Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

torsdag 14. januar 2010

Om bankkort med og uten chips

I dag tenkte jeg å lære alle sammen om bankkort. Noen bankkort har chip, andre har ikke chip. For å få en klarhet i dette og for at alle skal skjønne dette, her er et bilde av et bankkort:

Til venstre på bankkortet er chipen. Noen ganger er den gullfarget, noen ganger er den sølvfarget. Men det er altså den du skal bruke til å betale med. Mange kort har også et sølvfarget merke på andre siden og mange mennesker forveksler den med en chip. Men dette er altså ikke chipen. Noen ganger finnes bare den søvfargede ikke-chipen på kortet ditt. Det betyr ikke at chipen på bankkortet ikke fungerer, men rett og slett at du ikke har chip på bankkortet ditt. Da kan du, om du vil ha chip, ringe banken din. Jeg som butikkansatt kan ikke trylle på en chip til deg.

Nå som du vet hvordan chipen ser ut, kan vi lære hvordan chipen skal brukes. Det som er gøy med chip og bankterminaler, er at alle bankterminaler er ulike, så det kan være ganske vanskelig å lære seg. Noen ganger skal chipen vende mot deg, andre ganger skal den peke mot meg, noen ganger skal den puttes i oppå terminalen, andre ganger skal den under terminalen. Men en ting er felles, chipen skal alltid nedover. Aldri oppover. Nå tenker du kanskje "aldri si aldri", men seriøst, chipen skal aldri opp i luften. Det er en bankterminal du skal bruke, ikke en spåkone. Det hjelper heller ikke å klage til den butikkansatte at det er vanskelig, ring heller til bankterminalfabrikkene. Jeg som butikkansatt har ikke noe ansvar for design av bankterminaler. Men jeg kan gjerne fortelle deg hvordan bankterminalen skal brukes.

Noen ganger når du har klart å putte kortet nedi riktig, sier bankterminalen "ta ut kortet og prøv igjen" og det er det mange som ikke skjønner hva betyr. Det betyr at du skal ta opp kortet og sette det ned igjen. Det betyr ikke ta opp kortet, se på det, se på kassereren, spør hva det betyr, for så å dra kortet. Bare sett det ned igjen. Om bankterminalen sier "ta ut kortet og prøv igjen" må du gjenta prosedyren, altså: ta opp kortet og sette det ned igjen. Noen ganger sier den at du skal trykke inn koden, og da gjør du det. (Det er ikke nødvendig å lese opp alt som står på bankterminalens skjerm til den som sitter i kassen, vi har vår egen skjerm hvor akkurat det samme står.) Så må du ha bankkortet i bankterminalen helt til transaksjonen er godkjent. Om du tar det ut for tidlig, må hele prosedyren gjøre om igjen og noen ganger tar det ørlite lenger tid.

Noen ganger sier bankterminalen "ta ut kortet og dra stripen". Dette skjer aldri (les: aldri) før du har satt ned kortet tre – 3 – ganger, men det betyr altså at man må dra kortet og bruke stripen. På gamlemåten. Dette er fordi chipen ikke fungerer. Jeg vet ikke hvorfor den ikke fungerer. Ring heller banken og snakk med dem.

Noen mennesker har Mastercard og vil gjerne signere kvitteringen i steden for å taste en kode av forskjellige grunner. Noen kan rett og slett ikke koden sin (suspekt). Men når man bruker chip må man taste inn kode (bedre sikkerhet). Da kan du lære et triks nå: Putt chipen inn feil vei i bankterminalen tre ganger, for som du har lært, du får ikke dra kortet før chipen har feilet tre ganger. Nå tror bankterminalen at chipen ikke fungerer og den vil at du skal dra stripen. Og vips, du slipper å slå kode. Smart, eh?

17 kommentarer:

  1. Dette burde skrives ut og deles ut ved inngangen til enhver butikk. Herregud, garantert irritasjonsmoment nr. 1 på jobb! Når folk stiller seg opp og glor dumt på bankterminalen når den ber dem om å "ta ut kortet og prøv igjen" tar jeg meg selv i å sette spørsmålstegn ved intelligensen deres - det kan faktisk ikke bli så mye klarere. PRØV IGJEN, liksom!

    SvarSlett
  2. Fantastisk!
    ...men en liten korrigering. Ikke ALLE bankterminaler krever tre forsøk med chip før "stripen" kan brukes. Og, i ganske mange butikker kan man som kasserer velge om kunden ønsker signarturbasert betaling eller taste PIN. Det gjør vår, og jeg er utrolig happy for å slippe mer mas enn det vi gjør!

    Stå på jenter! Fantastisk blogg som jeg kjenner meg igjen i på alle punkter etter 20 års butikkerfaring i 4 forskjellige bransjer!

    SvarSlett
  3. Herregud, denne bloggen er så utrolig genial. Elsker hvert innlegg. I WORSHI... ehm, den er bra iallfall.

    SvarSlett
  4. *skrattler*

    Fantastisk blogg som jeg MÅ legge til på bloggrollen min!

    SvarSlett
  5. Når det står tast kode+ok kan man ofte trykke F1 på terminalen for å velge signaturbasert betaling:)

    SvarSlett
  6. Og AVVIST eller IKKE GODKJENT betyr at det ikke går, sannsynligvis ikke er dekning på kortet. Du trenger ikke å være flau å forklare oss at "det helt sikkert er penger på kortet" mange ganger, for det er bankterminalen som bestemmer og vi bryr oss fint lite om saldoen på kontoen din!

    SvarSlett
  7. det beste er folk som kaller det chips forresten. "åh jeg blir aldri vant til å ha chips på kortet mitt altså". wow, potetgull? kool

    SvarSlett
  8. Det med å trykke F1 skal jeg jammen prøve en gang. Takk for tipset!

    Jeg har bare hatt en kunde som sier chips. Men mange som "ALDRI venner seg til det." Lol. Ilu 2, Maja.

    SvarSlett
  9. Altså - dette er morsomt - men bare en faktating med stor fare for å bli uthengt her nå :

    Mener du at kortet aldri skal settes inn med chip'en vendt oppover? For det er slik det skal gjøres på terminalen i vår butikk.

    Eller mente du rett og slett at den ikke skal veives i lufta? Akkurat det der skjønte jeg faktisk ikke...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror hun mente at chip ikke skal peke *vekk* fra terminalen.

      Slett
  10. Hvordan ser en terminal der chipen skal vende oppover ut? I alle jeg har sett skal den enten vende nedover eller innover. Jeg har ikke sett noen der kortet settes tilnærmet loddrett inn fra undersiden av terminalen.

    SvarSlett
  11. Endelig en som har skjønt det. Jeg har også opplevd at folk tar ut kortet, putter det nedi (Og jeg vet at det funker, men skjermen viser det litt seint) så kunden tar ut kortet. Da står det: "Avbrutt av kunde".
    Så må ALT gjentas. Idiotiske folk der ute.

    SvarSlett