Livet i en dagligvareforretning er ikke bare pip-pip-pip. Det er også poser som revner, ølsalg som stenger og melk som lekker. Og noen ganger litt kjærlighet. Hvilken vei skal egentlig chipen på bankkortet?

fredag 12. mars 2010

Gjesteopptreden: Hvordan være en god kunde

Har du en god butikkhistorie? Har du noe du vil dele med verden? Vi tar gjerne imot gjesteopptredner! Du kan enten nå oss på Twitter @vilduhapose, legge igjen en kommentar under eller sende en mail til ingrid@prosopopeia.org.

Denne historien kommer fra Nina. Hun har jobbet to år i en Kiwi-butikk og dette innlegget er noe hun har hun tenkt på lenge.

• Når du først kommer opp til kassen er det lov å si hei eller i hvert fall gi et lite smil.
Vennligst ikke snakk i telefonen og hvis du virkelig må, hør etter hva kassereren sier til deg. Skal du ha pose? Ja, 2 stykker gjerne. Tar deg to sekunder å si og personen i andre enden har nok tid til det.

• Hvordan legge ting på båndet? For det første ikke vend kurven på huet og kast maten på båndet, dette gjør kassereren sint. Ikke pakk oppå hverandre (avis underst, pizza oppå , masse småting øverst.) Dette tar kjempe lang tid for oss å pipe inn. Hvis absolutt de fortryllende snørrungene deres må legge tingene opp på båndet så for guds skyld hjelp dem. Og ja, jeg kunne ikke brydd meg mindre om de griner. Så til det obligatoriske alle burde vite. Sånn skal det legges på båndet: først tunge ting (Drikkekartonger, pizza, kjøtt, vaskemidler etc.) så tar man tørrvarer og fryservarer. (her snakker vi om brød, frokostblandinger, taco sauser etc.) til slutt har vi yoghurt, potetgull/godterier, frukt og egg. Kan du denne rekkefølgen får du en mye bedre handleopplevelse og ting går som smurt. Vil du være superkunden så setter du alle strekkodene mot piperen, kjempeflott!

• Ikke alt er vår skyld. Er det feilpriset i fruktavdeling er det fruktansvarligs skyld. Piper flaskeautomaten er det ikke vi som har ansvaret for å tømme den. Er det et dårlig produkt i hylla er det ikke vår skyld. Går ikke mynten gjennom cash guard er det fordi mynten er møkkete, ikke fordi vi har tankeoverføringer til den og sier den skal kødde med deg. Har vi ikke nok veksel er det fordi det er midt på ettermiddagen og det har vært mange som har tatt ut penger (skjer som regel i helgen). Funker ikke chipen din er det fordi den er slitt og det er ikke vår skyld. Huskeregel : Sier maskinen ta opp kortet og prøv igjen tar du den opp setter den ned igjen to ganger og drar stripen.

• Har du ikke noe fint å si så sier du ingenting. Er det konstruktiv kritikk så si det. Vi liker ikke å bli kjeftet på for ting som vi ikke kan gjøre noe med. Eks: Er vi tomme for Kent Mentol er det fordi butikksjefen ikke har bestilt nok.

• Går banken på reserveløsning går ting sakte, vi skjønner at dere blir sinte men vi kan faktisk ikke gjøre så veldig mye.

• Vær så snill, når man plinger på en ny kasserer er det ikke sikkert den kommer med en gang. Tar det ett minutt før personen er der er dette ikke nok til å begynne å syte og klage over servicen. Vi prøver så godt vi kan!

• Sett gjerne kurver og handlevogner på plass og har dere glemt noe så hent det etter at dere har betalt og pakket ned om det er kø!

• Til slutt: Vi er mennesker vi også, ikke roboter uten følelser. Vi hører hva dere sier og vi skjønner når dere ser ned på oss. Håper dette får dere til å forstå at ikke alt står på oss!

13 kommentarer:

  1. greit med resten av delen, men syntes legge-ting-i-riktig-rekkefølge-på-båndet var litt nazi ."dette gjør kasseren sint" nei det gjør det ikke... hva har det å si om ting legges oppå hverandre? du må pipe inn alt sammen uansett om det ligger etter hverandre. dette er en del av det å være butkkansatt, og så lenge folk er hyggelige må de få lov til å legge ting som de vil... (og ja har jobbet i butikk selv så jeg vet hva jeg snakker om)


    ellers, super blogg!

    SvarSlett
  2. Har jobbet i dagligvaren i tre år og skjønner ingenting av dere som vil ha kundene til å legge strekkoden rett vei. Når man har jobbet en stund vet man jo automatisk hvor strekkoden er hen, og det tar ikke et millisekund å skru varen riktig vei en gang, det går jo av seg selv.... C'mon! Skal kunden som ikke er vant til å lete etter strekkode gjøre dette tar det jo dobbelt så lang tid!

    SvarSlett
  3. Jobber i dagligvarebutikk selv, og er enig i mye her! Er sånne ting jeg tenker på daglig, små ting som gjør dagene så mye lettere for oss! Heldigvis er storparten av kundene hyggelige og ålreite, og de veier opp for de få som ikke er det :-)

    SvarSlett
  4. Er enig med Julie helt øverst. Hvis jeg skulle ha fulgt oppfordringen til Nina, så ville jeg ha brukt dobbelt så lang tid nettopp fordi jeg da må rote langt nedi kurven min etter de tyngste, de kaldeste og de andre varene du nevner først, og så de letteste etterpå.

    Og i mellomtiden så danner det seg kø, og hva får du da? Enda sure kunder som kommer etter meg, og kanskje en like sur kasserer som får gjennomgå fordi jeg skulle være såkalt "snill" :P

    Men ellers så smiler jeg bestandig og sier hei, noe jeg alltid har gjort FØR jeg oppdaget denne bloggen her. Men jeg får ikke alltid et smil tilbake, heller et mistenksomt blikk som om de lurer på hva slags grufulle planer jeg har liggende på lur. Nei, dere kan jo sitte og klage på kunder, men det er jo ikke greit å være oss, heller!

    SvarSlett
  5. Hei! Avogtil tror jeg dere glemmer at dere ofte er den eneste butikkansatte vi møter. "Fruktansvarlig" står ikke parat til å ta imot spørsmål om feilprising. Butikksjefen sitter ikke i en luke ved utgangen for å svare på våre dumme spørsmål.

    Så hvis feilprising o.l. er et stort problem i "din" butikk, er det kanskje en ide å ta det internt, og ikke mistenke alle kunder for å være negative ignoranter, som bare vil dere ille? Noen butikker (som SmartClub) har satt feilprising og manglende prising i system, er det rart vi blir fustrerte? Det er nemlig aldri til min fordel...

    SvarSlett
  6. Jeg syns kanskje strekkoderegelen på alle varene er litt drøy. Men får jeg en 12-pakning med toalettpapir er det fint å få den rett vei slik at jeg slipper å rive ned alt rundt meg når jeg snur den. I tillegg er det helt grusomt med folk som absolutt skal ha brusflaskene lodrett på brettet. Det er helt grusomt å få de på hendene!!!! Til slutt vil jeg si at det faktisk er fælt med folk som legger ting oppå hverandre. Da detter det ofte ned på siden og jeg bruker lang tid på å finne varen igjen fordi den gjerne datt innimellom hyllen med tyggis.

    SvarSlett
  7. I dag måtte jeg faktisk leke sur kunde. Deli de Luca har sånn app til ifon hvor man iblandt får gratis kaffe. Det stod gratis kaffe og dagens dato på skjermen. Derimot når man trykket for å få strekkoden, er det en bug i nyeste versjonen som gjør at den lukker seg. Siden det står gratis kaffe og dagens dato bestemmer jeg meg for å hente den. Kassereren insisterer på å ha strekkoden, selv om han ser like tydelig som meg at den lukker seg ned. Jeg påpeker at det er deli de Lucas feil og at han jo ser det er gratis kaffe i dag. Han er vanskelig, og jeg går fra kaffen. Kundeservice har enkelte rett og slett ikke hørt om, han kunne vel spurt sjefen om råd da eller noe men hjernevaskede guttungen gjentok kun én setning: "jeg må ha strekkoden". Nå må han jo bare helle ut kaffen alikevel. Ja, det fins mye dårlige kunder men jeg anser meg ikke for å være en av dem (har stått mye i butikk selv.) og det skal på enkelte steder som meny, deli de Luca og andre "dyrere" steder gå an å forvente litt skjønn og kundeservice. Hmpfr!

    SvarSlett
  8. Det med rekkefølgen er jeg tildels enig med. Det er sinnsykt irriterende når kunden har ørten varer, også legger de eggene, yoghurten og frukten på først, også klager de på/roper ut at "DU MÅ IKKE KLEMME/SKVISE VARENE NEDERST PÅ BÅNDET!". Men eller har det ikke noe å si hvilke varer som kommer først og sist, bare de mest skjøre varene kommer aller sist.
    Strekkoden har ingenting å si. Jeg vet hvertfall hvor strekkoden sitter på de fleste varene, uten å en gang se på varen.

    Og, nei, det er ikke "vår" feil varene er feilpriset. Men hvis det er noen som klager/legger merke til det, så sier jeg til kunden at jeg skal si ifra til den avdelingen, og gir dem varen for det som står på hylleprisen. Og hvis jeg har tid, går jeg og ordner det selv etterpå.

    SvarSlett
  9. *eller gir dem selvsagt den riktige prisen, om hylleprisen er høyere.

    SvarSlett
  10. Anonym sa...
    *eller gir dem selvsagt den riktige prisen, om hylleprisen er høyere.

    13. MARS 2010 15.33


    Iflg markedsføringsloven er annonsert pris gjeldende. Mao - har man blitt opplyst en pris, spesielt når den er skriftlig, som på en hylleetikett, så er den gjeldende.

    SvarSlett
  11. Det med å legge ting på båndet i riktig rekkefølge har jeg alltid praktisert. Men har aldri tenk på det som hensyn til kassapersonen, men av hensyn til megselv, slik at varer ikke blir skvisa og kommer i den rekkefølgen jeg har tenkt til å pakke dem i handlenettet.

    Strekkode riktig vei hadde jeg aldri tenkt på. Men har begynt å praktisere det fast nå. Jeg venter stadig på at det skal legges merke til på mine daglige handleturer i min faste Prix, men det virker som kassapersonene der driter lang marsj i hvordan jeg legger varene.

    Jeg bruker somregel handlenett, mest av miljøhensyn for å minimere bruk av plastik. Og da svarer jeg jo "neitakk" når jeg blir spurt om bærepose. Det mest durkdrevne ansatte på Prix'n min har etterhvert skjønt greia, og spør meg somregel ikke om jeg vil ha pose lenger, når de spør tror jeg det er mest på autopilot, og jeg har ikke noe imot å si "neitakk"
    Det som forøvrig er ganske irriterende er når du svarer "neitakk", og de like hærlig slår inn pose og slenger etter varene dine. Det har hendt meg overraskende mye i en Kiwi butikk jeg bodde ved før. Og det drev meg nærmest til vannvidd. Jeg tror det var kassapersonene i den Kiwi butikken som var ganske zombie, det så ikke alltid ut som alle lys var tent, for å si det sånn. Og hvis du kommenterer det så fremstår du jo som en gnien dåsemikkel som henger deg opp i 70 øre. Så de gangene jeg poengterte at jeg faktisk takket nei til pose, så tok jeg aldri imot den 50-øringen, det føltes bare som en fornærmelse. Men det har heldigvis skjedd veldig sjelden i min nåværende nærbutikk.

    SvarSlett
  12. Jeg vil gjerne adde; 1. når vi spør om pose, svar, og svar gjerne med hvor mange poser du vil ha. det er ikke gratis, og sjefen ser gjerne på posesalget til hver enkelt kasserer. 2. ikke stable oppå hverandre, for da har alt en tendens til å falle av båndet og ned på gulvet. 3. når jeg legger eggende, potetgullet eller sausposene på den siden av båndet som ikke ruller, er det fordi det hadde blitt ødelagt om jeg ikke hadde gjort det, så vær så snill og ikke dytt varene jeg har lagt på siden ned til bunnen av båndet. det er en grunn til det. 4. begynn å pakk mens jeg slår inn. hvis du har lagt alt på båndet ser du bare ut som en idiot hvis alt du gjør er å se på meg pipe inn varene. pakk for faen. 5. Jeg vet hvor mye vekslepenger du skal ha igjen, du trenger ikke fortelle meg det. 6. Legg brusen på båndet. Den faller ALLTID når båndet begynner å gå. gjerne oppå armen min, for hver kunde som kjøper brus blir det gjerne litt blåmerker..

    SvarSlett
  13. Hellooooo….Nina!

    Hvem som er betalt for å jobbe i kassen? Er det du eller kunde? Det er du ”of course”!
    Det du ønsker ”my dear” er et ”utopia”.

    Du har ”sikkert” fått opplæring om hvordan skal håndteres varer på båndet, ikke kundene?

    Ubevisst pleier jeg å legge varer på båndet i riktig rekkefølge, men av hensyn til meg selv ikke til kasserer. Det skal jeg fortsette å gjøre, selvfølgelig!

    Men strekkodene kommer jeg aldri til å sette mot piperen. Sorry! Jeg synes at dette er kasserer jobb. Det er mye lettere for han/hun å håndtere disse kodene riktig og raskt!

    Kassererne pakker ikke varene for meg, så hvorfor skal jeg gjøre en del av deres jobb?

    Som sagt før, ikke glemmer at kassereren ofte er den eneste butikk ansatte kundene møter. Jeg synes at kassererne fungerer som et visittkort for butikken og det er deres ansvar å sørge for at hver enkelt kunde forlater butikk fornøyd uansett.

    Til tross for kundene vet at det finnes en sjef over deg og mange andre ansatte som jobber for at butikken fungerer som skal være, forventer kundene allikevel mye mer av deg fordi det er du "den personen" som står i fronten. Det er du som representerer butikken når kundene er der for å handle.

    Til slutt: Kanskje noen kundene forventer mye mer av deg enn det du kan gi dem, men jeg tror at alle har respekt for deres jobb. I det minst jeg har det!

    Kanskje du bør snakke med din sjef om det. Kanskje du får lønnoppriktig fordi du er pålagt mye mer ansvar enn du tror. Lykke til!

    SvarSlett