Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

mandag 15. mars 2010

Det å legge strekkodene riktig vei

I innlegget til Nina her om dagen ville hun at kunder skal legge strekkodene riktig vei. Og det er det mange som ikke helt skjønner greia med. "Jeg vet jo hvor strekkodene er!" sier ansatte. Jeg tipper Nina også vet hvor strekkodene siter på de fleste varer (kanskje unntatt på Ha-På), så poenget er vel heller at det blir mindre å løfte.

I mange andre land, man skal ikke lenger enn til Sverige, så legger de en og en vare på med strekkodene riktig vei. Fordi det blir mindre å løfte for den som sitter i kassen. Tenk å vri og vende på varer hele dagen. Det blir mye etter en stund. Jeg vet ikke hvor mye jeg løfter, men Anna Sam løfter 800 kilo per arbeidsdag.

Så tenk på det, alle som vet hvor strekkodene er. 800 kilo kan man spare på å få strekkodene lagt riktig vei. 800 kilo er like mye som en hest. En hest veier ganske mye.

Ellers kan jeg hilse fra Johanne som har hatt en fin drøm:
I dag hadde jeg mareritt om jobben. Jeg satt i kassa, også kom det en familie og skulle kjøpe doruller. Mange doruller. Og alle dorullene måtte slås inn separat, og alle arkene på alle dorullene, og alle dorullkjernene, også ble det lengre og lengre kø og sintere og sintere kunder og ingen kunne komme og ta den andre kassa. Og så våknet jeg.

23 kommentarer:

  1. På grunn av denne bloggen har jeg begynt å sette alle varene rett vei og og hintet til de ansatta på min lokale prix at denne bloggen bør de sjekke ut.

    SvarSlett
  2. Eg er ein superkunde! Og har blitt endå suprare etter at eg har byrja å lese denne bloggen, slik som dama over her :)

    SvarSlett
  3. Helt greit for meg om dere foretrekker det slik, men om dere skriver at kunder blir drømmekunder om de gjør dette, så er dette en feil, jeg blir irritert. Varene skal på båndet enkelt, forsiktig og effektivt, resten gjør jeg sjæl - det er jo tross alt jeg som får betalt for dette ;)

    SvarSlett
  4. Anonym: Det er jo de som gjør det ekstra fint og er ekstra snille som blir drømmekunder. Så enkelt er det. Ellers er du bare en skk. (:

    SvarSlett
  5. Har ingenting å si hvilken vei kunden legger varen! Jeg kunne ikke brydd meg mindre! Uansett om det betyr om jeg må løfte litt på varen. Det er vel det som er greia med å være ansatt i kassa. (det eneste som er litt kjipt, er hvis det kommer gigantiske/rare varer som tørkestativ, tver og andre store gjenstander, da vil jeg veldig gjerne ha strekkoden riktig vei.) Jobber på supermarked, altså en ganske svær butikk, så vi selger mange store non-food varer i tillegg.)

    SvarSlett
  6. La strekkodene riktig vei, kassadamemannen endte med å snu dem to ganger: En for å se strekkoden med øynene, og en for å scanne den etterpå. Mer jobb for meg, og mer jobb for ham...

    SvarSlett
  7. nei nå for du gi deg asså ;) det er faktisk myyye mer effektivt hvis varer som pizza blir lagt med strekkoden rett vei! Og det er også liten jobb for kundene..

    SvarSlett
  8. Jeg er for en slags mellomting, jeg. Det hadde vært fint å få store og/eller tunge ting med strekkoden riktig vei (f.eks. 4pk Cola, gedigne pakker med doruller, vindusspylervæske... Småtingene klarer jeg fint å snu selv. :)

    I dag hadde jeg forresten en kunde som var veldig nøye med å legge alle de tunge tingene på båndet først, etterfulgt av "mellomtunge" ting, og til slutt kom druer og salat. Jeg tenkte på denne bloggen og sa til kunden at det var fint at hun la på de tunge tingene først. Viktig med gode tilbakemeldinger! ;) Men det var flott, altså. Scanningen gikk som en lek når jeg slapp å sortere varene etterpå! Hurra! :D

    SvarSlett
  9. Forresten har jeg hatt en drøm i samme sjanger som Johanne:

    Vi har Post i Butikk der jeg jobber, og jeg er stadig å finne bak disken der. Uansett; i drømmen skulle jeg plutselig være vikar i et "årntli'" postkontor, og det var ingen andre på jobb der, jeg var helt alene. Det ramla inn enormt med kunder, og alle skulle ha frimerker til enorme mengder brev. En skulle jo tro at det var en enkel sak å selge frimerker, men det viste seg at på det postkontoret hadde de bare frimerker i helt ubrukelige valører, så jeg satt og leita fram og rev febrilsk i ark med frimerker. Stress!

    SvarSlett
  10. Greit nok at kundene legger varene med ean-koden rett vei men da må de være kjappere enn den som sitter i kassa. Jeg er ( uten å skryte) ganske kjapp i kassa og vet hvor ean-kodene er på så og si alle varene og er i tillegg en jævel på plu-koder, da er det rett og slett bare irriterende å sitte og vente på at kundene skal snu og vri og vende på alle varene slik at det skal bli enklere for meg. Nei, sleng bare varene på båndet and let me do the rest. Sørg bare for å stå klar med visakortet når jeg er ferdig.

    SvarSlett
  11. Interresant diskusjon. Men er det ikke lurt å se an situasjonen når en som kunde står og prøver å være "drømmekunde"? Hvis personen bak kassa er kjapp med å bippe varene så er det som Marius sier bare å kjøre på med varer, men hvis en rekker det så kan en snu varene for å hjelpe til.

    Jeg prøver å være en drømmekunde, blitt litt sport i det faktisk ;)
    Og hva er forresten greia med butikkansatte som kaster frukt og grønt på transportbåndet? De skal jo behandles som egg! Jeg vil vell ikke ha støtskadde epler som blir brune med en gang jeg kommer innenfor døra hjemme, vil jeg vell? Bare en liten avledning :)

    SvarSlett
  12. Enig Mari.. men blir stadig irritert over de som klager på skviste varer.. er ikke alltid like enkelt når de tunge tingene alltid legges på båndet til slutt.

    SvarSlett
  13. Jeg synes det er VELDIG greit at folk legger varene med EAN-koden mot seg. Jeg har fått tennisalbue av å løfte og vende på alle varene.

    Man sparer kroppen sin for ganske mange løft om man gjør det. Det er faktisk ikke så kult å ikke en gang kunne løfte kaffekoppen sin pga 800 kg om dagen. Jeg liker jobben min, og vil tilbake asap! Ja til fler kunder som Elisabeth Iskrem!

    SvarSlett
  14. sist gang jeg la varene med strekkoden riktig vei la tydeligvis ikke hun i kassen merke til det, og vendte på alle varene allikevel. så da var det jo ikke noe poeng i det hele tatt. sukk.

    SvarSlett
  15. Om man bruker så lang tid på å finne strekkodene selv at det gjør personen i kassa "arbeidsledig" mellom hver vare, er man neppe noen drømmekunde - hverken for den i kassa eller de andre kundene.

    Selv sørger jeg for å sette flest mulig strekkoder "riktig vei", men bruker ikke tid på å lete etter strekkodene. Jeg velger å tro at de ansatte vet bedre hvor strekkodene er enn det jeg gjør, så da blir det jo mer effektivt at de snur varen enn at jeg bruker tid på å lete. Jeg har også opplevd at personen i kassa ikke har forstått at jeg setter varene med strekkoden mot "bipperen", og har snudd på varene selv om de sto riktig vei. Da føler man jo at innsatsen er litt bortkasta, men det føles jo som en "god gjerning" uansett, så da får man være fornøyd.

    SvarSlett
  16. Anonym som klager over kunder som klager på skviste varer: Uansett om de tyngste varene kommer først eller sist er det ditt ansvar å se til at båndet blir slått av med en gang presset blir for stort. Kommer det skjøre varer først er det bare å legge de til sides for båndet.

    Trodde forresten jeg hadde en superkunde hin dagen, alle de 7-8 første varene kom med strekkoden mot kassen, men må ha vært tilfeldig, da resten av varene var så som så. Uansett herlig å bare føre de første varene rett igjennom. Mange kasserere er blitt såpass erfaren at de har en viss peiling på hvor strekkodene er. At enkelte, som det tydeligvis fremkommer av innleggene ovenfor, ikke er så godt kjent er synd, men ikke la det stoppe dere, superkunder :)

    SvarSlett
  17. Selvom det kanskje er min jobb så er det likevel irriterende når folk setter på en haug med yoghourt og deretter lesser på med all brusen. Jeg tenker hvertfall litt praktisk når jeg handler slik at det blir lettere for den som sitter i kassen. Det er jo også kassererens ansvar å finne strekkoden, men her kan kunden være behjelpelig. Derfor kan de like gjerne være behjelpelig med hvordan de legger varene, hvis det er mulig selvfølgelig ;)

    SvarSlett
  18. Sinnsykt fantastisk blogg! Kjenner meg såå igjen!

    SvarSlett
  19. For dei av dykk som beherskar dansk vil eg anbefale nettstaden haderkunder.dk

    Mykje det same som her på bloggen, men på dansk, noko som sjølvsagt gjer det heile ganske fargerikt.

    SvarSlett
  20. JEg prøver å være "drømmekunde" - både legger jeg varene med strekkoden mot meg (så snat det er praktisk mulig) og jeg legger de tunga tinga først, og prøver å være generelt hyggelig mot de i kassa, ha kort eller penger klare og i det heletatt.
    Men så legger jeg jo merke til at selv ikke de andre som jobber i butikken jeg pleier å handle i gjør noe av dette når de selv handler der.
    Og uansett hvordan jeg sorterer varene og legger dem på båndet, så begynner de i kassa å snu på dem, lete etter strekkoden, stokke på rekkefølgen osv.
    Så det virker litt fåfengt å pøve å være flink.

    SvarSlett
  21. Syns det blir feil å tenke drømmekunde = en som legger varene riktig. Det er faktisk jobben til dem i kassen å scanne varer og vite hvor kodene er, ikke kunden. For meg ville det tatt lengre tid å lete opp de kodene enn det ville være å bare legge dem på båndet og sørge for at det jeg legger på ikke velter osv. Å løfte tungt er hverdagen for mange, jobber man i et serviceyrke må man (desverre) gjøre det med et smil i tillegg. Og ja, jeg har jobbet i flere...

    SvarSlett
  22. Jeg oppdaget denne bloggen nå. Jobber i butikk på det åttende året. Og jeg må virkelig ta meg sammen når folk spør meg; "Jobber du her?" Hvordan er det mulig å være så DUM!
    Når det gjelder hvordan man legger varene på båndet så foretrekker jeg at kundene ikke legger strkkoden opp. De bruker mye lenger tid på det enn jeg bruker på å slå inn varene. Og i tillegg bruker jeg lenger tid når varene ligger slik siden jeg er vant til at de ligger tilfeldig på båndet.
    Takk for at du har laget denne bloggen...Fantastisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har fått de spørsmålet en god del ganger selv. Jeg jobber på Kiwi og uniformen jeg bruker, som alle vet, er grønn og om man bruker jakken i tillegg, skriker den KIWI med STOR skrift.

      Noen kunder er virkelig blinde på hva som står på uniformen til folk. Jeg er sikker på at selvom vi hadde gått med en skjorte som sier "Jeg jobber her" så hadde de fortsatt spurt.

      Slett