Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

tirsdag 21. juni 2011

Morellsprell

Det er juni. Eksamenstida er over, det er lyst til langt på kveld og jeg kan endelig skimte sommerferien i det fjerne. I butikken er det også sommer. Kundene kjøper øl på en vanlig tirsdag hvis det er fint vær, og vi blir utsolgt for pølser og engangsgriller stadig vekk. De siste ukene har vi dessuten hatt moreller i butikken. Disse ble i utgangspunktet solgt til 199 kroner pr. kg. Et par uker seinere ble de satt ned til 149,90 kroner pr. kg., men dette har vel ikke gjort saken noe særlig bedre. Morellene er fryktelig dyre, og dette har kundene absolutt lagt merke til. Tro meg. Imidlertid er det ikke stort jeg kan gjøre med situasjonen. Det er ikke sesong for moreller akkurat nå, og det er sikkert en god grunn til at vi må selge dem til såpass høy kilopris. Jeg har fulgt med i de andre dagligvarekjedene, og på Kiwi må du også ut med en stram hundrelapp for en kilo moreller.

Lørdag for et par uker siden var det musikkens dag i Oslo. Det var en nydelig morgen, og jeg kjente sola steke meg i ryggen da jeg trasket nedover til butikken like før sju. Ikke overraskende, da jeg har en tendens til å jobbe på årets fineste lørdager. Allerede i titida rant det inn med folk som skulle kjøpe grillmat, brus, potetgull og øl. Og, tradisjonen tro, ble dette en "alt skjer på en gang"-lørdag. Kø i kassa, en panteautomat som hylte og skreik i ett sett - og klumsete ansatte (dvs. meg) som sølte ut en hel desinfiseringsspray og måtte gnikke på gulvet i en evighet. Uniformen min stinker fortsatt.

Etter en velfortjent lunsjpause er klumse-Line tilbake ved godt mot. Fornøyd med at den nye 18-åringen i butikken tar seg av kassa, stabler jeg varer inn i hyllene i et relativt høyt tempo. Plutselig blir jeg oppmerksom på noe som ligger inne i vaniljesaus-hylla. En liten, hard klump med mørkerød farge. Hø? Jeg plukker opp klumpen og studerer den nøye, men slipper den automatisk da jeg innser at jeg står og tafser på en morellstein. Jasså, noen har kost seg med moreller inne i butikken? Og kastet den fra seg inn i en hylle? Trivelig. Jeg hiver steinen i søpla og fortsetter med varepåfyllinga. Et par minutter seinere, borte ved vaskemidlene (hvor gulvet fortsatt er blankt av desinfiseringsmiddelet jeg sølte ut): En ny morellstein, godt plassert inne i hylla. Borte ved hundematen finner jeg morellstein nummer tre. Og jammen er det ikke en stein borte ved toalettpapiret også! Jeg samler sammen de ekle steinene i en pappeske og viser dem til kollegaen min.

Jeg: Se her! Noen har spist masse moreller og lagt fra seg steinene inni hyllene!
Kollegaen min: Æsj. De morellene er vel så dyre at folk synes de kan unne seg noen smaksprøver...

Å smake på en morell er greit. Å smake på tre-fire moreller, og kaste fra seg steinene på tilfeldige steder, er ikke greit. Noen ganger lurer jeg på om folk tror at en butikk er et slags fristed. Ville de lagt morellsteiner inne i hyller og skap hjemme hos seg selv? Neppe. Men når man går i butikken, da er det greit å oppføre seg som man er tre år gammel!

Med en frustrert mine i ansiktet fortsetter jeg å stable varer inn i hyllene. Resultatet? Jeg mister en skurekrem i gulvet som spruter oppover halve buksa mi. Det er neimen ikke hver dag man blir både desinfisert og skurekremet på jobb! Gratulerer til meg selv.

Da jeg jobbet forrige lørdag, sjekket jeg morellprisene på nytt. Nå koster de 124,90 pr. kg. Jeg lurer på hvor lite de må koste for at kundene skal slutte å gå på morellslang, for jeg fant fire-fem morellsteiner rundt omkring i løpet av arbeidsdagen. Dere får i grunnen anse dette som en reklame for Rimis moreller, ettersom de åpenbart er så gode at kundene ikke greier å motstå en smaksprøve...

PS. Jeg er en elendig blogger for tiden. Beklager. Skjerpings!

34 kommentarer:

  1. Hos oss ser tydeligvis ikke kundene på prisen (Selvom den står på en stooor plakat over morellene) før de tar med seg en pose moreller til kassa. Får daglig: "HÆÆÆ?! ER DEN SÅ DYR?!! NEI DA SKAL JEG I HVERT FALL IKKE HA DEN!", etter at den er slått inn selvfølgelig. Frem med returkortet..

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, jeg er Theresa Williams Etter å ha vært i forhold med Anderson i år, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å få ham tilbake, men alt var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av den kjærligheten jeg har for ham, jeg ba ham med alt, gjorde jeg løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til min venn, og hun foreslo at jeg burde heller kontakte en spell caster som kan hjelpe meg kaste en spell å bringe ham tilbake, men jeg er den typen som aldri trodd på spell, jeg hadde ikke noe valg enn å prøve det, jeg post spell caster, og han fortalte meg at det var ikke noe problem at alt vil være i orden før tre dager, at min ex vil komme tilbake til meg før tre dager, kastet han den spell og overraskende på den andre dagen, var det rundt 16:00. Min ex ringte meg, jeg ble så overrasket, jeg besvarte anropet og alt han sa var at han var så lei meg for alt som har skjedd at han ville ha meg til å gå tilbake til ham, at han elsker meg så mye. Jeg var så glad og gikk til ham som var hvordan vi begynte å leve sammen lykkelig igjen. Siden da har jeg gjort løfte om at noen jeg kjenner som har et forhold problem, ville jeg være til hjelp for en slik person ved å henvise ham eller henne til den eneste virkelige og kraftig spell caster som hjalp meg med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan sende ham hvis du trenger hans hjelp i ditt forhold eller noen annen sak.

      1) Kjærlighet Spells
      2) tapt kjærlighet Spells
      3) Skilsmisse Spells
      4) Ekteskap Spells
      5) Binding Stave.
      6) Breakup Spells
      7) forvise en fortid Lover
      8.) Du ønsker å bli forfremmet på kontoret / Lottery spell
      9) ønsker å tilfredsstille din elsker
      Kontakt denne store mannen hvis du har noen problem for en varig løsning
      gjennom drogunduspellcaster@gmail.com

      Slett
  2. Anonym: KJENNER MEG IGJEN.

    SvarSlett
  3. På Rema har vi både hel og delt vannmelon, og prisene som står på er jo selvsagt kiloprisen. Likevel får jeg kunder i kassa som sier "Det sto jo at det kostet 15 kr for EN HEL melon!", når melonen ender opp med å koste langt over 70 kroner.

    SvarSlett
  4. jeg har funnet moreller til 49,90 kiloen, hoho!

    SvarSlett
  5. Guri malla altså. Jeg har aldri og vil aldri prøvesmake på noe som helst i en butikk jeg ser på det som stjeling. Dessuten å skulle tafse på noe andre skal putte i munnen da! Folk er altså så frekke og dumme.. Wow.

    SvarSlett
  6. det er fordelen med å jobbe i butikk, da kan du spise så mye moreller som du vil, siden ingen vil kjøpe dem :), det samme gjelder forresten for ferske dadler også, de er også ganske dyre :)

    SvarSlett
  7. Hahahahaha. Kjenner meg i grunnen litt igjen, bare at i vår butikk åpner folk varene, prøver dem på, og setter dem på plass igjen. Jobber i kosmetikk -og hudpleieforretning, og der kommer det mange interessannte mennesker innom. =)

    Har dere en mailadresse for leserhistorier, btw? har noen historier på lager :P hihi.

    SvarSlett
  8. Anonym: Ja! Sleng gjerne en historie til begredelig@gmail.com. :)

    SvarSlett
  9. Synes ikke det er greit å smake på EN heller jeg. Tenk om 500 kunder skulle gjøre det samme da.

    SvarSlett
  10. Jeg har ingenting imot å smake, men jeg spør som regel før jeg setter igang slik at den ansatte vet det.

    Og nei, det er IKKE stjeling å smake på små frukter/bær før man bestemmer seg. Så lenge man SPØR... :P

    SvarSlett
  11. Akkurat samme historien i vår butikk. Morellsteiner overalt. Det er ekkelt at de syntes det er helt greit for oss ansatte å plukke opp etter dem, og hive ting for de som har vært inn i munnen deres. Voks opp, finn en forbanna boss!

    SvarSlett
  12. Aaaargh! Jeg vet nøyaktig hvordan det er, vi har samme problem hos oss. Men ikke nok med at man forsyner seg med en morell, jeg har flere ganger vært vitne til at kunder stapper hele den skitne hånda si nedi kassen med moreller og tatt med seg en hel NEVE som de går og knasker på mens de handler inn sine nødvendige ting. Så kommer de til kassa og lurer på, frekke som fy, om jeg har en søppel hvor de kan kvitte seg med de ti-tolv steinene de nå har. Altså, det var ikke før jeg begynte å jobbe i butikk at jeg innså hvor dårlig stilt det er med folkeskikk her i landet. Skamme seg, kunder!! (Og JA, morellene ER dyre - regne gjerne med en ca 160 kroner kiloen, og JA det henger prisplakat rett ved morellkassen, så NEI det er ingen grunn til å få fullstendig panikk og sette seg på bakbeina når en kommer til kassa og faktisk må betale litt for de dyrbare bærene.)

    Åh, for ikke å snakke om hvordan folk oppfører seg rundt smågodtet da, men der tror jeg faktisk jeg må samle alt opp i en mail, får jeg lov til det? Det kjennes så himla godt ut med et fristed som dette for å få ut litt frustrasjon! :)

    SvarSlett
  13. Blogg mer og oftere for svarte svingende! :D

    SvarSlett
  14. er det mulig å ha et gjesteinnlegg?

    SvarSlett
  15. Halvspiste jordbær, kunder som heller en ekstra halv kurv med jordbær over den kurven de akter å betale for, plommesteiner, halvspiste boller og rundstykker, kunder som river ned en hel kurv med varer og bare spaserer vekk, kunder som tar seg en håndfull løse nøtter i det de kommer inn i butikken og går og knasker hele veien til kassen, barn som river hele bokser med smågodt på gulvet, svindyr varmmat som ligger slengt i dopapirhyllen, glass med tomatsaus og pakker med surkål som har havnet i frysedisken, joda, tell me about it. Og så lurer folk på hvorfor matvarer er så dyre? Tenk på den svinnprosenten!

    SvarSlett
  16. Jeg har flere ganger opplevd å funent brusflasker som er åpnet, blitt tatt et par slurker av og så satt tilbake i kjøleskapet i butikken... hva er feil med enkelte mennesker?

    SvarSlett
  17. Hehe, i vår butikk er det ofte folk som tar en brusflaske, og finner ut at de ikke vil ha den. I stede for å sette den tilbake i brusskapet som er en halv meter unna, putter de den heller i fryseren...

    SvarSlett
  18. Kristin: Gjesteinnlegg er mer enn lov! Nytt innlegg kommer forresten om ikke så altfor lenge, jeg har et utkast liggende som arbeides med i ledige øyeblikk. :)

    SvarSlett
  19. For en herlig blogg! har nettopp oppdaget denne herligheten, og har sittet i to-tre dager, (les: før og/eller etter jobb) og kost meg og ledd høyt. jobber nemmelig på rimi selv, og kjenner igjen så utrolig mye av det som blir skrevet. liker forresten at det er flere enn meg som elsker det å nekte folk øl. det er nemmelig mange som har misforstått der, det er ingenting som heter "bare et minutt", enten er det åpent eller så er det stengt! har forrestn en småpinlig historie jeg godt kan dele videre om det er ønskelig!
    Ha en strålende fin dag=)
    Mvh Jannicke!:D

    SvarSlett
  20. Hei.Idag kom det inn en kid som bestemte seg for å slå en lens inne i butikken min,nermere bestemt kasseområdet. Noe moren ikke syns var noe stort problem. Hvem fikk æren av å vaske det opp igjen? moi. fml

    Følte bare for å dele det.

    SvarSlett
  21. Kjenner jeg på ingen måte savner glansdagene fra Prix.
    Folk altså..

    SvarSlett
  22. ELSKER denne bloggen!!! Godt å vite at jeg ikke er alene

    SvarSlett
  23. kjenner meg kjempegodt igjen! jobber på Rimi selv, og det er mange særinger, for ikke å si frekkinger som er innom. Har også opplevd at en mann helt tydelig langet røyk til sin 13 år gamle sønn, og han brølte selvfølgelig til meg og kalte meg fi*** når jeg sa til 13åringen at han ikke fikk kjøpe røyk uten legitimasjon. Jeg nevnte også til faren at langing til mindreårige var ulovlig, da fikk jeg beskjed om at det er JÆVVLA MYE MONGO SOM ER ULOVLIG I NORGE!!

    SvarSlett
  24. Ha ha! Snublet over denne bloggen i dag og har nå satt i lang tid og lest og ledd... Har selv jobbet i serviceyrke tidligere (reiseliv) så jeg kjenner godt til nordmenns (og andre folkeslags) dårlige folkeskikk. Men det gode er at man kan le av det i ettertid. Keep up the good work!

    SvarSlett
  25. Et lite PS. til min forrige kommentar. Har lagt bloggen inn som anbefaling på min liste over lesverdige blogger.... Sjekk gjerne ut http://blog-favourites.blogspot.com/2011/07/livet-i-en-dagligvareforretning.html

    SvarSlett
  26. Jeg synes du har en veldig morsom og interessant blogg. Kommer det et nytt innlegg snart?

    Cecilie

    SvarSlett
  27. Jeg har lest alle innleggene - og jeg kjenner meg SÅ igjen... (Jeg jobber i en SPAR butikk)
    ....og i sommer har jeg irritert meg mer enn èn gang på morellsteiner på de underligste steder.... Helt greit for meg at de smaker på en morell-men er det nødvendig og kaste fra seg steinen i hyller, på toppen av varer osv. Det er skikkelig grisete! og makan til frekkhet når de fyller jordbærkurven til randen...slik at de ihvertfall må ha en pose rundt så ikke bærene triller avgårde.... sukk!

    SvarSlett
  28. P.S
    Takk for en meget underholdende blogg - Skriv gjerne flere innlegg!

    SvarSlett
  29. Hahaha jag kan inte sluta le, sjukt morsom blogg! Fortsätt, jag jobbar på Rimi och känner igen mig till 1000% :D haha.

    Keep it up!

    SvarSlett
  30. Har dere stengt sjappa?

    SvarSlett
  31. -det er oktober nå... :p

    SvarSlett
  32. Hei, jeg er Theresa Williams Etter å ha vært i forhold med Anderson i år, brøt han opp med meg, jeg gjorde alt for å få ham tilbake, men alt var forgjeves, jeg ville ha ham tilbake så mye på grunn av den kjærligheten jeg har for ham, jeg ba ham med alt, gjorde jeg løfter, men han nektet. Jeg forklarte problemet mitt til min venn, og hun foreslo at jeg burde heller kontakte en spell caster som kan hjelpe meg kaste en spell å bringe ham tilbake, men jeg er den typen som aldri trodd på spell, jeg hadde ikke noe valg enn å prøve det, jeg post spell caster, og han fortalte meg at det var ikke noe problem at alt vil være i orden før tre dager, at min ex vil komme tilbake til meg før tre dager, kastet han den spell og overraskende på den andre dagen, var det rundt 16:00. Min ex ringte meg, jeg ble så overrasket, jeg besvarte anropet og alt han sa var at han var så lei meg for alt som har skjedd at han ville ha meg til å gå tilbake til ham, at han elsker meg så mye. Jeg var så glad og gikk til ham som var hvordan vi begynte å leve sammen lykkelig igjen. Siden da har jeg gjort løfte om at noen jeg kjenner som har et forhold problem, ville jeg være til hjelp for en slik person ved å henvise ham eller henne til den eneste virkelige og kraftig spell caster som hjalp meg med min egen problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan sende ham hvis du trenger hans hjelp i ditt forhold eller noen annen sak.

    1) Kjærlighet Spells
    2) tapt kjærlighet Spells
    3) Skilsmisse Spells
    4) Ekteskap Spells
    5) Binding Stave.
    6) Breakup Spells
    7) forvise en fortid Lover
    8.) Du ønsker å bli forfremmet på kontoret / Lottery spell
    9) ønsker å tilfredsstille din elsker
    Kontakt denne store mannen hvis du har noen problem for en varig løsning
    gjennom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvarSlett