Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

onsdag 10. februar 2010

Tilbudsuker – noen av dem er verre enn andre

Hver uke får jeg Coop Megas kundeavis på mail. Ikke at kjøper så mye mat selv, dessuten er det ingen Cooper i Drammen (hvem må jeg ringe for at noe skal skje?!), men jeg liker å se hva som er på tilbud. (Denne uken er det 40% avslag på texmexmat (da kommer alle de russiske gamle damene og hamstrer tacokrydder) og for medlemmer er det 40% avslag på en type juice.) Men det beste med medlemsavisene er å tenke på at ikke skal jobbe verken når det er dorulluke eller Findus-uke.

Kunder tar ikke av så mye når det er dorulluke (dvs. 40% avslag på alle doruller), det er bare det at de gjerne kjøper de største pakkene. Og her kommer vi tilbake til det der med å sette strekkoden riktig vei: Se for deg et bånd med tohundre 16-/32-pakker med doruller (dvs. ganske store pakker), og alle er av forskjellig merke. Alle står feil vei, gjerne med strekkoden oppover også, bare for å være ekstra elskverdige, og alle står to og to i bredden. Og der sitter jeg, og må snu alle de store dorullpakkene. Hardt liv skal jeg si dere!
Dessuten kan jeg ikke slå vitser (inni hodet mitt) om at nå skal noen hjem og trykke skikkelig, for jeg vet at de bare kjøper mye fordi det er billig.

Findus-uke tar kaka. Ingenting er mer spennende/verre enn å jobbe i en Findus-uke, og jeg er sjeleglad det ikke skjer så ofte. Særlig å jobbe på en mandag i en Findus-uke er ekstra spennende/ille. Mandag klokken fire – definitivt årets vakt. Findus-uke betyr at det er 40% avslag på alle varer fra Findus. Fiskevarene fra Findus er ganske dyre til vanlig og mange tenker at nå skal de gjøre et kupp og kjøpe masse billig scampi og kamskjell. Skeie ut rett og slett, for mennesker som kjøper mat på tilbud er gjerne kunder som ikke kjøper sånne ting til vanlig.

Det er bare det at 40% ikke er det samme som gratis. Og det er her mange faller ut:
Kunde #1: Hvorfor koster scampien 52 kroner per pakke! Det skal være tilbud på dem! De skal koste mye mindre!
Om en pakke scampi koster over hundre kroner til vanlig, koster den ikke ti kroner når det er 40% avslag. (Dessuten er scampi veldig lite miljøvennlig, så du burde ikke kjøpe det uansett.)

Det som også er vanskelig med Findus-uke er at lablene blir byttet ut, altså – prisen på lablene er ikke fullprisen, men det er tilbudsprisen, altså den prisen som gjelder.
Tips: Om du er i butikken og det er tilbud på en vare og du lurer på om lablen viser tilbudsprisen eller den vanlige prisen er en god tommelfingerregel: Butikker operere vanligvis med 50 og 90 øre. Om prisen er 16 øre er den mest sannsynlig på tilbud. (Sånn operer i alle fall Coop Mega.)
Det er det alltid mange som misforstår.

Forrige gang jeg jobbet i en Findus-uke fikk jeg så mye kjeft fordi kundene hadde betalt det samme som stod på labelen i frysedisken. Her snakker vi om mennesker som først skjeller ut kassereren (alt er vår feil), for så å strene tilbake til frysedisken (i andre enden av butikken), for der å finne en ansatt å skjelle ut, for så å komme tilbake og skjelle ut mer. Men de skal likevel ha varene de har kjøpt, de må bare få ut alt sinnet sitt først.

Det virker som om kundene ikke stoler på kasserene heller når vi prøver å forklare noe. Som at lablene viser tilbudsprisen. En dame ble så sint at hun skulle gå til lokalavisen og få dem til å lage en sak på at Coop Mega lurer kundene. Det er nemlig det butikken gjør, alle butikker går bevisst inn for å lure penger fra kunder. Hvordan tror du ellers jeg skulle få lønn?

Jeg håper hun gikk til lokalavisen og forklarte situasjonen. Og jeg håper journalisten sa noe som: "Jasså, så Coop Mega skriver faktisk den reele prisen på varene sine? Hmm, og det mener du er feil? Du mener de skal skrive feil priser. Jaha, ja..." Det kunne blitt en fin sak.

Det er jo også de som skal ringe butikksjefen – de som skjønner at sånt ikke er min feil, at det ikke hjelper å skjelle meg huden full. Da tenker jeg at jeg også vil bli butikksjef bare så jeg kan få alle telefonene. Det er sikkert en morsom affære.

15 kommentarer:

  1. Du har en Coop Obs på Storsenteret(i Krokstadelva), om du er veldig ivrig kan du dra til Hokksund eller Vestfossen som begge har hver sin Prix (så fremt den i Hokksund ikke har lagt ned siden sist). Mjøndalen har vel ingen, men kanskje Gulskogen? Obsen er hvertfall en sikker sak. Det går buss rett utafor.

    SvarSlett
  2. Når jeg leser her om kunder som blir sinte og kjefter dere huden full, så begynner jeg å lure på hva som virkelig feiler dem.

    Kan de ikke lese???? Jeg vet jo at ikke alle er mattegenier, det er fullt forståelig. Men herregud, lese kan da vel de fleste, ikkesant?

    Og hvorfor kjefter ikke dere tilbake til de verste kundene? Det gjør da vel ingenting om dere mister en eller to kunder, dem kan man jo allikevel klare seg ganske bra uten, men å kjefte for noe så dumt som at prisen er feil?

    Tilogmed jeg synes at Findusvarene er dyre;) men det hjelper jo ikke å kjefte på de som sitter i kassa, jeg vet jo at de ikke kan gjøre noe med saken allikevel.

    Nei, enkelte kunder burde bli tvunget til å sitte i kassa en HEL MÅNED, og oppleve det samme som det dere opplever. DA kan jeg tenke meg at pipen får en annen lyd.... ;)

    SvarSlett
  3. Maria: vi kan miste jobben ved å kjefte tilbake.

    Ellers syns jeg også det er spennende med de kundene som kjefter og mener det er min skyld at det ikke er mer igjen av tilbudsvarene når de kommer..

    SvarSlett
  4. Hehe, ja, hvis det er noe feil i butikken, så er det som regel vår skyld. Spesielt hvis det er tomt for tilbudsvarer. Ja, man bestiller jo inn ekstra mye, men hvis man kommer ti-på-stengetid og blir hysterisk fordi man er utsolgt for fersk skrei, ja, da er du egentlig bare for sent ute. I verstefall kan man jo bare ta en telefon og be oss om å holde av varen hvis du ikke kan komme tidligere på dagen.

    I butikken der vi jobber har vi de motsatte folka når det gjelder tilbudslabel/-etiketter. Vi blir jo nesten hudflådd av enkelte kunder hvis vi ikke har rukket å sette opp tilbudsprislappene.

    SvarSlett
  5. hahahahah, kundene er jo dumme. elsker det. jeg hadde gossa meg.. at noen faktisk er dummere enn meg selv. hihh!!

    SvarSlett
  6. Beklager, ble bare litt ivrig på deres vegne;) Skjønner jo at dere kan miste jobben, vil jo ikke det.

    Får heller ønske at de dumme kundene kommer innom her og leser bloggen deres istedet;)

    SvarSlett
  7. Haha. Kjenner meg godt igjen på Findus-uke.

    SvarSlett
  8. Kunder er dumme dyr. Enkelt og greit. Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt gjennom dette med strekkoder og slikt før jeg leste denne bloggen, men det er jo logisk. Og jeg har skjerpet meg litt :)

    Når det gjelder det å være butikksjef - fordelen er jo gjerne at kundene tar kontakt på telefon, og du ikke har dem rett foran deg i kassen. Dersom du heller ikke bryr deg så alt for mye om akkurat DEN kunden kommer tilbake eller ikke, så står du ganske fritt til å fortelle kunden at vedkommende er en idiot ;)

    Dog, jeg har (selv om jeg ikke har jobbet i matbutikk) jobbet med kundesupport, og jeg har fått noen stygge blikk fra "supervisor" når jeg i klare ordelag har fortalt kunden at vedkommende er en idiot, men som regel blir både supervisor og kunden happy etter at jeg faktisk fikser problemet :D

    SvarSlett
  9. skal dere ha folk til å sette varene med strekkoden "riktig vei" må dere sette opp en liten plakat der "riktig vei" er definert (opp? mot kassa? ned?) og gjøre folk oppmerksom på dette hvis de har gjort det feil. hvis dere ikke gjør noe slikt, kan dere heller ikke forvente at folk gjør det riktig....ikke alle har jobbet i ei kasse, og det kan man rett og slett ikke regne med. ok?

    når du snakker om hvilke priser som står på "labelen" (etiketten?) lurer jeg på hva som faktisk står skrevet der. dersom det faktisk står "Tilbudspris: xx.yy" bør kundene forstå at det faktisk er tilbudsprisen, men hvis det står "Pris: xx.yy" og i tillegg henger en plakat over med "40% avslag" kan jeg forstå at kundene føler seg snytt hvis de må betale den prisen som står på varen. Eneste måten å unngå dette på er å skrive begge prisene på varen eller å merke det skikkelig, slik at kundene får det de forventer og mannen i kassa slipper irriterte kunder...right?

    SvarSlett
  10. Når det gjelder "riktig vei" så trenger man ikke å ha jobba i butikk for å skjønne det... hvilken side er det strekkodene er når kassa sier "bip"? Det er riktig vei. Mannen min er en sånn som lager hauger med ting men han er ikke sååå ille ;)

    SvarSlett
  11. det spørs jo hvilken kasse du snakker om. på butikken på hjørnet her er strekkodeleseren på baksida av en svær greie (som bl.a. har en bankkortleser på toppen) slik at man må vende strekkoden bort fra kassadama. mens i noen butikker bør den være ned. men det ser man jo ikke før etter at man har plassert alt på båndet. uansett, hvem gidder å bry seg? de som jobber der...men antakelig ingen andre, så lenge det ikke står noe sted.

    SvarSlett
  12. Det jeg syns er verst med Findus-uke er egentlig at jeg blir så kald på hendene. I løpet av fem timer snur jeg sikkert flere hundre frysevarer, og akkurat det klarer ikke helt kroppen min å kompensere for.

    SvarSlett
  13. Findus-uke er nesten like gøy som pølseuke... Vi er en liten butikk, og tar ikke alltid inn de varene som ligger i "frivillig" sortement. Men det hender jo at disse varene er avbildet på plakatene i forbindelse med slike kampanjer. Trenger jeg si mer?

    SvarSlett
  14. Hvis det oppstår så utrolig mange misforståelser under disse kampanjene, så er det kanskje på tide at butikken tar selvkritikk og gjør noe med merkingen av varene. Det bør stå på labelene at prisen er tilbudsprisen.

    SvarSlett
  15. Jeg ble en gang truet med at kunden skulle gå til Bergens Tidende (noe som ville føre til at butikken ville gå konkurs) fordi hun ikke fikk byttet et sengesett hun hadde kjøpt på tilbud.

    Hadde hun vært litt grei, mindre påståelig, skreket mindre og ikke kommet tilbake tre dager på rad på jakt etter ansatte hun ennå ikke hadde prøvd seg på, da skulle jeg gjerne prøvd å hjelpe henne. Men denne dama..?

    Oppfører du deg som en idiot, da må du forvente å bli behandlet som en også.

    SvarSlett