Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

mandag 28. juni 2010

Gjesteopptreden: Ta lærdom, eller le!

Har du en god butikkhistorie? Har du noe du vil dele med verden? Vi tar gjerne imot gjesteopptredner! Du kan enten nå oss på Twitter @vilduhapose, legge igjen en kommentar under eller sende en mail til ingrid@prosopopeia.org.

Denne historien kommer fra Anette, som har jobbet i en elektrobutikk i nesten 12 år. Hun har møtt mange rare kunder opp gjennom årene.

En gang klarte jeg ikke holde munn og spøy ut en lettere spydig kommentar som resulterte i mye rot og gavekort til kunden:
Vi hadde en populær kaffetrakter på tilbud, og det var rift om de få vi hadde fått inn. Ofte står det i avisen vår at det er maks én per kunde eller husstand, men ikke denne gangen…

Kunde 1 står og diskuterer med kollegaen min: Kom igjen, kan ikke jeg få kjøpe 2?
Kollega: Nei, dessverre så er det maks én per kunde, fordi det er et så bra et tilbud.
Kunde 1: Men da kjøper jeg én og kona mi én så går vel det greit?
Kollega: Nei, dessverre så mente jeg én per husstand

Dette er en kjent diskusjon vi ofte har med kundene på tilbudsvarer

Kunde 1: Du (han leser av navneskiltet mitt og skal liksom være kompis), snille du, kan ikke jeg få kjøpe to stykker av deg?
Jeg: Men kollegaen min sa vel i fra i sted?
Kunde 1: Jo'a, men jeg har jo handlet masse hos dere før, bare sjekk dataen din.
Jeg: Du mener de 2 pakkene med støvsugerposer og lysrøret for 3 år siden?
På dette tidspunktet er jeg lettere oppgitt over "kompisoppførselen" hans og gir etter og lar han kjøpe de to kaffetrakterne. (Håper du brenner deg på skoldvarm kaffe!)
Jeg: Ok, greit, du skal få kjøpe to stykker du da, siden du er så "god" kunde...

Kunden betaler og er på vei ut døra da neste kunde henvender seg i kassa.

Kunde 2: Har dere ikke mer igjen av kaffetrakteren på tilbud?
Jeg: Nei, dessverre så ble det akkurat utsolgt.
Kunde 2: Ja er ikke det typisk? Dere har aldri varene dere reklamerer for. Lokker kunder helt ut hit for å kunne lure dem til å kjøpe noe helt annet, gjerne dyrere!
Jeg (oppgitt): Nei, vi hadde flere igjen men noen krangla seg til å kjøpe mere enn én.
(Titter bort i retning av Kunde 1 som nesten er ute av døra.)

Da snur Kunde 1 i døra og stormer bort til kassa.

Kunde 1: Står du her og baksnakker meg til andre kunder? Makan til nesvis selger du er!
Kunde 2: Ja, fy søren det var kjempedårlig gjort! Ungdommen nå…
Jeg: Men, men… Jeg sa jo bare sannheten til Kunde 2?! Du (Kunde 1) snakka deg jo til å kjøpe mer enn én og hadde ikke du kjøpt to stykker hadde Kunde 2 fått sin ene han har kjørt så langt for å kjøpe!
Og hvorfor i alle dager tar Kunde 2 samme side som Kunde 1? Jeg prøvde jo egentlig å forklare han hvorfor vi var tomme!
Kunde 1: Kan jeg få nr til sjefen din?!
Han er tydelig opphisset.
Jeg: Selvfølgelig kan du det. Her er mailadressen hans og min så kan du gjerne klage til han.
Jeg vet nemlig at jeg ikke hadde gjort noe galt og at han ville backe meg opp i saken.

Kunde 1 og 2 raser ut av butikken og var tydelig opphisset da de dro.
Noen dager senere får jeg en mail fra hovedkontoret via sjefen min. Den rotta, Kunde 1 har da sendt klage til ikke min sjef, nei, men til administrerende direktør og klaget på meg. Det eneste positive som var å si om den saken var at han hadde beskrevet hendelsen akkurat som den skjedde uten å ljuge på meg enda mer ufine ting.
Alt i alt endte det med en beklagelse fra hovedkontoret og ett gavekort på 500,- til Kunde 1. Og jeg fikk en løftet pekefinger av sjefen min mens han humret over utfallet.

Så kjære butikksfolk, leksen her er at skal du ”baksnakke” kundene dine så sørg for de enten er steindøve eller uten for hørbar rekkevidde! Det nærmeste jeg kommer spydighet i butikk nå er når jeg sier hadet til kunden og de ikke svarer. Da hender det at jeg ganske høyt sier: Eller ikke!

Eller nå ljuger jeg, jeg var litt spydig en dag i siste uke da en kunde skulle ha en lader til mobilen sin:
Jeg: Nei, den har vi dessverre ikke, men jeg kan bestille en til deg?
Kunde: Men dere selger jo mobilen her, og jeg kjøpte jo den her for ikke så lenge siden??
Jeg: Jo da, men da fulgte det vel med i esken da du kjøpte den?

Kunden tok den og skjønte hun hadde tabbet seg ut.

Ta lærdom eller le!

8 kommentarer:

  1. Joda kunder kan være grusomme av og til, men de har alltid "rett" selv om vi mange ganger vet åpenlyst at vi har rett, kan man aldri vise/si det til kunden. Det jeg syns du burde gjort i denne situasjonen var å enten stå på ditt viss det er regel dere har, og heller be kunden snakke med hovedkontoret om lov å få en ekstra trakter. Men viss du da velger å gi han denne syns jeg da du heller ikke har rett å skylde på forrige kunde til neste mann... Det er å kaste kunder ut av butikken som garantert ikke kommer tilbake. Du som er en ansatt ser kanskje ikke hvor viktig hver kunde er, men om en kunde har en dårlig opplevelse i butikk får kanskje ti stk høre historien, men viss en kunde har en positiv opplevelse i butikken er du heldig om en person får høre det.

    SvarSlett
  2. Jeg synes ikke du var særlig smart i denne situasjonen.

    SvarSlett
  3. Jeg kan ikke fatte og forstå at du har beholdt jobben din i 12 år. Du skal være glad det ikke var meg som var kunden din, det er uakseptabelt å oppføre seg på den måten, det lærer de fleste som småbarn.

    SvarSlett
  4. "Alt i alt endte det med en beklagelse fra hovedkontoret og ett gavekort på 500,- til Kunde 1"

    ?

    Så den ekle rotta, kunde 1, får kjøpt seg to superbillige varer OG et gavekort som beklagelse? Jeg lærer her at det nytter å klage.

    Og i grunn var ikke dette innslaget morsomt i det hele tatt. At kunder fremstilles som dumme og ekle er ikke morsomt.

    SvarSlett
  5. Oi i denne situasjonen sier du faktisk ALT jeg tenker når jeg møter på dumme kunder. Det er absolutt ikke smart og du tjener mer på å bare holde det inne. Hvis ikke tror jeg du burde finne deg en annen jobb. Og til anonym som mener at det er dumt å fremstille kunder som dumme og ekle: Jeg jobber i matvarebutikk og ca. 10% av kundene oppfører seg som barnslige umodne drittunger. Fakta!

    SvarSlett
  6. Hadde du hvert min ansatt, så hadde du nok ikke fått så mange lønnsforhøyelser i nærmeste fremtid. En som har jobbet i butikk i over 12 år burde vite at en IKKE baksnakker en kunde, og ihvertfall ikke mens den hører det.

    Til Stine: Omtaler du 10% av kundene som dumme så de hører det, så vil sannsynligvis butikken du jobber i gå under iløpet av kort tid, hvis ikke du har fått sparken før det skjer da.

    SvarSlett
  7. Jeg elsker å lese disse innleggene! Kjenner med 100% igjen. Det er bra det er flere! Jeg jobbet i 9 mnd på Rema 1000. Værste jobben man kan ha er å sitte i kassa. Fæle, frekke folk der ute.

    SvarSlett
  8. Legg merke til at de som syns Anette her ikke oppførte seg korrekt ikke selv tør stå frem med fornavn en gang.

    Anette, keep up the great work! :)

    SvarSlett