Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

lørdag 27. mars 2010

Gjesteopptreden: Kundevitser #2

Har du en god butikkhistorie? Har du noe du vil dele med verden? Vi tar gjerne imot gjesteopptredner! Du kan enten nå oss på Twitter @vilduhapose, legge igjen en kommentar under eller sende en mail til ingrid@prosopopeia.org.

Dagens historien kommer fra (en annen) Anders. Han slår vitser (som du kommer til å lese) – kanskje han er i slekt med Bunnprismannen.

Etter snart et halvt år som kasserer har jeg bitt meg merke i et sosialt aspekt, som i stor grad er noe som lyser opp dagen til en stakkars fyr som meg... en som i mange tilfeller bare blir sett på som en maskin for sure småbarnsforeldre (mange vil ha det til at gamle damer er verst, men disse er da bare koselige?). Jeg snakker om humor.

Hos alle mine favorittkunder er humor en viktig del av handelen. Enkelte vitser og bemerkninger fra kundene, samt reaksjonene deres på mine egne vitser og bemerkninger, kan få meg til å smile resten av vakten, noe som igjen fører til at de neste kundene mine blir glade de også. Det eneste som kan ødelegge noe slikt er faktisk at folk kommer og kjefter på meg med ting jeg ikke har noe med, eventuelt klikker helt for en mikroskopisk feil av meg og skal "saksøke meg, ikke jobben, men meg", noe denne bloggen er full av eksempler på. Det høres kanskje rart ut, men om jeg er i en god stim er dette alt som skal til for at jeg blir skutt ned igjen.

Uansett, i dette innlegget har jeg lyst å ta opp humor, både fra kassererens og fra kundens side. Som kasserer opplever man nemlig mange vitser fra kundene. Det er veldig godt ansett sosialt å kunne ha en hyggelig samtale med en kasserer, og derfor er dette noe de fleste kundene mine forsøker å oppnå, og da ofte i form av små vitser, relatert til det som foregår under handelen... Likevel er det utrolig mange vitser som går igjen. Og igjen. Og igjen. Enkelte vitser hører jeg kanskje 5-6 ganger per vakt, og selvom jeg alltid smiler og ler så glir det mer og mer over i en høflig latter. Noen eksempler:

Jeg: Vil du ha pose?
Kunden: Ja, jeg har ikke armer nok til alt dette.

Jeg: Vil du ha kvitteringen?
Kunden: Nei, jeg får jo ingenting igjen på skatten!

Jeg: Vil du ha kvitteringen?
Kunden: Ja, jeg må jo se hvor pengene går hen!

I mange tilfeller er jeg såpass forberedt på disse svarene, noe som igjen gjør at jeg kommer med motsvar. Eksempelvis når noen har sagt "Jeg har ikke armer nok til alt dette" har jeg en tendens til å svare "Har du ikke lommer da?". Men i den senere tid har jeg skjønt at det faktisk finnes folk som ikke skjønner hvorfor vi spør om pose, så derfor pleier jeg heller å opplyse om at det er derfor vi spør, litt avhengig av hvor lyst jeg har til å ha det moro med kunden eller irettesette han/hun litt. I tillegg har jeg i ettertid tenkt på om jeg faktisk er så morsom som jeg tror når jeg spøker tilbake med de samme, forberedte spøkene. For hva om kunden, i likhet med meg, har hørt de før? Andre eksempler på vitser jeg kan dra, og som jeg høster høflig latter for:

*Kunde mister penger ned på gulvet*
Jeg: Tror du har for mye penger, jeg.

*Kunde lurer på om hun kan ta ut penger*
Kunde: Har du mye penger du?
Jeg: Jeg har veldig lite penger, men det ligger en del i kassen her.

*Kunde kjøper 4 sekspakninger på en torsdag*
Jeg: Dette ser ut som en kjekk torsdagskveld.

Men som sagt, så har jeg blitt litt betenkt på hvor morsom jeg faktisk er når jeg drar disse små-spøkene. Derfor har jeg skrevet ned tankene mine rundt akkurat dette, og sendt de inn i håp om å få noen svar fra
kommentarfeltet... Hva er å foretrekke av en effektiv og stille kasserer og en som kommer med bløte vitser?

PS: Selv om jeg bare ler høflig av vitser jeg har hørt hundrevis av ganger før så er det virkelig å foretrekke i forhold til folk som er sur, eller som ikke sier noe som helst. Folk som ikke svarer når jeg sier "Heisann" er noe av det som kan drepe smilet mitt.

25 kommentarer:

  1. Jeg stemmer JA til kasserere som slår en spøk til kundene sine. God eller dårlig - det spiller ingen trille! Skjemt er moro uansett.

    SvarSlett
  2. Jeg synes høflig, oppmerksom og sjarmerende slår morsom. Men bare så vidt.

    SvarSlett
  3. Ja, det minste kunden kan gjøre er å hilse tilbake, altså.

    Men noe som virkelig irriterer meg er at kunden aldri klarer å lese lappen på bankterminalen som sier: "Chipen FRA deg". JA, det er ofte andre veien, men jeg lyver ikke når jeg sier kortet skal andre veien.

    SvarSlett
  4. Haha ja også når det står prøv igjen på kortmaskinen og kunden bare ser spørrende på deg helt til du sier "prøv igjen!"

    SvarSlett
  5. Jeg syntes det alltid er veldig hyggelig å reise i butikken når det er få mennesker der, for da er kassererene veldig hyggelige og snakker litt ekstra.
    Dagen min blir virkelig mye lysere hvis det sitter en hyggelig person bak kassa!

    Jeg blir kanskje i gjengjeld dritt irritert når det sitter noen bak kassa som oppfører seg som du er luft, og syntes du er en pest og en plage uten at du har gjort noe. kanskje du til og med har sagt hei, uten at de enser det. DA blir jeg irritert!

    SvarSlett
  6. Ja til spøk!!!

    Nei til å kommentere det jeg kjøper... Jeg føler som regel litt skam over å bare kjøpe cola, potetgull, rømme og dipp, og da hjelper det ikke hvis de som jobber i butikken kommenterer det... :(

    SvarSlett
  7. Jeg har jobbet i kassa på nærbutikken, så med god erfaring fra begge sider må jeg si at jeg foretrekker dårlige vitser fra begge sider, fremfor sure tryner! Fortsett med vitsene! :D

    SvarSlett
  8. Jeg var på butikken her en dag og kjøpte en tjuepakning røyk og en tyggispakke, da han bak kassa da spurte på pur refleks om jeg skulle ha pose lo vi litt begge to og jeg svarte "det er bedre å spørre en gang for mye enn en gang for lite" og han så litt lurt på meg og sa etter en liten pause: "vil du pose". Det lyste opp den ellers litt kjipe ettermiddagen for en stakket stund selv om det egentlig ikke var særlig morsomt :)

    SvarSlett
  9. Når folk kjøper så mye øl, rusbrus, snacks og blandevann at det ÅPENBART ikke er til bare dem pleier jeg å si noe sånt som "jaja, dette ser ut som en helaften!". Selv om det ikke er spesielt morsomt starter det gjerne en samtale, istedetfor at jeg sitter og ikke sier noe mens jeg slår inn de ti sekspakningene...

    SvarSlett
  10. Jeg er kanskje ikke så morsom når jeg sitter i kassa, men jeg snakker alltid med kundene. Jeg kan ikke tenke meg noe mer ubehagelig enn å være helt stille for da er kundene gjerne like stille. Jeg hilser alltid, sier alltid totalbeløpet og hvor mange kroner kunden evt. får igjen og spør om pose og kvittering. Dette funker som regel bra og kundene setter pris på at de slipper å spørre selv.

    Selvfølgelig oppstår det alltid noen situasjoner der jeg spør "Hvor mange poser vil du ha?" og kunden svarer "Nok poser da vel!" ... da frister det litt å si "Det kommer an på hvor god du er til å pakke, det." eller tilsvarende.

    SvarSlett
  11. min verste frykt er at noen i kassereren skal kommentere det jeg kjøper. så helst aldri gjør det!
    men jeg prøver alltid å si hei, da.

    SvarSlett
  12. Jeg kommenterer egentlig aldri hva folk kjøper, men når det kom en dame og kjøpte ALL kattematen vi hadde på tilbud så syns jeg ikke det er noe gale i å kommentere det ;)

    SvarSlett
  13. Veldig hyggelig når kassereren småprater med kundene. Det tror jeg mange av oss egentlig setter pris på. Spesielt de gamle eller ensomme. For alt mann veit kan du være den eneste personen kunden har snakket med den dagen... dessuten må vi ikke glemme at det er kunden som betaler lønna vår , så det er egentlig det minste de kan forvente. At vi behandler de pent. Når det gjelder å kommentere kundens varer , vet jeg selv som tidligere Mega ansatt hvor fristenede det er å si noe . Husker en gang jeg fikk fanden i meg og observerte en ung gutt som virket veldig usikker rundt ved kassa. Han kikka seg veldig frem og tilbake og ville helst ha handelen fort unnagjort. Plutselig spretter han fram og legger en pakke med kondomer på disken. Jeg scanner varen , ser lurt på han og ønsker han god helg.... han ble sprutrød og jeg hadde en liten episode å fortelle de andre kollegaene mine som vi lo godt av ... hihi

    SvarSlett
  14. Apropos kommentarer. En nabo(19år) jobber på dagligvarebutikken. Det er litt stille i denne butikken på kveldstid, så vi var alene ved båndet. Jeg lurte litt på om jeg skulle slenge ved noen kondomer for å få henne til å rødme, men holdt meg for godt. Kanskje hun ville blitt kjempeflau. Ha ha. (Egentlig lurer jeg vel meg selv, jeg hadde nok blitt mest flau.)

    SvarSlett
  15. Koselig med (bløte eller ikke bløte) vitser fra folk i kassa. Hyggelig å bli sett.

    SvarSlett
  16. Syns det var litt frekt å kommentere kondomene i og med at han allerede syntes det var skikkelig pinlig, men jaja, det ble vel en historie for dere begge to.
    Jeg sitter i kassa selv, og ja, det VERSTE er de stille kundene som ikke svarer, eller har musikk på øret og et surt tryne. Da er det nesten bedre å bli kjeftet på, for da har man iallefall muligheten for en historie ut av det.

    SvarSlett
  17. Nei til å kommentere det jeg kjøper!!
    Ansatte som jobber i kassa må være effektiv, høflig, saklig og nøye. Jeg tror ikke at de er betalte for å være morsomt, men det er greit med småprat hvis det ikke er kø i kassen. Det irreterer meg veldig hvis jeg må vente fordi kunden foram meg snakker med kassadame lenger enn nødvendig. Så vær saklig!!
    Kviterringen er kundenes rette å ha. Derfor er det unødvendig å spørre om hun/han vil da den. Gir bestandig kviterringen til kundene uten å spørre. På Rimi har jeg betalt to ganger for værer som jeg ikke har kjøpt. Derfor vil jeg bestandig ha kviterring for å sjekke den før jeg går uten av butikken. Jeg er en høflig, blid person som hilser og smiler til alle rundt meg, men jeg blir rasende hvis jeg føler at noen prøver å lure meg i kassen.
    Jeg har selvfølgelig klaget og fått pengene mine tilbake fra Rimi, men jenta i kassa som gjørde denne feilen har ikke en gang bet om unnskyld. Hun ga meg rett og slett penger uten å si et eneste ord. Da tenkte jeg at hun virkelig trodde at hun kunne lure meg! Hvordan kan hun registrere varer som ikke var der når jeg handlet???

    SvarSlett
  18. Lol til deg! Jobber selv i butikk. Prøver du å prakke på folk kvittering, blir de sure. Kanskje ikke du, men absolut de fleste. Desuten er det lettere å avslutte en den effektive samtalen på en grei måte hvis man spør om kvittering.

    Hun som ikke har gitt deg kvittering, løper antagelig inn til sjefen for å se på dagsomsetningen. Deretter jubler de og ler rått av alle kundene de har svindlet. Eller..?

    Som jeg pleier å si til mine kunder som anklager meg for svindelforsøk, «jeg får nok ikke noe ekstra i timen for å slå inn en ekstra vare...» (Enig i at du hadde fortjent en beklagelse, da). Det er ingen grunner til å scanne inn for mange varer. Det er ikke slik at med en gang en vare er scannet og kjøpt av noen annen, kan den ansatte ta den, så jeg klarer ikke se noe grunn til at man skal svindle. Tipper at det ikke var med vilje. Man går inn i en transe.

    Eksempler på hvorfor du betaler for andre varer:

    * Det ligger en vare på båndet som ikke er din.

    * Kunden foran hadde ikke penger, så han gikk.

    Uansett, nok av grunner til at det kan skje.

    Handler du hos meg, skal jeg svindle deg hardt, og gi deg buksevann...

    SvarSlett
  19. Et eksempel på hvorfor en ikke skal kommentere hva kundene kjøper:'

    En kollega av meg satt i kassen en lørdags ettermiddag, og et ungt par var innom for å kjøpe taco-ingredienser, brus, godteri og alt som hører til. I det hun tror hun har slått inn alt sier hun: "Jasså, så dere skal kose dere i kveld?". Akkurat da kommer en pakke kondomer glidende ned båndet. En smule pinlig, ja :P

    SvarSlett
  20. jeg synes litt morsomheter er bare bra, men man må se an personene først.

    jeg har jobbet i kasse i 4 år på rimi å syntes det var greit med litt humor innimellom. men en må ikke overdrive.

    En kar i kassen på rema 1000 som spøker ved hver handel, og med hver kunde i køen. Jeg synes det er ubehagelig når spøkene er så tørre og så ofte, så jeg unngår å gå til han. men første gangen han slo den vitsen jeg har hørt flere ganger, da var det morsomt.

    carina

    SvarSlett
  21. Min erfaring er at om du spøker med gutter på rundt 20 som kjøper øl så faller dette ALLTID i god jord. Jeg har høstet ekstremt mye spontanlatter i å si til kunden at "nå må du ikke drikke alt på en gang. Da blir du svimmel".

    SvarSlett
  22. Som M (Mads Eriksen) så fornøyelig sa det: "Ja har skal det tørkes Rav, ser jeg!!"... Klassiker.

    SvarSlett
  23. Skulle vel stå "Ræv" der, for å gi mening, men likevel.

    SvarSlett
  24. min morsomste vits, som egentlig kom heeelt ut av det blå, var når en stakkars mann som forgjeves prøvde å gjemme kondomene sine og skulle til å gå, i det han snur seg til min kommentar: Ha en god helg da!! :)

    Dæven jeg måtte holde igjen for å ikke le høylytt når jeg fant ut hva jeg selv hadde sagt

    SvarSlett
  25. Ikke kommenter hva jeg kjøper! Kanskje ikke så ille, men når hele lokalbutikken hører "Nei, sjokolade nå igjen?" eller "Skal du ha brus på en onsdag, da?" er det ikke veldig gøy.

    Jeg var på Spar for noen uker siden - det er en liten bygd så kunde og kasserer småprater alltid litt. Denne gangen var det en ansatt på rundt 40 som satt i kassen. Jeg kjøpte tre ting, og han kommenterte dem. "Skinke" sier han, "og squash.." - men så sperrer han øynene opp i et millisekund, ser raskt rett ned fremfor seg og blir dødsens stille. Han hadde oppdaget at den tredje varen min var en pakke tamponger.

    Gjett om han ble flau... og siden er det ytterst sjelden han har kommentert hva jeg har kjøpt :P

    SvarSlett