Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

torsdag 4. mars 2010

SKK – snill, kjedelig kunde

Dere etterlyste at vi skriver mer om snille kunder. For det er flest snille kunder i butikkene. Det er bare det at snille kunder for det meste er synonymt med kjedelige kunder. Og det er ganske kjedelig å skrive om – og lese om. Men dere vil jo ha snille kunder, så her kommer en historie om en snill kunde.

Stamkunde, middelaldrende dame, kommer alltid og handler masse mat om kvelden.
Jeg: Hei!
Snill kunde: Hei!
Hun legger varene i små hauger, men det er ikke så farlig, for hun har ikke kjøpt en kalkun på tre kilo.
Jeg: Har du medlemskort?
Snill kunde: Nei.
Jeg tenker i mitt stille sinn at det burde hun jo ha. Men så tenker jeg at det er jo bare én prosent og noen medlemstilbud, så jeg skjønner at folk ikke har det. Men likevel, alt lønner seg. Nok med tankene mine.
Jeg: Vil du ha poser?
Snill kunde: Ja, takk.
Jeg gir henne åtte poser og hun bruker alle.
Jeg: Hadet bra!
Snill kunde: Hadet bra!
Og sånn går dagene.

Dette er hvorfor vi for det meste skriver om dumme kunder.

13 kommentarer:

  1. Uff, du må vinkle det litt annerledes;) Er det ingen som stopper og prater med dere et par minutter?

    Hva med å ta initiativet og si noe overraskende, men positivt? Hvorfor må ALT være negativt, egentlig? Skjønner at dere ikke liker snille kunder, men hallo!, vi trenger jo dem også, eller så hadde vel ingen giddet å jobbe i butikk eller andre steder?

    Ikke vær så negativ, Ingrid;P :) Klem!

    SvarSlett
  2. Jeg tror nok ikke de mener at de ikke liker snille kunder og heller skulle hatt de frekke og irriterende når de sitter i kassen, men som Ingrid poengterer her; snille kunder gjør ikke noe ut av seg. Det er jo de "negative kundene" som finner på "sprell" og som gir gode, vittige historier.

    Jeg har mange hyggelige kunder innom i ferskvaren (hvor det er enklere å ha en lengre samtale enn det er i en kasse hvor det er flere folk bak deg som vil betale varene sine og gå), men hva er vitsen med å videreformidle samtalen vi hadde om årstidens kvalitet på krabbekjøttet? Eller kunden som ble glad for at vi hadde holdt av en pakke kjøttdeig til hun var ferdig på jobb?

    Vi liker alle hyggelige og sprudlende glade kunder, de gjør arbeidsdagen et par hakk bedre, men det er svært lite "underholdning" i det annet enn at man kan skrive "i dag hadde jeg en koselig kunde, hun smilte ekstra da jeg hjalp henne å finne potetmel i butikken" og så ferdig med det. Eller?

    SvarSlett
  3. Herlig med en snill kunde! Morsomt skrevet! Men jeg ser jo at dumme kunder er kjekkere å skrive om! :)

    SvarSlett
  4. Herregud jeg er en skk!!!!!!!!

    SvarSlett
  5. Sant, det er absolutt flest skk-er. Klart det blir færre morsomme historier, men arbeidsdagen flyter jo greiere. ;)

    Fantastisk blogg, forresten. Tommel opp!

    SvarSlett
  6. Glad jeg bare har snille og kjedelige kunder, jeg :D

    SvarSlett
  7. Maria: Jeg er ikke negativ, det er bare det at det er flest ssk'er og de finnes ikke morsomme og gir oss ingenting å skrive om. Bra for jobbingen, dumt for bloggen. (:

    SvarSlett
  8. Sv til Ingrid: Hei, jeg skjønner jo det:) Og mente ikke å være negativ mot deg, men tenkte bare at dere kanskje hadde noen andre typer kunder som likte å prate;)

    Klem! Jeg gleder meg til flere historier! :D

    SvarSlett
  9. Veldig få kunder som prater mye. Unntatt en fyr da, han er awesome. Men han skal få sitt eget innlegg. Bare vent. (:

    SvarSlett
  10. "Har du medlemskort"? det spørsmålet er faktisk årsaken til at jeg _aldri_ handler på noen av coop sine butikker, enten de nå heter prix eller mega eller hvafaen. Fordi: Ved å gi meg én lusen prosent rabatt (det er en tusenlapp dersom du handler for 100 tusen i året, altså ca 80 kroner måneden, og takk skal du faenmeg ha), gir du butikken detaljert innsyn i dine handlevaner og åpner deg for allverdens tilbud som fyller opp papirbeholderen med rekordfart.

    Nei, jeg er ikke medlem. Nei, jeg vil ikke bli det heller. Nei, jeg handler ikke hos butikker som spør meg om det heller.

    SvarSlett
  11. Til Anonym over meg her:

    Regner med at du er en av de som kverulerer noe voldsomt når du må oppgi personnummer for å kunne spille hos Norsk Tipping, alltid betaler kontant for at ingen skal kunne følge med på hva du driver med, og generelt er rimelig paranoid? Eller? Jeg har vært borti typen før, for å si det sånn, og jeg forundrer meg litt over alt det går an å lage et problem av.

    Men for all del, du kan handle akkurat hvor du vil for min del. Det er jo tross alt et fritt land. :)

    SvarSlett
  12. Anonym du er en av de rare kundene som alltid blir sur på meg når jeg spør noen om de har medlemskort! Jeg bare ler for jeg syns det er så tåpelig at de mener det er slitsomt å si nei. En av våre kundeundersøkelser viste faktisk at kundene våre setter pris på å bli spurt om medlemskort, og det er faktisk slik at 80% av de jeg spør har dette kortet.

    SvarSlett
  13. Én prosent? Medlemskortet gir jo 2%! Og 2% er veldig mye mer en 0%. Ble en gang skjelt ut etter noter av en kundemann da jeg spurte etter medlemskort. For et liv han måtte ha.

    SvarSlett