Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

søndag 10. januar 2010

Hvordan få sparken: tre enkle steg

Hei, jeg er Johanne. Jeg jobber også i dagligvarehandel, nærmere bestemt på Spar. Der jeg bor er Spar lokalbutikken, det vil si at det er de samme menneskene som kommer dit hver eneste dag. Eller, det kan være noen bare kommer på onsdager og lørdager for å hilse på meg. Det er ikke usannsynlig. Uansett, befolkningen der jeg bor kan deles inn i tre grupper: gamle mennesker, gale mennesker og fylliker. Det finnes normale folk og barn, men de har snev av en eller flere av disse tre så de teller ikke. Den lilla damen (vi har også kallenavn på dem, Ingrid!) faller et sted mellom kategori 1 og 2.

Den lilla damen er en sånn tilsynelatende søt gammel dame med trillevogn og et navn som Jutta eller Nutta eller Trudelutta. Hun går alltid i lilla, fra øyenskyggen til snowjogsene til pelskåpa, og snakker med ”jeg prøvde å legge over til østnorsk på 50-tallet men jeg eier ikke språkøre”-tonefall. Den lilla damen klager alltid på et eller annet. ALLTID. Dessuten pakker hun inn hver eneste vare i de små fruktposene sånn at det er umulig å slå dem inn. Her kommer de enkle stegene:

DLD: ”Har Activa virkelig gått opp med TO kroner?”

Meg: ”Ser sånn ut. Jeg trodde den kostet seksten, så jeg trodde den hadde blitt satt ned, jeg!” (1)

DLD: ”NEIVETDUHVA! Det får være grenser, dere setter jo opp varer hele tiden!”

Meg: ”Beklager, men det er faktisk ikke min feil.” (2) ‘

DLD: ”Jeg syntes bare jeg skulle si ifra at dette ikke går ann.”

Meg: ”Det er leit, men det er ikke noe jeg får gjort med det. Om det er for dyrt med Activa, kan du vel spise svisker som oss andre.” (3)

8 kommentarer:

  1. Denne bloggen er jo sjenial! :)

    SvarSlett
  2. Hihi, jeg kjenner til typen. Etter at jeg jobbet tre år på ei veikro har jeg møtt samme dama. Hun var inne hver lørdag, kjøpte et kakestykke og en kaffe og ble like sjokkert hver gang over hvor dyrt det var. Enda vi ikke satte opp prisen en eneste gang mens jeg jobbet der...

    SvarSlett
  3. fikk du sparken pga den lilla dama?

    SvarSlett
  4. Jeg tror jeg vet hvem den lilla damen er, hvis det ikke er mange av dem. Hun har lilla vinduskarmer også, og absolutt alle kaller henne den lilla damen.

    SvarSlett
  5. haha.. herlig blogg!! Jobber seg i butikk, Spar på Kastellet forøvrig. Jobbet her i 7 år og har en hel haug av gode historier :D

    keep up the good work!! Lene

    SvarSlett
  6. Det hadde vært mer morsomt å forklare henne hva inflasjon er.

    SvarSlett
  7. Litt slemt. Eg likar bloggen, men ikkje le av kundar som folk kan kjenna att.

    SvarSlett