Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

torsdag 20. august 2009

Potetbråk

I år fikk jeg æren av å jobbe på påskeaften. Butikker over hele landet stenger tidlig denne dagen, og mange er ikke klar over at også ølsalget er kraftig redusert. (Å hindre folk i å kjøpe øl er forøvrig hysterisk morsomt.)

Ica hadde et relativt labert vareutvalg denne lørdagen; snart skulle butikken være stengt flere dager i strekk, og kundene hamstret inn varer til den store gullmedalje. Vår ellers stappfulle frukt- og grøntavdeling hadde krympet betraktelig på få timer, og påfyll ville ikke komme før helligdagenes slutt. Det er tross alt grenser for hvor lenge frukt og grønnsaker holder seg ferske, selv om mesteparten oppbevares på et kjølerom etter stengetid. Alle påskekundene både skjønte og aksepterte at utvalget var dårlig. Vel - nesten alle.

Gammel dame: Har dere ikke flere poteter enn de som ligger i kurven der borte?!
Jeg: Nei, dessverre. Vi får ikke inn nye poteter før tirsdag, når butikken åpner igjen etter ferien. Men vi har fortsatt Icapoteter i pose, så vidt jeg vet!
Gammel dame: En butikk da ha poteter! Dette går ikke an!
Jeg: Jeg beklager, men vi har ikke fått inn så mye frukt og grønt i det siste. Slike varer holder seg ikke over lang tid, og nå skal vi jo snart stenge for flere dager.
Gammel dame: Poteter holder seg! Jeg må ha poteter! En butikk har alltid poteter! Hvor er sjefen din? Jeg vil snakke med ham.
Vi har jo strengt tatt poteter, din gamle røy. Bare ikke av den billige typen i løsvekt.
Jeg: Begge sjefene her har påskeferie nå, dessverre.
Gammel dame: Men jeg må ha poteter! En butikk har jo bestandig poteter!
Jeg har hørt det nå. Hvis du har et så jævlig stort behov for poteter i løsvekt, kan du vel stikke innom grønnsakshandelen som ligger fem minutter unna? De har sikkert et hav av poteter å by på.
Jeg: Ja. Altså, jeg beklager... -
Gammel dame: Når kom sjefene her tilbake, sa du? Jeg vil ta en prat med dem! Det går ikke an å drive en butikk uten poteter!
Jaha? Tydelig at du har peiling på dette området.
Jeg: De er tilbake på jobb når vi åpner på tirsdag.
Gammel dame: Da kommer jeg hit! Jeg skal klage på dette!
CARE. Jeg jobber ikke på tirsdag uansett.


Til tross for potethendelsen er den gamle damen fortsatt fast kunde på Ica. I tillegg til de (åpenbart livsviktige) løspotetene sine, kjøper hun bestandig H-melk. Æsj.

3 kommentarer:

  1. Hahahah, "røy"! Det er et flott ord.

    SvarSlett
  2. Dritbra! haha.. Jeg har også jobba i butikk, kjenner meg igjen i omtrent alt. Særdeles god underholdning! Egentlig skremmende hvor uintelligente enkelte er.

    SvarSlett
  3. Jeg landet til slutt her etter en heftig, og resultatløs, jakt på google;

    Er det eller det ikke lovlig å selge poteter i løsvekt? "Alle" gjør det, men ifølge et tolv år gammelt dokument hos Mattilsynet skal slikt ikke gjøres fra 2000. Noe min far med 36-års erfaring i dagligvarebransjen bekrefter..

    Har du noen gang hørt noe sånt?


    - Morsom blogg forresten, har en del erfaring fra butikkarbeid selv og kjenner meg godt igjen i enkelte av innleggene :p

    SvarSlett