pris!

    SvarSlett
  10. Hvorfor har dere ikke egen returnøkkel eller at den ligger i kassa? Hvorfor må noen komme med den?

    SvarSlett
  11. Gitte: KJENNER MEG IGJEN! De ser på meg som jeg er helt tilbakestående, bare fordi jeg vil forsikre meg om at jeg gjør ting riktig. Hallo!


    Ulrikkeg: Slik er policyen i butikken. Det forsvant visstnok veldig mange returnøkler tidligere, derfor er det kun kassaleder som får gå rundt med den nå. Og jeg er ikke kassaleder, ergo må jeg rope på vedkommende. Kjipt, det skal jeg si meg enig i! Men regler er regler.

    SvarSlett
  12. Stakkars, synes veldig synd på deg når du får sånne kunder! Jeg er selv glad for at butikken min har det på gamlemåten, telle, ta i mot og gi riktig tilbake, for da slipper vi returnøkkel og da er det bare et par trykk hvis det er noe feil. Du har min dypeste medføelse!

    SvarSlett
  13. Åh jeg kjenner meg igjen så siiiinnsykt godt. Skjer hele tiden på ICA også, og det er kun sure, gamle kunder der...returnøkkel er et helvete det også, i og med at vi har en stor butikk, tar det også litt tid for at kasseleder skal komme med nøkkelen, særlig når hun/han har mye å gjøre..drittkunder...

    SvarSlett
  14. Returnøkkel høres megatungvint ut! Jobber i Coop, og der kan vi gå inn å slette feilinnslag direkte med to tastetrykk.
    Turister (i sær dansker, franskmenn og tyskere) er kjempeflinke med skillepinnen, legger den både foran og bak varene sine, selv om det (hold dere fast)IKKE ER NOEN BAK DEM I KØEN!
    Lurer på om de får en slags opplæring i dette fra barnsben av?

    SvarSlett
  15. Jeg har danske aner, og har således lagt meg til den vanen å legge en skillepinne etter varene mine. Foreløpig syns jeg ikke at gesten har spredd seg nevneverdig, men krysser fortsatt fingrene.

    SvarSlett
  16. som anonym sier, så er danskene flinke til å legge skillepinnen bak seg, selv om det ikke er noen bak i køen. nå vet jeg ikke hvordan de norske båndene fungerer, men de danske kjører automatisk til det kommer noe i veien, og det er jo skillepinnen hvis det ikke er en kundes varer. fint.

    SvarSlett
  17. Jeg bruker alltid skillepinne med mindre det er tomt, men det som irriterer meg er at de som sitter i kassa ofte lar båndet kjøre sånn at alt hoper seg opp og skillepinnen blir skjøvet på skrå slik at det er umulig å vite hva som var før eller etter. Da forsvinner liksom hele poenget. :|

    SvarSlett
  18. Haha, jeg måtte le da jeg leste dette her. Jobber deltid i butikk selv, og jeg kjente meg veldig igjen. Selv om jeg liker å jobbe i butikk, er det veldig irriterende å sitte og måtte være høflig når det jeg har mest til å gjøre er å dælje både poser og skillepinner på kunden og rope "Nei, kunden har ikke alltid rett!"

    SvarSlett
  19. Når jeg sitter i kassa, og folk lar være å legge inn en skillepinne, legger jeg vanligvis merke til det, for jeg holder et øye med kundene ved båndet. Så later jeg som jeg holder på å slå inn varen til den neste kunden, og gjør det langsomt nok til at kunden rekker å oppdage hva jeg holder på med (det tar jo alltid kunder en evighet å skjønne sånt!).
    Deretter når de korrigerer meg, gir jeg dem et oppgitt blikk og sier "åja, em.." og strekker hånda mot SKILLEPINNEN for å demonstrere at de skulle ha brukt den.
    Deretter er jeg superkasserer resten av forholdet til den kunden og er kjempehyggelig, sånn at kunden ikke bare husker meg som "den sure kassereren som prøver å oppdra kundene".

    Det funker faktisk!

    SvarSlett
  20. Det beste er de som står og ser deg slå inn en haug med varer for så når du endelig er ferdig si: "jeg skulle bare ha de fire første tingene der jeg, det andre der er ikke mitt.... Forstår ikke hvorfor folk står og ser på og så drøyer de med å si i fra til jeg er ferdig

    SvarSlett
  21. Det er synd i folk som ikke forstår at man er mennesklig selv om man sitter i kassen. Damen med hatt skulle hatt i ræven med øks ;)

    SvarSlett
  22. Huffda! Jeg er flink og finner ALT jeg skal ha, og bruker skillepinne. Og jeg klager ikke når det skjer noe som tar tid. Har selv jobba på bensinstasjon, og DER finner man sure kunder..! Slutta etter 3 mnd for jeg orka ikke mer "Det er jo SÅÅÅÅ dyrt her på bensinstasjoner, herreguuud". Please.

    SvarSlett
  23. Ææææææh, jeg blir kvalm! Skal aldri jobbe i butikk! Heldigvis bruker jeg ALLTID skillepinne - og glemmer jeg noe inne i butikken så SIER JEG I FRA TIL KASSEREREN FØR JEG GÅR MIN VEI!! Herlighet, hva feiler det enkelte folk... :(

    SvarSlett
  24. Hvordan i all verden kan folk la være å bruke skillepinnen? Hva slags døgenikter gjør sånt?

    Det sier jo seg selv at det bare blir kaos. Jeg venter heller til det blir en ledig skillepinne før jeg legger på varene mine (og tidvis skaper surmuling for folkene bak meg, men det får så være). Dette gjelder selvfølgelig bare i kasser hvor de av en eller annen merkelig grunn bare har én skillepinne. :P

    SvarSlett
  25. Jeg er glad jeg jobber i coop!!! ;)

    Forresten, dere som SIER IFRA TIL KASSEREREN FØR DERE GÅR DERES VEI!; Kan dere ikke heller vente til dere har betalt, pakket sammen, og SÅ gå inn i butikken igjen? Som oftest så tar det oss lenger tid å vente på at dere kommer tilbake enn dere merker...

    SvarSlett
  26. lurer på hva folk som står og legger på tingene sine på båndet når de ser skillepinnene. "åja, går det ann og kjøpe en sånn?" kanskje.

    er forsåvidt selv stor fan av skillepinne...

    SvarSlett
  27. Jeg visste ikke at det het skillepinne :D
    Men jeg bruker den alltid, foran og bak mine varer. Har jobbet i butikk, riktignok før skillepinner fantes.
    Tror ikke jeg hadde taklet det i dag, så mange sure folk som romsterer rundt i dagens samfunn. Jeg ville nok slått dem i hodet med en hermetikkboks eller noe annet tungt ;)

    SvarSlett
  28. Jeg synes du skulle ha sagt ifra, jeg. Noen mennesker tror at alle andre er til kun for dem, og sånne trenger virkelig å få det inn med teskje og en klar og tydelig tilbakemelding.

    Jeg bruker alltid skillepinnen, både foran mine varer, og bak, og så sier jeg alltid takk når andre gjør det mot meg. Det er bare vanlig skikk å ikke bruke av andres tid og energi på dumheter.

    Nei, hvorfor sier ikke dere i fra til kundene at dette er bare dumt? Den frekke damen trengte sikkert å få litt kjeft tilbake! Det hadde ihvertfall vært velfortjent! ;)

    SvarSlett
  29. Jeg er så utrolig irritert på Rema her borte. De har ikke lenger skillepinner ved kassa. Jeg har lyst til å legge armene mine på båndet bare for å demonstrere!

    Jeg har opplevd at kassepersonalet har slått inn varene foran meg, så lagt skillepinnen til side og fortsatt med mine. Litt zoombie, kanskje. :D

    SvarSlett
  30. Jeg har ikke ord for hvor mye jeg HATER kunder som ikke bruker skillepinne. Disse kundene blir også alltid fly forbanna når jeg ikke klarer å se hvilke varer som er deres kun ved hjelp av mitt Indre Øye...

    SvarSlett
  31. Anonym sa...

    Jeg bruker alltid skillepinne med mindre det er tomt, men det som irriterer meg er at de som sitter i kassa ofte lar båndet kjøre sånn at alt hoper seg opp og skillepinnen blir skjøvet på skrå slik at det er umulig å vite hva som var før eller etter. Da forsvinner liksom hele poenget. :|


    Anonym, vi som sitter i kassa "styrer" ikke båndet.. Det båndet hvor kundene legger varer har en sensor, som sier når det er ting forran sensore. Nnår det ikke er varer der, så kjører båndet til noe legger seg forran sensoren, eller til det har gått så og så lang tid uten at noe kommer forran den.

    Og helt ærlig, kassabåndet er ikke så veldig bredt, så når kunder kommer med 5 esker Big One Pizza, og legger de på båndet, gjerne litt på skrå, så hender det en gang i blandt at eskene henger seg fast i kanten, noe som vil si at det ikke kommer noen varer forran sensoren, og dermed stopper ikke båndet. Tro meg, det er like irriterende for oss som sitter bak kassa som for deg som kunde.

    SvarSlett
  32. Daim, sitatmerkene mine forsvant T_T

    SvarSlett
  33. Jeg legger alltid pinne etter min egne varer og spør alltid om pose før varene er ferdig slått inn. Hilse pent på den i kassa gjør jeg også som regel. Jeg er tydeligvis en god kunde :)

    SvarSlett
  34. The story of my life!

    Det skal sies at jeg har mistet tålmodigheten opptil flere ganger og smelt skillepinnen i båndet mens jeg demonstrativt klasket varene til kunde nr 2 på rett side av pinnen. Det har også komt et par "jeg er ikke tankeleser, bruk denne" mens jeg har viftet med pinnen. Jeg har, dog, ingen dårlig samvittighet for å være krass og sur i slike tilfeller. En vanlig vakt gir meg en plass mellom 650-750 kunder og 80% av denne kundemassen er stokk idiot.

    Vi har nettopp hatt smilekurs(vi har blitt ny-Rimi. Hurraaa!) og damen fra ICA var forferdet over måten vi omtalte kundene våre oss imellom. Etter å ha forklart hvordan folk flest oppfører seg mot oss fikk vi hennes fulle og hele støtte om at det var lov å sette folk på plass.

    SvarSlett
  35. jeg kjenner meg så SYKT igjen!!! DET ER EN GRUNN til at vi har de! omfg.! thats all i have to say!

    SvarSlett
  36. Hahaha, har akkurat brukt halve skoledagen på å lese gjennom hele bloggen din, og jeg DØR av latter her jeg sitter. Jobber selv på en Rema butikk (jeg beklager) og kjenner meg igjen
    på så mye av det du skriver!
    Har en liten historie jeg kan dele med dere:
    Var en helt vanlig lørdag med 50-meters køer,
    fulle handlevogner med skrikende unger på toppen. Jeg sitter og holder på å slå gjennom en skikkelig kjerne families handle prosjekt,
    plutselig står det er bitteliten gul-håret dame foran meg med en jarlsberg ost i neven.
    (Derfor blir hun kalt oste-damen)
    Oste damen: Jeg vil bytte denne jarlsbergosten!
    Jeg: Okei, det kan jeg fikse du må bare vente til jeg har fått slått igjennom denne kunden.
    (Smiler pent)
    Oste-damen: Ja, men jeg må få byttet den NÅ!
    Jeg: Jeg beklager, men du må vente på tur.
    Oste-damen: Ja, men denne jarlsberg osten er det HULL I!

    (Kjernefamilien betaler og beveger seg vekk)

    Jeg: Nå kan jeg hjelpe deg!
    Oste-damen: Ja, det er hull i denne osten, jeg vil ha en ny!
    Jeg: Helt greit, er det emballasjen det er hull i?
    Oste-damen: Nei, det er huller i osten!
    Jeg (smiler tålmodig): Men da kan du bare finne deg en ny en.
    Oste-damen forsvinner inn i butikken for å finne en ny ost, kommer tilbake og klager over at det ikke var noen oster uten hull, og forlanger pengene tilbake.
    Jeg ser køen i sidesynet, og orker ikke stresse lenge med det, så jeg bare drar returkortet og gir henne pengene.
    Først etterpå går det opp for meg at hun byttet osten fordi det var hull i den.
    Ikke store hull over hele osten, eller i embalasjen, men helt vanlige små hull, som det er i absolutt alle jarlsberg oster.
    Noen kunder er bare skikkelig imponerende.

    SvarSlett
  37. kjenner meg så alt for godt igjen der jeg sitter i kassa! morsom blogg! :)

    SvarSlett
  38. Jeg er så glad for at jeg ikke jobber på ICA lenger! Eller i noen annen matvarebutikk for den saks skyld.

    Mens jeg jobbet på ICA, skjedde det der sikkert meg hundrevis av ganger. Noen skjønner jo faktisk at når de ikke bruker skillepinne blir det litt vanskelig å vite hvem sine varer det er, mens for andre er dette helt uforståelig. Jeg føler meg deg.

    SvarSlett
  39. Haha!
    Mange morsomme kunder ;)
    Jobbet i H&M før så veit litt hvordan du har det!

    -Anette

    SvarSlett
  40. Legg ut flere innlegg snart! :D

    SvarSlett
  41. Jeg griner nesten av de stygge kundene dine! Går det an??? Jeg bruker ALLTID skillepinne! :D Men en ting har jeg lurt på, hvorfor har ikke alle hvert sitt returkort?

    SvarSlett
  42. Janne-Kristin: Flott at du alltid bruker skillepinne, stjerne i boka fra meg! :) I vår butikk har vi ikke returkort, men returnøkkel. Og den befinner seg på et nøkkelknippe som bare låseansvarlig/leder får lov til å gå rundt med. Regler er regler, dessverre! (Men det hender at jeg klarer å overtale den låseansvarlige til å la meg ha nøkkelen i kassa, høhø).

    SvarSlett
  43. Dumme dumme dumme kunder. Det er vireklig SYND at vi ikke kan skrike stygge ting til dem! Urettferdig at de bare skal gå rundt og tro at de er kongen på haugen.

    SvarSlett
  44. Hvordan har jeg gått glipp av denne bloggposten? Jeg som stadig twitrer om #skillepinne ? Et års opphold i Finland har fått meg til å alltid legge på skillepinne ETTER egne varer. Kanskje kjedene selv kunne stimulert til skillepinnebruk med t-skjorte-budskap på ansatte, og at det alltid er skillepinner tilgjengelig.
    En annen ting er å snu strekkoden mot scanneren. Det klarer visst folk bare på IKEA.

    SvarSlett
  45. Spørsmål: Hva er formålet med en returnøkkel?

    Der jeg jobbet tidligere (ikke dagligvarebutikk) fantes det ikke noe sånt - vi bare valgte varen og trykte "Slett". Min lokale Coop her på bygda bruker det samme kassasystemet og har ikke noen returnøkkel.

    Faktisk ser jeg ikke noen bruke returnøkkel på små steder - kun dagligvarebutikker, og kun på større steder.

    Noen som vet hvorfor?

    SvarSlett
  46. apples:

    Som ICA-ansatt er jeg vant til systemet med returnøkkel. Jeg har aldri spurt sjefen, men jeg antar at formålet med returnøkkel er å holde kontroll på hva kassererne gir ut av penger. I verste fall kan jo en kasserer slå inn en retur til seg selv og stikke av med pengene. Mener å huske at det var en sak for ikke så lenge siden der en COOP-kasserer hadde svindlet butikken for store summer på den måten. Jeg skjønner derfor hvorfor ICA og Rimi krever returnøkkel for å slå inn en retur som ikke hører til de innslåtte varene, for eksempel hvis en kunde har kjøpt en dårlig vare og kommer tilbake for å få tilbake pengene.

    Det jeg ikke skjønner, er hvorfor vi må ha returnøkkel for å slå ut varer som allerede er slått inn. Summen kan jo uansett ikke gå i minus så lenge man bare fjerner varene fra listen, og hvis man f.eks. ønsker å hjelpe en kunde å stjele en vare, kan man jo gjøre det enklere uten returnøkkel ved å la være å slå inn varen. Så der har jeg ingen god forklaring på returnøkkel-systemet.

    SvarSlett
  47. God dag til dig, her er en hurtig påmindelse, bare hvis du har brug for en rigtig stavekontrol for at hjælpe med at genoplive dit smuldrede forhold her er en, der virkelig er alsidig, medfølende og pålidelig, når det kommer til stavning .. Læge Egwali stavning hjemme er den det rigtige valg for dig. Kontakt og forklar ham, og jeg kan forsikre dig om, at resten ville være fuldstændig magi, mit kærlighedsliv var på randen af sammenbrud, indtil jeg bestilte en kærlighedsfrase, jeg er et levende vidne i dag og også bruger jeg dette middel til at lade verden vide af denne store stavelæge, der bragte fred og ro til mit hjem, Tal med ham i dag og få din følelsesmæssige frygt smidt væk.
    Du når ham ved disse kontakter!

    WhatsApp: +2348122948392
    Kurer: dregwalispellbinder@gmail.com

    SvarSlett
  48. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlett
  49. Efter at have været i et forhold med Jake i fem år, brød han op med mig, jeg gjorde alt for at bringe ham tilbage, men alt var forgæves, jeg ville have ham så hårdt på grund af den kærlighed, vi delte, jeg bad med alt, jeg lavede løfter, men han nægtede. Jeg forklarede mit problem til nogen online, og de foreslog, at jeg kontaktede en stavekontrol, der kunne hjælpe mig med at trylleformulere for at bringe det tilbage, men jeg er den type, der ikke tror på stavningen, men det blev uudholdeligt. men for at prøve det, hvordan jeg kontaktede Dr. Egwali, sendte jeg ham en e-mail, han forsikrede mig om, at alt vil være fint inden for få dage, at min eks vender tilbage til mig i dage, hvor vi fortsatte, han kastede kærlighedsformularen og overraskende næste dag var det omkring kl. , min eks ringede til mig, jeg var så overrasket, at jeg besvarede opkaldet, og alt, hvad han sagde, var at han var så ked af alt, hvad der skete, at han ville have mig til at komme tilbage til ham, så han savner mig så meget. Jeg var så glad, og jeg gik til ham, så vi begyndte at leve lykkeligt sammen igen. Siden da har jeg lovet, at enhver, der gennemgår smerter i deres forhold, får høre om ham. Jeg henviser alle dem, der har brug for en ægte og magtfuld trylleformand til ham, han er blevet testet og betroet.
    Mail: Dregwalispellbinder@gmail.com eller du kan kontakte ham via whats-app / viber +2348122948392

    SvarSlett
  50. Til alle, der læser dette, skal du have tro og et højt niveau af positivitet, fordi der er større kræfter på arbejde, end du nogensinde kan forestille dig. Det vil blive bedre, når du tror og handler på det, og derefter vil hver af dine situationer gradvist transformere til det bedre. Jeg fik tingene restaureret med min ægtefælle efter et møde med DR EGWALI. Min forening blev ødelagt af uovervindelige kræfter, der ikke vidste, at mit ægteskab var hovedmålet, vi havde vedvarende problemer uden at løse dem, men tingene kom sig efter DR EGWALIs ankomst, fordi vi er glade og lever i fred, uden tvivl vil jeg stærkt anbefale at dem, der har brug for det, virker godt, det er virkelig troværdigt for alle problemer, du støder på, uanset om det er kærlighed, beskyttelse, penge eller psykiske kræfter. DR EGWALI er den ægte vare. Send ham en e -mail på Dregwalispellbinder@gmail.com eller på Viber / WhatsApp +2348122948392

    SvarSlett
  51. Kom nylig over denne siden, og takk Gud for at jeg gjorde det! Får snart en psykisk sammenbrudd av min butikk jobb, og trengte sterkt motivasjon til å holde ut, mens jeg ser etter noe annet. Det går ikke en dag uten at pulsen min og stressnivået når max. Er helt ferdig enkelte dager etter jobb. Har noen kunder, som regelrett gir meg angst, treffer jeg på de ute, øker pulsen helt til jeg kommer på at, jeg er ikke på jobb nå. Jeg trodde jeg skulle blitt mer tykkhudet enn som så etter over 15 år i bransjen, men vil vel heller si det motsatte. Heldigvis kommer det en eller annen solstråle, som svarer hei, takker ja eller nei og sier hadet med ett smil og munnen og samtidig ønsket meg en fin dag videre. Tusen takk, til alle dere som gjør det, jeg husker deg, og du gjør dagen min på jobb betraktelig hyggeligere 😊

    SvarSlett