Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

lørdag 13. februar 2010

Vi'kke ha'n likevel

Noen ganger hender det at kunder tar seg vann over hodet. Det kan være at man ikke vil kjøpe så mye likevel, andre ganger er det varer det er noe feil med eller som blir ødelagt på den farefulle veien gjennom butikken. Hva skal man egentlig gjøre med noe man ikke vil ha?

Dårlig frukt
"Denne agurken er råtten, jeg tar og legger den tilbake, jeg!" er det mange som sier. Om du finner en grønnsak som er råtten, er det veldig dumt å legge den tilbake. For da kommer det garantert en annen kunde og plukker opp samme vare, for så å si til meg/en annen butikkansatt at "denne agurken er råtten, jeg legger den tilbake, jeg!"/kjøper den råtne agurken uten å oppdage at den er råtten, for så å komme hjem og bli gretten fordi agurken er råtten, for så å komme tilbake til butikken og kjefte på meg fordi jeg har solgt en råtten agurk. Vil du gjøre andre sinte? Nei, så følg med nå:
Det du derimot kan (les: skal) gjøre, er å finne en som er ansatt i butikken og gi den råtne agurken til denne personen slik at den butikkansatte kan registrere det som svinn. Det er samme hva slags ansatt du finner, du kan godt gi den til en som sitter i kassen også. Det viktigste er at dårlig frukt og grønnsaker ikke skal legges tilbake i hyllene fordi: Ingen vil kjøpe dårlig mat. Om du ser at det er mye dårlig frukt/grønnsaker kan du godt si ifra også, så kan butikken fikse det.

Vi'kke ha'n likevel
I julen fant jeg en ribbe i kakebakehyllen. Ettersom ribbe ikke er en kake gikk jeg med den tilbake ferskvaren, hvor den hørte hjemme.
"Ååh, hun sto her en halvtime og klarte ikke velge mellom stekt og ikkestrekt ribbe, og så vil hun ikke ha den likevel," stønnet min ferskvarekollega.
Det at du har brukt mye tid på å velge ut en vare og masse av tiden til en ansatt (som uansett være der, så det er ikke egentlig så farlig), gjør det ingenting å gå tilbake om du angrer. Det er aldri for sent å snu. Om du går tilbake med en vare du ikke vil ha kan varen selges igjen. Ferskvarevarer kan ikke ligge lenge i romtemperatur, brokkolien blir ødelagt om den legges i fryseren og is krystalliserer seg om den tines opp for så å fryses ned igjen.

Ødelagt vare
Om du knuser et egg, mister brødet på gulvet, slår hull i en ølboks, kan du få en ny. De fleste butikker (så vidt meg bekjent) er ganske greie på sånne ting. Ja, det blir svinn og minus for butikken, men de fleste vil at kunden skal ha en god opplevelse av handlen, som er lik faste kunder som igjen er lik at kunden bruker mye penger.
Tidligere i uken mistet jeg en boks med pastasaus i gulvet og slo hull i bunnen av den. Hva gjorde jeg? Jeg ga den til en ansatt. Det var ikke store ødeleggelser, men boksen var fortsatt ødelagt og uselgbar. Ville jeg ha en ødelagt boks med pastasaus? Nei. Ville jeg sette boksen tilbake så en annen kunde kunne kjøpe en ødelagt pastasuaboks? Nei.

10 kommentarer:

  1. For et par uker siden mistet jeg halve brødet i gulvet etter å ha skåret det opp. Å legge det tilbake kunne aldri ha falt meg inn, og jeg synes ikke det var rett å hente meg et nytt og la butikken ta ansvar for at jeg var klønete, så jeg pakket fortsatt den andre halvparten av brødet i posen og gikk og betalte full pris for det.

    SvarSlett
  2. Eg betalar òg full pris for det eg ved eit uhell øydelegg i butikken. Hadde ikkje kome på tanken å forlange å få nytt eller legge det tilbake, men eg har faktisk opplevd at ein ansatt har kome etter og sagt at eg skal ta ein ny ein. Det er sant at vi set pris på det:)
    Lite svinn der og då, men fornøgd kunde som kjem attende og brukar mange kroner der.

    SvarSlett
  3. "Næh, denne paprikaen er jo blaut, jeg henter en ny" (tar med seg den blaute paprikaen til fruktdisken) "hei, hvor skal du med den andre paprikaen?" "legge den tilbake!" HVOR ER LOGIKKEN?

    SvarSlett
  4. He,he, dere er noen flott butikkansatte, og jeg digger at dere er så lite selvhøytidelige! Dere skriver rasende festlig, dette burde jo vært humor-bok!!? :)
    Jeg følger bloggen deres, og koser meg storlig!

    (Men det er fint om dere unngår banneord, det synes jeg er sååå stygt!) Ups, der ble jeg vel stemplet som "hu derre kjipe, sutrete, bloggedama....ha,ha!!

    Ha en strålende dag på butikken! :)

    SvarSlett
  5. Eimar Hagen, Eggesbønes16. februar 2010 kl. 10:54

    Hei. Jeg lurer på hvordan kundene reagerer på at dere ikke lenger selger Aftenposten i deres butikk, "Line" - om det nå er det du egentlig heter.

    SvarSlett
  6. Jeg lurer på flere ting, du "Line", som du kaller deg. Hvorfor skriver dere ikke mer om dere selv? Det er jo alltid bare vi kunder det er noe galt med. Er det slik at dere ikke vil at noen skal handle hos dere? Vil dere bli arbeidsløse?

    SvarSlett
  7. Eimar Hagen, Eggesbønes16. februar 2010 kl. 10:59

    Det er mer som rinner meg i hu, "Line". Hvilken butikk jobber du egentlig på, "Line"?

    SvarSlett
  8. Einar er en orntli' skøyer han

    SvarSlett
  9. Oppdaget nettopp bloggen! Utrolig artig lesing. :)

    Eimar har vel ikke noe med hvor dere jobber. Poenget her er at det man leser her kunne ha skjedd i hvilken som helst matbutikk.

    Teiteste kundene jeg ser i butikken (jeg er også kunde, ikke ansatt) er de som blir dritsure fordi h*n i kassa spør om de vil ha pose.

    SvarSlett