Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

torsdag 27. august 2009

Posetrøbbel #867

Storhandler: Jeg trenger visst noen poser.
Jeg: Ja, det ser sånn ut. Hvor mange tror du at du må ha? Fire, kanskje?
Storhandler: Mumlemumle.
Jeg tolker dette uklare svaret som et ja, og slår inn fire poser.
Storhandler: Fikk jeg fire poser? Jeg skulle jo bare ha tre! Betaler jeg for fire poser nå?
Jeg: Beklager, jeg trodde du sa fire.
Storhandler: Jeg sa da klart og tydelig at jeg ville ha tre poser! Jeg trenger ikke flere enn tre, og det er uaktuelt å betale for flere. Jeg har nok poser hjemme som det er!
Selvfølgelig. Du har handla for over tusen kroner, så å betale én krone ekstra er jo helt drøyt.
Jeg: Jeg misforsto deg, sorry! Skal jeg ta den ene posen i retur?
Storhandler: Det skal du! At det går an, altså.

Dermed fjerner jeg den ene posen, både fra kjøpesummen og båndet. Kunden stapper varer oppi de tre posene, mens jeg teller sakte til ti og fokuserer hardt på å ikke stikke ham ned med tapetkniven min. (Kniven brukes forøvrig til å åpne pappesker med. Bare så det er sagt).

Storhandler: Hm... jeg tror nesten jeg trenger en pose til likevel, jeg.
Jeg: Jasså. (Her la jeg nesten til et "gitt", men klarte holde meg).
Storhandler: Sleng ned en, da!

Joda, kunden fikk den fjerde posen sin. Gratis. Men han fikk verken smil eller avskjedshilsen da han forlot butikken.

3 kommentarer:

  1. Hahaha.. Klassiker!

    SvarSlett
  2. Jeg er enig, 1kr er ikke verdens undergang. Men dessverre er min forlovede litt rar. Han ble en gang veldig sint på en kasserer på Coop Obs i Fana, Bergen fordi vi hadde med oss sånne handleposer i stoff og ikke ville ha pose. Alikevel slo fyren inn pose uten å spørre. Når min kjære fant ut dette ble han irritert og sa "du tok betalt for posen" og kastet kassalappen på fyren og gikk irritert vekk. Jeg ble helt rød i ansiktet.

    Når jeg har konfrontert ham med denne episoden flere ganger i ettertid, har han forklart at "jo, det ER viktig. Han gjør jo ikke jobben sin riktig! Hvis han tar feil på dette, hvilke andre ting tar han for mye betalt for og gjør feil på?" Noe jeg er helt uenig i..........*flau*

    - Silje fra twitter

    SvarSlett
  3. Jeg begynte akkurat å lese denne bloggen og den er super!

    Personlig syns jeg at det bare er en måte å talke kunder som dette:

    Kunde: Jeg må visst ha en pose til.
    Deg: (Lurt smil/Hånfull latter) Da må du nok stille deg i kø igjen.
    For deretter å le av kunden som sint prøver å sjonglere varene sine ut av butikken mens han/hun mumler at de aldri skal handle der igjen. Og neste gang de kommer for å handle(siden dette er deres nærbutikk likevel) kan du smile og si hei :) (Rimiannsatt)

    SvarSlett