Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

onsdag 10. mars 2010

Gjesteopptreden: Historier fra en bokhandel

Har du en god butikkhistorie? Har du noe du vil dele med verden? Vi tar gjerne imot gjesteopptredner! Du kan enten nå oss på Twitter @vilduhapose, legge igjen en kommentar under eller sende en mail til ingrid@prosopopeia.org.

Denne historien kommer fra Åshild. Hun har aldri jobbet i en matbutikk, men kjenner seg likevel ofte igjen i situasjonene. Hun har nemlig de siste seks årene hatt sommerjobb i en bokhandel i en koselig sørlandsby.

Kunde: Har dere "DaVinci-koden" i pocket?
Jeg: Beklager, men den har ikke kommet ut i pocket enda.
Kunde: HAR dere ikke den boken?
Jeg: Nei, de har ikke gitt den ut enda i billigutgave.
Kunde: Jo, det HAR DE!
Jeg: Nei, beklager, den finnes ikke.
Kunde: Jo, jeg har sett det i OSLO!
Jeg: Det kan du ikke ha gjort, for den eksisterer ikke i norsk pocket. Den finnes kun på engelsk.
Kunde: Dette går ikke an! Dere er jo en BOKHANDEL! Dere MÅ HA DEN BOKEN!
Damen snur på hælen og forlater butikken...

Dette er også en klassiker:
Kunde: Har dere (navnet på en nesten ukjent og lite solgt bok, laget for spesielt interesserte)?
Jeg: Beklager, vi har den ikke inne akkurat nå. Men jeg kan bestille den for deg?
Kunde: HAR dere ikke den?
Jeg: Nei, men som sagt, jeg kan bestille.
Kunde: Er ikke dere BOKbyen da?!?! Og så har dere INGEN bøker!

Eller:
Jeg: Det blir 349 kr da.
Kunde: Ojojoj, så mye?!
Jeg: Ja...
Kunde: Bøker er dyrt!
...
Kunde: Jeg har da sett den MYE billigere i OSLO
Jeg: Den kom ut i år, så prisen er nok lik overalt.
Kunde (sukk, stønn): Jaja, jeg MÅ jo ha den, så....
Jeg: Vil du ha med kvitteringen?
Kunde: Nei, den får jeg jo ingenting igjen på likevel!
Kunden ler høyt av sin egen "nyoppfunne" vits.

Og historiene kunne vært enda mange flere...

6 kommentarer:

  1. Er det en kommentar jeg HATER, så er det "Nei, den får jeg jo ingenting igjen på allikevel, HAHAHAHAHAHA!"

    Gud, hvor jeg ønsker dere skal brenne, middelaldrende morsomperer.

    SvarSlett
  2. Åh, det er alltid slike klassikere som går igjen i forskjellige kundebehandlende yrker. Selv jobber jeg på et sentralbord, og er rimelig lei av standardfrasen til annenhver kunde.

    Kunde: Er (navn på ansatt) til stedet?
    Sentralbordet: Han er på jobb, men sitter for øyeblikket i telefonen.
    Kunde: Åjasså, får han plass inni der, altså? HAHAHAHAHAHAHAH

    åkjærevene

    SvarSlett
  3. Min erfaring fra elektronikkbransjen er at når det er kølapper med i bildet, syns alle det er utrolig morsomt å rope "bingo" når det er deres tur.

    sukk.

    SvarSlett
  4. Morsomt å lese, og selv om det kanskje ikke er like festlig å oppleve så kan du trøste deg med at vi får oss en god latter vi som leser :)

    SvarSlett
  5. Hahahahhahah!

    Selv jobber jeg på et taxisentralbord, og får titt og ofte høre denne:

    Kunde: Er bilen min her snart?
    Jeg: Jada, den er på vei!
    Kunde: Ja, jeg håper den ikke er høygravid, da!

    ..................ugh.

    SvarSlett
  6. Eller som postbud:
    Kunden: Er det Postmann Pat?
    Meg: *sukk*
    Kunden: Reklamen vil vi ikke ha, den kan du sende i retur.
    Meg: *sukk*

    SvarSlett