Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

fredag 26. mars 2010

Gjesteopptreden: Kundevitser #1

Har du en god butikkhistorie? Har du noe du vil dele med verden? Vi tar gjerne imot gjesteopptredner! Du kan enten nå oss på Twitter @vilduhapose, legge igjen en kommentar under eller sende en mail til ingrid@prosopopeia.org.

Denne historien kommer fra Anders. Han jobbet tre år på Spar mens han gikk på videregående.

Kundevitser er noe jeg hører hver dag, hvor kunden der og da tror den er den første til å fortelle:

1: Kunden finner ikke en vare og spør deretter om hjelp. Jeg viser kunden hvor denne varen ligger, som nesten alltid viser seg å være rett foran trynet på kunden.
Kundevitser i dette scenarioet:
"Ååh, se der! Nesa var i veien, gitt!"
"Jaja, øya er det første man blir blind på!"

2: I butikken hvor jeg jobber bruker vi cashguard, og når kunden betaler med cash vil nok vekslepengene komme skranglende ut av cashguarden.
Kundevits i dette scenarioet:
"Neimen, se her ja, jeg vant!"

3: Du spør om kunden vil ha kvittering.
Kundevits i dette scenarioet:
"Nei, får det ikke igjen på skatten likevel, hehe."

Kundevennlig som man å være, må man dessverre humre med hver gang. Det skulle stått vitsebøker i hylla ved siden av VG og Dagbladet.

Av det jeg irriterer meg mest over er kunder som tror de kan droppe køen fordi de var og handlet der for et halvt minutt siden, og at de kommer foran køen fordi de glemte én ting – get back in line bitch!

Hadde det vært opp til meg burde alle sure kunder blitt skutt. Det er svært vanskelig å lese takene dine om at du ikke trenger pose, ettersom du ikke svarte da jeg spurte, så slutt å kjeft på meg! Den koster 80 øre din, jævla gnier!

Kunden har aldri rett.

12 kommentarer:

  1. Jeg tror dette med vitser som blir gamle for en av partene er et generelt fenomen, både i jobbsammenheng og ellers (fra mitt liv: Ja, jeg har blitt gjort oppmerksom på at "Sonja" høres akkurat ut som "Sånn, ja" før, men jeg smiler lydig hver gang dette går opp for andre, og de velger å gjøre et poeng utav det. "He he, sånn ja, Sonja!")

    Broren min er optiker og og han forsikrer meg om at det ikke finnes en morsom historie om ødelagte briller han ikke allerede har hørt. "Bare denne måneden har vi hatt tre stykker som har fått brillene sine spist opp av hunden sin" Jeg tror ikke det vil stoppe meg fra å fortelle med stor innlevelse om hvordan brillene mine ble ødelagt da jeg tulleslåss med en kollega, om det noensinne skulle skje.

    SvarSlett
  2. ahaha... tror jeg er skyldig der gitt... ;)

    SvarSlett
  3. Irriterer meg spesielt over den med at de "får jo ikke noe igjen på kvitteringen". Også er posevitsen om at "jeg kan jo ikke putte det i lommene", veeeeldig irriterende.

    SvarSlett
  4. Som trønder bosatt på østlandet har jeg gnagsår i ørene av trøndervitser... Og det verste er at "alle" tror de er de første som sier det!
    - Hvor er den jæ#¤%#¤la papegøya!

    SvarSlett
  5. Hvis ikke dere får svar når dere spør om kunden skal ha pose, så VENNLIGST spør igjen. Jeg vet jo at det er mange som har med seg egne poser, eller tilogmed handlebag som kassadamen/-mannen IKKE SER!!!!!!

    Så slutt å irriter deg, og spør høyt, KLART OG TYDELIG!!!!!!!!!

    SvarSlett
  6. annen sykt irriterende kundevits (gjerne fra menn over 50): "neimen, sitter du her og venter på meg!" omg "eh he jaa..."

    SvarSlett
  7. "Anonym sa...
    Hvis ikke dere får svar når dere spør om kunden skal ha pose, så VENNLIGST spør igjen. Jeg vet jo at det er mange som har med seg egne poser, eller tilogmed handlebag som kassadamen/-mannen IKKE SER!!!!!!

    Så slutt å irriter deg, og spør høyt, KLART OG TYDELIG!!!!!!!!!"

    Tuller du eller? jeg spør ALLTID høyt og tydelig! Og de gangene jeg ikke får svar er det fordi kunden enten snakkes i mobiltelefonen eller med en av sine medkunder. Har også opplevd at de nesten "later" som de ikke hører meg sånn at de skal slippe å betale for posen. Da spør de heller etter at de har betalt så må jeg gi gratis. Skikkelig irriterende! Samme gjelder kvittering, så blir de sur fordi de mener de sa ja til å få kvittering, mens de faktisk sa nei fordi de ikke hørte ordentlig etter når jeg spurte.

    SvarSlett
  8. hahaha, nå har jeg brukt massevis av tid på å se gjennom hele bloggen din, greide ikke å stoppe, alt er så morsomt :D

    SvarSlett
  9. Hahah, denne bloggen er fantastisk! Bra skrivemåte og artige kundehistorier. Fortsett sånn :)

    SvarSlett
  10. Til Stine:
    Du kan umulig være særlig smart som kopierer og limer inn tekst herfra og derfra.

    Siden du jobber i butikk selv, så forventer du vel ikke at du skal betale for posene selv, men få dem gratis?????? Det gjelder dere andre også som jobber i matbutikk. Kunder er DRITTLEI av sånne fittekjerringer som dere som sitter der og ikke gidder å være høflige eller hyggelige tilbake uansett hvor snille og hyggelige vi er mot dere.

    Så heretter erklærer jeg krig mot dere, og nekter å la meg "oppdras" av kjerringer som ikke greier å gjøre jobben sin allikevel. Det er tross alt jobben DIN/DERES å skanne varene, ikke min jobb.

    Idioter

    SvarSlett
  11. Det er det mest usaklige innlegget jeg har lest her hittil. Selvfølgelig forventer jeg ikke å slippe å betale for posene, hvorfor skulle jeg det når jeg selv tar betalt for dem? Kom med noen saklige argumenter, så kanskje du er mulig å forstå. Tror du at du gjør dagen din og min bedre ved å gjøre jobben min vanskeligere og ved å være sur og overlegen mot meg? Da tar du veldig feil!

    SvarSlett
  12. Jeg har i hvert fall to-tre ganger opplevd at den som sitter i kassa slår inn poser etter at jeg har sagt "nei takk", kanskje selv om jeg holder en sammenbrettet pose i samme hånd som jeg betaler med.

    Har noen tips til hvordan jeg kan unngå dette, bortsett fra ved å kutte ut takk og rope NEI!?

    SvarSlett