Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

tirsdag 19. januar 2010

High-tech

Jeg jobber i en ganske så high-tech butikk. Vi har cash guard og vensafe. Cash guard fungerer nesten som en kasse, bare at det ikke kommer en skuff med penger ut, som det gjør i butikken til Line. Dette betyr at om man mangler én krone, så går ikke kjøpet gjennom. Jeg som kasserer har ingen mulighet til å fullføre kjøpet – uansett. Og det er ikke som om jeg har masse mynter i lommen til alle verdens tider så jeg kan legge ut for kunder. Det som er bra med det, er at du som kunde alltid får tilbake riktig beløp, for jeg slipper å fikle med mynter.

I romjulen kom det en liten gutt og skulle kjøpe pepperkaker på tilbud, hele tre bokser.
Jeg: 7,50 kroner blir det.
Han putter på penger og mangler 50 øre.
Han: Jeg kan komme tilbake etterpå altså!
Jeg: Beklager, men du må ha ha nok.
Han gikk sin vei, tydelig ganske lei seg, men to pepperkakebokser rikere.

En annen gang kom det en mann som skulle kjøpe øl. Jeg var heldig, for han kom ikke til min kasse, men han gikk til hun som satt bak meg.
Hun: Beklager, men du mangler en krone. Du må ha nok penger, ellers går ikke kjøpet gjennom.
Og da klikket det for mannen. Han skrek og kjeftet, og da kassereren prøvde å forklare hvordan systemet fungerer, ble han enda sintere. Heldigvis kunne en bak i køen slenge inn en krone for ham så han ble fornøyd til slutt.
Men jeg hadde så lyst til å snu meg og si: Vet du hva, vi leker ikke butikk her.

Vensafe er en annen fin ting. Det betyr at jeg ikke har sigaretter og medisin i kassen, men at man først må gå til en grå maskin, trykke på det man skal ha, så kan jeg slå inn lappen og når man har betalt må man gå til en ny maskin hvor man får ut sigarettene sine. Det er ikke så komplisert som det høres ut, men det er fortsatt mange som ikke skjønner det.

Kundetype #1 kommer til kassen og sier sleskt: "20 Marlboro light!"
Jeg: Da må du gå i automaten der borte.
Kundetype #1 går til automaten og trykker litt før han sier: Jeg skjønner ikke denne!
Vensafen er noe at det mest intuitive som noen gange er laget. Først trykker man på det man vil ha, sigaretter, snus, legemidler osv. Så kommer det opp hva slags merke du vil ha, og da trykker man (naturligvis) på merket man vil kjøpe. Så kommer det opp navn og bilde av alle typene vi selger. Da trykker man på den man vil ha. Og så kommer det ut en lapp med en strekkode som du gir til kassereren. Vanskelig? Nei.

I sommerferien var det bilde av varene på lappene også. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men da jeg jobbet i julen, var bildene borte. Det ble lagt merke til av én kunde:
Kunde #2: Nå må dere jammen få på bilde på lappene igjen! Dårlig kaller jeg det!

Kundetype #3: Hei, 20 Marlboro Light.
Jeg: Da må du gå i automaten der borte.
Kunde #3 går bort og ser dumt på den mens den trykker litt før den sier: Eeh, skal det være masse striper på skjermen?
Jeg: Da virker den ikke, så bruk den neste du.
Det kan være at det bare er jeg som er superintelligent, men når noe man vet skal gi en sigaretter er grønnstripete, så er det en liten sjanse for at noe galt med den.
Så jeg limte på en lapp hvor det stod "Virker ikke!" på den.

Kundetype #4: Hei, 20 Marlboro Light!
Jeg: Ja, da må du bruke automaten der borte.
Kunde #4: Eeh, det står at den ikke virker.
Jeg: Ja, da må du bruke den ved siden av... (Det er i alle fall fem – 5 – automater på rad og rekke ved kassene.)

Jeg har lyst til å gråte. Og når skal mennesker lære seg at det Marlboro Light ikke finnes mer, den heter Marlboro Gold.

Kundetype #5, ungt menneske: Hei, 20 Marlboro Light.
Jeg: Da må du gå i automaten der borte.
Han får det til og kommer med lappen.
Jeg: Har du legitimasjon?
Han: Eeh, ja. Jeg er over 18 da.
De er alltid over 18.
Indre-Jeg: Sorry, men når du er under 25 skal du vise leg uoppfordret, og særlig når du ikke vet hva røyken du skal kjøpe heter.

En annen ting med vensafen er at man må ha betalt varen før man får den ut av den andre automaten. At en vare en pepet inn betyr ikke at den er betalt. Noe også mange har problemer med.
Eksempel: To stykker handler, så mens jeg piper inn varer pakker den ene i poser og den andre går for å hente sigarettene.
Kundetype #6: Vensafen vil ikke gi meg sigarettene mine!
Jeg: Det er fordi den ikke er betalt.
Kundetype #6: Men du har jo pepet den inn!
Jeg: Ja, og så?
Kundetype #6: Men da skal det jo gå!
Jeg: Den må være betalt før du får den ut, den er ikke betalt når den bare er pepet inn...

Noen ganger tror jeg at jeg jobber i en barnehage.

13 kommentarer:

  1. Sikker på at du ikke rett og slett leker butikk i barnehagen?

    Det er kanskje en fattig trøst, men jeg får meg ihvertfall en skikkelig god latter hver gang jeg leser på bloggen deres.

    Fortsett med de gode historiene, om ikke annet er det kanskje god terapi?!

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. SÅ GLAD VI IKKE HADDE SÅNN SIGGAUTOMAT. Men jeg har klart å glemme igjen røyken min HVER GANG jeg har brukt sånn maskin. Så jeg skal ikke le av taperne. - J

    SvarSlett
  3. I feel ya!


    Btw, så har det blitt forbud mot å la tobakk i butikker synes, fra og med første januar i år, det er derfor det ikke lengre er bilder på vensafe-lappene. :)

    SvarSlett
  4. Bildene på "automaten" er borte pga en regelendring rundt synligheten av produkter som inneholder nikkotin... så vet du det :)

    SvarSlett
  5. Og det kan være greit å ha sitt på det rene når du klager på at kundene dine ikke vet hva sigarettene heter. Det heter Marlboro, ikke Malboro.

    SvarSlett
  6. Fant nettopp bloggen deres, og jeg elsker den!!! :) Skulle ønske dere turde å si ifra til kunder som var frekke mot dere, det ville de hatt godt av, og da ville de ikke turd å være så ekle. Men siden dere ikke gjør det, så er det mange som tillater seg å være sånn som de er nettopp fordi dere finner dere i alt mulig tull fra dem.

    Jeg tror ihvertfall at det er sånn det er;)

    Har selv jobbet i butikk og opplevd mange sure kunder, men sluttet fordi jeg ble mobbet av kollegaene mine. Dèt var ikke noe hyggelig:( Men,men.

    Selv om jeg ikke er den perfekte kunde, så prøver jeg å være hyggelig mot dem som sitter i kassa. Sier hei, legger flasker/juicekartonger ned slik at flaskene ikke faller og bruser over, eller går i bakken:)

    Avogtil så skulle jeg ønske at de som jobber i butikken kunne gjøre noe med køene som oppstår. Jeg vet jo at dere ikke kan fjerne dem, men tenkte mere på at når jeg står i kø, så står kanskje personen bak meg så nære at jeg kjenner den ekle pustingen i nakken. Og jeg tør ikke alltid å si ifra at vedkommende bør gå et par skritt vekk. Ekkelt!

    Kan ikke dere, hvis det går an da, få folk til å skape litt avstand seg imellom? Du kommer jo ikke fortere hjem bare fordi om du er klistret inntil personen foran deg! Æsj!!!!

    Jeg kommer ihvertfall til å følge med her fremover. :)

    SvarSlett
  7. Fantastisk blogg!!! Jobber selv i butikk og opplever dette på hver eneste vakt!

    SvarSlett
  8. Kjell: Haha, jeg tar den på min kappe!
    Maria: Jeg har tenkt på det, men jeg føler at 1) de krangler for så lite (typ én pose = én krone) og at jeg 2) ikke har nok autoritet – jeg er tross alt neders på rangstigen.

    Takk for informasjon om grunnen til at bildene forsvinner. Jeg skal si det om noen spør igjen. (:

    SvarSlett
  9. Ingrid: du kan ikke ha lest kommentarer fra tidligere innlegg. Ang. Marlboro LIGHT:
    http://vilduhapose.blogspot.com/2009/08/en-pakke-malboro-light.html?showComment=1260951305382#c3023134881738242537

    SvarSlett
  10. CashGard har prestert i å gi meg feil veksel flere ganger, for å ikke snakke om alle de gangene den ikke vil godta mynter! Etterhvert har jeg begynt å unngå butikker jeg vet har litt humørsyke CashGard når jeg ikke skal handle med kort.

    Og når det gjelder Marlboro Light/Gold da... For en tåpelig ting å klage på. Har man kjøpt Marlboro Light i flere år, så kommer ikke det nye navnet så naturlig. Og du vet jo tydeligvis hva som menes med light, så jeg ser ikke problemet.

    Jeg jobber selv i butikk (ikke dagligvare) og har alltid gått inn for å være så hyggelig kunde som mulig. Jeg liker bloggen og setter pris på de morsomme historiene, men her synes jeg du var litt urimelig...

    SvarSlett
  11. Haha, jeg prøver å fortelle mamma OFTE at malbro gold ikke heter malbro light... Men jeg syntes det var bra når hun i kassa her nede ikke skjønnte hva mamma mente når hun faktisk sa malbro gold! Den tok kaka!! Hehe..

    SvarSlett