Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

fredag 19. februar 2010

Gjesteopptreden: Fra kassen på Gina Tricot

Har du en god butikkhistorie? Har du noe du vil dele med verden? Vi tar gjerne imot gjesteopptredner! Du kan enten nå oss på Twitter @vilduhapose, legge igjen en kommentar under eller sende en mail til ingrid@prosopopeia.org.

Det er vanskelige kunder overalt, ikke bare i matvareforretninger. Denne historien er fra Henriette Ringmo, som aldri har jobbet i en matbutikk, men Gina Tricot. (Til alle våre lesere i den eldre garde, det er en klesbutikk.)

2 juledag hvert år, er det salg. Da blir over halve butikken satt ned til 50%
Butikken blir delt opp, sånn at det er f.eks fronten av butikken som er salgsområde. Det henger store skilt utenfor butikken, og ooooveralt inne i butikken.
SALG
50%
RØD PRIS GJELDER
(Disse 3 linjene står under hverandre og med forskjellig størrelse på skrift, så man tydelig kan se budskapet (som vist)) vi bruker hundreogsytti år på å gå rundt og prise alle varene for at kunden skal slippe å måtte ta frem mobil kalkulatoren. Snille tenkte vi.

Kunde, en dame på 40+ kommer til kassa med allefall 20 plagg.
Kunden slenger alt på disken og står rett opp og ned.
Jeg begynner å ta av alle hengerene først, og gjør meg klar til å pipe inn varene.
Så ser jeg at det har kommet en ordinær vare blant klærne.
Jeg: Du vet kanskje at denne ikke er på salg?
Greit å spørre...
Kunde: HVA BEHAGER???
Jeg: Denne har nok blitt hengt feil, den er dessverre på ordinær pris.
Kunde: NEIVETDUHVA... Den hang på salget, da skal jeg ha den på salg.
Jeg: Det er nok dessverre ikke sånn det fungerer, dette er en ganske stor butikk, og klær blir hengt feil hele tiden, og vi har dessverre ikke tid til å –
Kunde: Det ER DERES jobb å henge de rett!!!
Jeg: Ja, jeg beklager, men det er uansett ikke salg på dette plagget.
Kunde: Javel, da skal jeg ikke ha den. Og er tydelig snurt.
Jeg fortsetter å pipe inn resten av varene (som var salgsvarer) og av-alarmerer. Når det er salg må vi også selv skrive inn 50% etter hvert plagg, det blir ikke gjort automatisk, så det tar litt ekstra tid.
Jeg: Det blir 399 kr.
Kunde: NEHEEEI!!!!!! det er det iallefall ikke, jeg regnet ut på mobilen min at det skulle bli 199,50 kr.
Jeg: Det kan nok ikke stemme, det er halv pris av ordinær pris.
Kunde: NEINEINEI! Håhåhå... Det er halv pris av HALV PRIS!
Jeg: Nei, det er halv pris av ordinær pris. (Igjen...)
Kunde: NEI DET STÅR JO PÅ ALLE SKILTENE AT DET ER HALV PRIS AV HALV PRIS!!! (Hun roper faktisk)
Så peker hun på salgskiltet som er rett ved siden av kassen.
Jeg: Ja, hva står det da?
Kunden leser inni seg og ser hun har lest feil...
Buurn, bitch.
Jeg tenker hun skal bli litt ydmyk og beklage seg, men istedet sier hun:
"Ååh... Nei, da skal jeg ikke ha noe!"
Og så går hun...

Takkskarruha.

10 kommentarer:

  1. Uff da...
    Du får trøste deg med at ho sikkert blei so flau at ho valgte å berre gå:)

    SvarSlett
  2. neida... hun er en av de 138000 kundene som har dysleksi på gina.. pr dag... og ikke undervurder thaikundene.... jeg måtte bare slutte.

    SvarSlett
  3. Men det var jo fortsatt billig da... Noen mennesker tåler rett og slett ikke å ta feil...

    SvarSlett
  4. Helt åpenbart at hun ikke trengte de klærne hun hadde tenkt å kjøpe da - uansett pris.

    SvarSlett
  5. Takk for fornøyelig lesing her. Jeg skjønner godt at det er mye rare folk ute å går ja. Artig å samle historiene slik. En "eyeopener" for oss kunder. Tar det til meg!

    SvarSlett
  6. ahhaha herlig! enkelte mennesker...

    SvarSlett
  7. Det er helt fascinerende hvordan hyggelige mennesker blir helt ufordragelige med en gang de kommer inn i en butikk. Har sett mye av det med mitt ene år som ansatt i dagligvarebutikk

    SvarSlett
  8. Ikke ukjent fenomen dette!
    Jeg jobbet i en veskebutikk for noen år siden, hvor byens mest fisefine fruer og frøkner handlet.
    At jeg ikke klikket fullstendig apekatt minst en gang om dagen var et under! Må føye til at jeg ikke jobbet der veldig lenge!

    SvarSlett
  9. HERREGUD!! Bitter maddafakka :D hadde kommet til å følt meg så bra resten av dagen om det hadde vært jeg som hadde vært ekspeditør

    SvarSlett
  10. Jeg har tidligere jobbet i en friluftsliv-butikk ved navn Ultimo Outdoor. Var en periode der vi hadde tilbud på skibukser.

    Det som var, var at på stativet der de nedsatte skibuksene hang, ver det også en annen type skibukse som ikke var satt ned i pris. Disse to forskjellige buksene var i og for seg ganske like, men det sto tydelig at den ikke-nedsatte ikke var satt ned.

    Likevel presterer en kunde å velge ut tre bukser, hvorav en var av de som ikke var satt ned.

    Kunden ville ikke fullføre kjøpet da personen fant ut av at den ene ikke var til nedsatt pris. Jeg ble litt skuffa..

    I tillegg, vi hadde også 50% på regntøy fra et spesielt merke, på samme stativ hang det også Ultimo regntøy til fullpris. Begge merkene hadde en poster over som fortalte prisen på de. Likevel trodde en annen kunde at begge merkene var til 50%.. Jeg fant ikke ut det selv før etterpå.

    SvarSlett