Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

søndag 13. september 2009

Klagekunder

Kunder liker å klage. Alle klagene er ikke like saklige, for å si det sånn.

Sint mann: Jeg vil bare si at det er skikkelig dårlig utvalg her!
Jeg: Eh... OK. (Hva svarer man egentlig på sånt?)
Sint mann: Ja! De har både flere og bedre varer på Rema!
Så hvorfor handler du ikke på Rema istedet?
Sint mann: Prisene her er også utrolig høye. Rema er mye billigere!
STIKK TIL REMA DA, FOR HELVETTE.
Jeg: Beklager, men jeg har dessverre ingen innflytelse på prisnivået her.
Sint mann: Nei, du har vel ikke det. Tenkte bare jeg skulle si ifra.
Så koselig.


Grefsenfrue: Frukten deres er temmelig stygg nå!
Jeg: Øh... er den det? Den ser da ikke så ille ut?
Grefsenfrue: Joho! Jeg synes i hvert fall det! Dere har jo grønne bananer!
Jeg: Javel. Det går kanskje an å la bananene ligge på kjøkkenbenken et par dager? De blir jo gule etterhvert.
Grefsenfrue
: Nei, for jeg har lyst på banan i dag!
Du har vel det.
Jeg: OK. Jeg beklager at vi ikke har noen gule akkurat nå. Det er mange som liker dem grønne, nemlig.
Grefsenfrue: Jasså? Man kan jo ikke selge umoden frukt!
Hvorfor i all verden gidder du å krangle på dette her?
Jeg: Som sagt er det mange som foretrekker de grønne bananene. Men vi burde sikkert prøve å kombinere de to typene.
Grefsenfrue: Ja, for jeg spiser ikke de grønne jeg altså!
NO KIDDING.

(Gule/grønne bananer er et stadig tilbakevendende tema. Har vi gule bananer, klager kundene som liker grønne bananer. Og omvendt. Jeg har utviklet et dårligere forhold til bananer etter at jeg begynte å jobbe i butikk).


Julaften-kunde: HVA?! Har dere ikke flere marsipangriser igjen?! Det er jo julaften!
Jeg: Vel... det er nok derfor vi er utsolgt. Folk har kjøpt marsinpangriser i ett sett.
Julaften-kunde: Men får dere ikke inn mer? Jeg MÅ ha marsipangris!
Jeg: Eh... vi får ikke inn flere marsipangriser i dag, nei. Vi stenger om to timer.
Julaften-kunde: Men hva skal jeg gjøre nå? Jeg skjønner ikke hvordan dere kan være utsolgt!
I så fall har du et jævla problem. Det kan kanskje være en idé å skaffe seg marsipangrisen FØR julaften.
Jeg: Jeg beklager. Du får heller prøve deg på Prix eller Rema.
Julaften-kunde: Ja, de har forhåpentligvis ikke så dårlig varebeholdning som dere har! Jeg får aldri det jeg skal ha i denne butikken! Jeg kommer ikke til å fortsette å handle her!

(Kunden handler fortsatt på Ica opptil flere ganger i uka. Hun kom i romjula også.)


3 kommentarer:

  1. Åh, dette innlegget er så fantastisk. Særlig fordi det ikke bare er utrolig tåpelige klager, men også veldig typiske! Jobber jo selv i butikk, og har garantert opplevd like irrasjonelle klager.

    SvarSlett
  2. Haha. Uff. Ironien i julaftenkunden.
    Fikk kjeft over vassen salat ++ i ett sett da jeg jobba for Kiwi. Jeg hadde INGENTING overhode med frukt og grønt å gjøre da jeg tilbragte 100 % av tida mi bak kassa. Jeg visste nesten ikke hvor varene var i butikken.

    SvarSlett
  3. Gud hvor jeg kjenner meg igjen. Jobebti kjøttdisken back in the day. 2 minutter på 3 komemr det en dame inn: hva? er dere utsolgt for svineribbe OG pinnekjøtt? hva skal jeg spise på julaften da?
    Jeg vet da fen jeg (biter i meg å si: stek deg en grandis da for pokker, jeg skal ihvertfal ha pinnekjøtt som ble handlet inn for 1 mnd siden)

    SvarSlett